المیادین: جهان تک‌قطبی به سر آمده است، آمریکا دیگر ابرقدرت نیست

وبگاه شبکه المیادین در مقاله‌ای نوشت آمریکا در شرق اروپا و شرق آسیا بازنده خواهد بود و این بیش از هر چیزی جهان تک‌قطبی را دستخوش تغییرات خواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبر ساز، وبگاه شبکه المیادین در مقاله‌ای به قلم «شارل ابی نادر» به بررسی فضای روابط بین‌الملل و بحران اوکراین و تنش در منطقه تایوان پرداخت و نوشت که نفوذ آمریکا به شدت دچار تزلزل و جهان تک قطبی دچار خدشه شده است.

ابی نادر در ابتدا این سؤال را مطرح کرد که موقعیت آمریکا پس از شکست در اوکراین و پس از پایان جنگ که به عقیده نویسنده به نفع روسیه خواهد بود، به کجا خواهد رسید؟ او نوشت که شکست در اوکراین به تنهایی کافی است تا تمام پایه‌هایی که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بر اساس آن تأسیس شده را متزلزل کند.

او با اشاره به حملات موشکی و راکتی اوکراین به نیروگاه هسته‌ای «زاپروژیا» افزود: «آیا هیچ یک از ناظران و تحلیلگران می‌توانند تصور کنند که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، بدون تأیید مستقیم ناتو به واحدهای خود دستور بمباران نیروگاه هسته‌ای را داده باشد؟ البته هیچ کس نمی‌تواند این را تصور کند.»

نویسنده المیادین در ادامه نوشت که ناتو به رهبری واشنگتن، دست به این ریسک بزرگ یعنی حمله به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا زده است که می‌تواند خطرات ویرانگری برای اروپا و جهان داشته باشد و از این رو می‌توان گفت که ناتو قدرت اندیشه و اعصاب خود را از دست داده و به دنبال هر راهی است تا مانع ادامه عملیات روس‌ها در اوکراین به ویژه دونباس شود، حتی اگر به قیمت از بین رفتن امنیت کشورهای عضو باشد.

«شارل ابی نادر» افزود: «از سوی دیگر، آیا هیچ ناظر جدی می‌تواند منکر شکست استراتژی فشار اقتصادی و تحریم‌های غرب علیه روسیه، باشد؟ یا به عبارت صحیح تر، آیا می‌توان انکار کرد که امروزه راه نجات کشورهای اروپایی در دست مسکو است و این پوتین است که باید تصمیم بگیرد گاز اروپا را در زمستان سرد تأمین کند یا نه، در حالیکه غرب تمام ابزارهای خود را برای یافتن سریع جایگزین کافی برای گاز از دست داده است.»

او سپس نوشت که اگر بخواهیم واقع‌گرایانه نگاه کنیم، روس‌ها در نهایی کردن کار اوکراین با تأخیر مواجه شده‌ و تلفاتی نیز داده‌اند که این موضوع به حجم بالای سلاح‌های پیشرفته‌ و اطلاعات امنیتی و میدانی دقیقی مربوط می‌شود که کشورهای غربی در اختیار اوکراین قرار داده‌اند، اما روس‌ها در تاریخ نشان داده‌اند که در برابر جنگ‌های موجودیتی و حیثیتی هر اندازه تلفات بدهند، در نهایت پیروز خواهند بود و اوکراین نیز برای روس‌ها جنبه موجودیتی دارد و امروزه نیز روس‌ها جای پای خود را در بخش‌های وسیعی از شرق و جنوب اوکراین تثبیت کرده‌اند. مناطقی که از لحاظ ثروت‌های طبیعی و کشاورزی بسیار غنی است و از مناطق راهبردی اوکراین محسوب می‌شوند.

«شارل ابی نادر» در ادامه افزود: «بله، همه این پرسش‌ها و داده‌ها واقع بینانه بوده و خیالی نیستند، آمریکایی‌ها امروز، قبل از اینکه آخرین فریاد تسلیم در اوکراین را سر دهند، به اوکراینی‌ها اجازه دادند تا آخرین سنگ را پرتاب کنند، یعنی نیروگاه "زاپروژیا" ، بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا را هدف قرار دهند. شاید روس‌ها عقب نشینی کنند یا بترسند.»

