فارس من| دستور ویژه وزیر علوم برای حل مشکل اساتید حق‌التدریس‌ دانشگاه فنی و حرفه‌ای

وزیر علوم تحقیقات و فناوری از رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای و معاون مالی وزارت علوم خواست تا مشکل اساتید حق‌التدریس این دانشگاه را حل کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبر ساز، اساتید حق‌التدریس دانشگاه فنی و حرفه‌ای طی پویشی در سامانه فارس من خواستار پیگیری مطالباتشان شدند.

این اساتید در پویش خود آوردند:

« جناب آقای رئیسی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
جناب آقای قالیباف ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی
جناب آقای زلفی‌گل وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری
جناب آقای خسرویان ریاست محترم دانشگاه فنی و حرفه‌ای
موضوع: درخواست تحقق مطالبات استادان حق التدریس مدعو (آزاد) دانشگاه فنی و حرفه ای (نامه جامع مطالبات)
سلام علیکم
احتراما به استحضار می رساند حدود ۱۸ هزار مدرس حق التدریس دانشگاه فنی و حرفه‌ای که بیش از ۹۰ درصد مدرسان این دانشگاه را تشکیل می دهند، در حالی که علاوه بر داشتن تحصیلات عالی و تخصص فنی، حداقل معادل یک عضو هیأت علمی تدریس می کنند، بدون هیچ مزایا و بیمه ای، حقوق دریافتی آنها از یک کارگر ساده هم کمتر است! این در شرایطی است که همین مبلغ دریافتی ناچیز آنها که تا به امروز (مرداد ۱۴۰۱) حدود هر ۶ ماه یک بار پرداخت شده است، مشمول مالیات ۱۰ درصدی هم می شود! همچنین به دلیل عدم وجود یک روند مشخص، هیچ امید و امتیازی هم برای استخدام ندارند.
لذا پیرو تقاضاهای مکرر بدون نتیجه ی همکاران در سالیان گذشته از مسئولین مختلف کشور و به خصوص مراجعه نهایی حضوری در مورخ 25 اردیبهشت 1401 به رییس فعلی دانشگاه فنی و حرفه ای، جهت رسیدگی جدی و اساسی به وضعیت مدرسان حق التدریس دانشگاه فنی و حرفه ای، این مطالبات به امید تحقق کامل و ایجاد اصلاحات اساسی به شرح ذیل تقدیم می شود:
1. ساماندهی و تبدیل وضعیت مدرسان حق‌التدریس که سابقه حداقل 5 سال کامل با 6 ساعت تدریس در هفته را دارند.
2. تعیین سهمیه در جذب هیأت علمی و آزمون‌های استخدامی دستگاه‌های دولتی با اعمال سنوات
شاخص استاندارد نسبت استاد هیأت علمی به دانشجو عددی برابر یک به 18 است. این شاخص در دانشگاه فنی و حرفه‌ای حدود یک به 130 می باشد! تکلیف برنامه ششم توسعه برای سال 1400، عدد یک به 20 بوده است!
3. اصلاح مبالغ حق التدریس، پرداخت تمام مزایای قانونی و افزایش سالانه ی آن براساس تورم
ماده39 قانون کار: مزد و مزایای کارگرانی که به صورت نیمه وقت و یا کمتر از ساعات قانونی تعیین شده به کار اشتغال دارند به نسبت ساعات کار انجام یافته محاسبه و پرداخت می شود.
تبصره ماده 41 قانون کار: کارفرمایان موظفند که در ازای انجام کار در ساعات تعیین شده قانونی به هیچ کارگری کمتر از حداقل مزد تعیین شده جدید پرداخت ننمایند و در صورت تخلف ضامن تادیه مابه التفاوت مزد پرداخت شده و حداقل مزد جدید می باشند.
مواد قانونی مرتبط: 2، 3، 4، 7، 8، 9، 10، 35، 39 و 41 قانون کار و آیین نامه اجرایی تبصره 2 ماده 35 قانون کار
4. پرداخت ماهانه حق التدریس ها
به استناد تبصره ۱۲ قانون بودجه 1401 با عنوان حقوق و دستمزد، بند 12، بخش ب، ‌کلیه پرداخت‌های مشابه حقوق و دستمزد مانند حق‌التدریس، حق‌الزحمه، ساعتی، حق نظارت و پاداش شوراهای حل اختلاف، هزینه اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شود و مشمول مفاد جزء (۵) بند (الف) این تبصره است و باید به صورت ماهانه پرداخت شود.
این موضوع در بند ه‌ تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ هم ذکر شده بود که تا کنون اجرا نشده است.
5. تاثیر سنوات تدریس در مبلغ حق التدریس
6. افزایش سقف تدریس به 24 ساعت در هفته