به عقیده نویسنده المیادین، از دست دادن اوکراین برای آمریکا بسیار دشوار است و به راحتی از کنار آن نمی‌گذرد و از سوی دیگر پس از پایان جنگ اوکراین شرایط به نفع روسیه خواهد بود و در این مسأله کافی است تا بنیان‌هایی که سازمان ناتو بر اساس آن شکل گرفته را متزلزل کند و در این شرایط باید پرسید که موقعیت و جایگاه آمریکا در جهان چگونه خواهد بود. در حالی که ناتو مهم‌ترین ابزار آمریکا برای تثبیت نفوذ این کشور در اروپا و جهان به شمار می‌رود، از این رو می‌توان دلیل حمایت‌های مستقیم و غیر مستقیم گسترده از اوکراین علیه روسیه را متوجه شد.

شرق آسیا گواه دیگر افول آمریکا

«شارل ابی نادر» در بخش دیگر مقاله خود به وضعیت حاکم بر منطقه تایوان و رویارویی آمریکا و چین پرداخت و نوشت: «اینجا در اروپای شرقی است، جایی که آمریکایی‌ها بیهوده تلاش می‌کنند تا از نوشیدن این جام تلخ خودداری کنند، اما وضعیت در شرق آسیا و شمال شرق اقیانوس آرام، به ویژه در تایوان و دریای چین جنوبی چگونه است؟»

او نوشت که به نظر نمی‌رسد که وضعیت آمریکایی‌ها در شرق آسیا بهتر از اوکراین و شرق اروپا باشد، چین طبق مقدمه نسخه سوم «کتاب سفید»، روند بازگردانی تایوان را آغاز کرده و به نظر نمی‌رسد که این روند طولانی باشد و از این رو در سطح بی سابقه مانورهای خود را در اطراف جزیره و تنگه تایوان آغاز کرده و در مقابل نیز آمریکا تنها ناو هواپیمابر خود یعنی «یو.اس.اس. رونالد ریگان» را صدها کیلومتر عقب‌تر برده تا در محدوده مانور ارتش چین نباشد.

نویسنده المیادین افزود: «باید خاطر نشان کرد که طبق چهار گزارش استراتژیک سالانه امنیت ملی آمریکا، بیشترین اهتمام و توجه و بودجه دفاعی متوجه شرق آسیا و چین است و با این وجود شاهد این موضع ضعیف آمریکا هستیم که نشان تزلزل نفوذ آمریکا در این منطقه دارد و همچنین زمانی که موقعیت آمریکا در اوکراین را نیز مدنظر قرار می‌دهیم، می‌توان نتیجه گرفت که وضعیت تک قطبی حاکم بر جهان اکنون شروع به فروپاشی کرده و در مسیر افول قرار دارد و آمریکا دیگر ابرقدرت سابق نیست.»

ابی نادر در پایان به نوع استقبال از جو بایدن در عربستان سعودی اشاره کرد و نوشت که برای تأکید بیشتر بر شرایطی که آمریکا در آن گرفتار آمده کافی است بدانیم که سفر اخیر رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان سعودی، یکی از شاهزادگان به استقبال وی در فرودگاه رفت؛ در حالی که به هنگام سفر «شی جینگ پینگ» رئیس‌جمهور چین، شخص «محمد بن سلمان» طی یک مراسم استقبال گسترده در فرودگاه حاضر شد.

در این راستا «اسکات بریر» مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا روز گذشته (جمعه) در اظهارتی درباره ارزیابی جهانی از تهدیدهای پیش روی آمریکا خطاب به کمیته نیروهای مسلح سنا گفت چین و روسیه ایالات متحده را قدرتی رو به زوال می‌دانند.

«افول آمریکا» که به کاهش قدرت ژئوپولتیک، نظامی، اقتصادی، مالی، اجتماعی و فرهنگی آمریکا اشاره دارد مسئله‌ای است که از مدت‌ها پیش توسط دانشمندان و متفکرانی در داخل خود آمریکا و سایر نقاط جهان پیش‌بینی شده و مورد تأکید قرار گرفته است. به اعتقاد بسیاری از دانشمندان، ایالات متحده دیگر ابرقدرت بی‌رقیبی که بعد از فروپاشی شوروی سابق بود نیست و سال به سال نشانه‌های بیشتری از کاهش قدرت آمریکا احساس می‌شود.

این موضوع حتی در خود آمریکا و در میان شهروندان این کشور هم محسوس است؛ به عنوان مثال، در یک نظرسنجی که در سال ۲۰۲۱ از میان ۱۰۱۹ آمریکایی ۷۹ درصد اذعان کرده بودند که احساس می‌کنند آمریکا در حال فروپاشی است. دست‌کم پنج شاخص نشان می‌دهد کاهش قدرت آمریکا