7. بیمه
با عنایت به اصل 29 قانون اساسی مبنی بر اینکه «بیمه حقی است همگانی» و با توجه به مواد 2 و 4 قانون کار و ماده 2 قانون تأمین اجتماعی، مدرسان حق التدریس که در مقابل دریافت حق السعی در مراکز آموزشی کار می کنند، مشمول عنوان «کارگر» یا «بیمه شده» واقع می شوند و آن مراکز آموزشی هم مشمول عنوان «کارگاه» می باشند. بنابراین مراکز دانشکده های فنی و حرفه ای، بنا به تکلیف قانونی ناشی از قوانین مزبور و ماده 148 قانون کار و مواد 4، 28، 30، 34، 36 و 39 قانون تأمین اجتماعی، باید حق بیمه متناظر با حق التدریس مدرسان را طبق تشریفات قانونی به تأمین اجتماعی بپردازند.
8. حذف مالیات 10 درصد استادان حق التدریس مدعو برای مبالغ دریافتی کمتر از سقف معافیت مالیاتی سالانه بر طبق تبصره 12 (حقوق و دستمزد) در قانون بودجه هر سال.
لازم به ذکر است در قانون بودجه سال 1401، تبصره 12 بنده 5 صفحه ی 72 سقف معافیت ماهانه 5.6 میلیون تومان ذکر شده است در حالی که هر مدرس حق التدریس مدعو دانشگاه فنی و حرفه ای در عالی ترین شرایط که معمولا محقق نمی شود (تدریس درس تئوری تا سقف مجاز تدریس به مدت یک روز و نیم معادل 16 ساعت در هفته) با مدرک دکتری حدود 2.5 میلیون تومان و با مدرک ارشد حدود 1.7 میلیون تومان دریافتی خواهد داشت که این مبالغ حتی چند برابر کمتر از سقف معافیت مالیاتی است که قانون تعیین کرده است اما از ایشان 10 درصد مالیات کسر می شود!
خواهشمند است به جهت اولویت، اهمیت و جایگاه آموزش‌های مهارت‌محور و ارتباط مستقیم آن با رونق تولید، بومی‌سازی صنایع و رشد و پویایی اقتصاد کشور و همچنین حفظ ارزش و جایگاه مدرسان در دانشگاه، نهایت تلاش‌های همه‌جانبه خویش را در کمترین زمان برای پیگیری مشکلات و حقوق این قشر آسیب‌پذیر مبذول فرمایید.»

* ٢ سال است که حق التدریس اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای پرداخت نشده است

محسن عمادی الله یاری سردبیر این پویش در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبر ساز، در این مورد گفت: بعضی از چیزهایی که ما خواستاریم در قانون بودجه هست و دستگاه‌های دولتی و دانشگاه فنی و حرفه ای که دولتی است انجام نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه ٢ سال است که حق التدریس اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای پرداخت نشده است، افزود: چه کسی پاسخگوی این عدم پرداخت‌هاست؟ چرا حق التدریس‌ها ماهانه پرداخت نمی‌شود؟

سردبیر این پویش در ادامه گفت: بحث مالیات هم مبحث دیگری است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود، هیچ کدام از اساتید حق التدریس دانشگاه فنی و حرفه ای بیمه نیستند، برای مدرسی که 16 ساعت در هفته تدریس دارد، حتی یک ساعت بیمه رد نمی‌شود در صورتی که قانونا باید برای این اساتید بیمه درنظر گرفته شود.

* پاسخگویی به درخواست صنفی اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیازمند حمایت ویژه دولت است

عرفان خسرویان رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبر ساز با تاکید بر اینکه این دانشگاه یک هزار هیات علمی و ۱۸ هزار استاد حق التدریس دارد، گفت: عمده کار آموزش دانشگاه فنی و حرفه‌ای بر دوش اساتید حق التدریس است.

وی خاطرنشان کرد: اساتید حق‌التدریس خواسته‌های صنفی دارند که دانشگاه امکان پاسخگویی به آنها را ندارد و پاسخگویی به آن نیازمند حمایت ویژه دولت و مسئولان است.این اساتید تاکید دارند که حقوق آنها ماه به ماه پرداخت شود و به صورت هیات علمی استخدام شوند، این امکان برای دانشگاه مهیا نیست.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با تاکید بر اینکه استخدام هیات علمی دانشگاه‌ها از طریق فراخوان هیات علمی وزارت علوم صورت می‌پذیرد، گفت: استخدام هیات علمی توسط دانشگاه صورت نمی‌پذیرد، اما تاکید کردیم که سنوات اساتید حق التدریسی که در فراخوان شرکت می‌کنند در مصاحبه به صورت مثبت لحاظ شود ولی دانشگاهی که سالی ۳۵ نفر هیات علمی جذب می‌کند، چطور می تواند پاسخگوی استخدام ۱۸ هزار حق التدریس باشد؟

وی گفت: باز پرداخت نیروهای حق التدریس دانشگاه فنی و حرفه‌ای حدود ۹۰ میلیارد تومان است و این عدد بالایی است، این رقم قبل از کرونا ۵۴ میلیارد تومان بود اما به دلیل آموزش های ویژه و مجازی و افزایش اساتید بالاتر رفته و اگر افزایش‌های حقوق امسال هم بیاید این عدد بیشتر می‌شود و امکان پرداخت آن به صورت ماهانه وجود ندارد.

خسرویان خاطرنشان کرد: پرداخت حقوق اساتید حق التدریس از طریق درآمدهای اختصاصی تامین می‌شود و در دو سال گذشته درآمدهای دانشگاه فنی و حرفه‌ای کاهش یافته است و لذا امکان پرداخت ماهانه حداقل برای امسال را نداریم. مگر اینکه در بودجه سال آینده در محل سایر فصول بودجه این رقم از طریق سازمان برنامه و بودجه گنجانده شود تا بتوانیم حقوق اساتید حق التدریس را ماهانه پرداخت کنیم.

* دستور ویژه وزیر علوم

محمدعلی زلفی‌ گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اما در پاسخ به فارس تاکید کرد که گفته است کمیته‌ای با حضور معاون مالی، اداری وزارت علوم و رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای تشکیل شود تا با کمک دولت مشکل اساتید حق‌التدریس دانشگاه فنی و حرفه‌ای را برطرف کنند.

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید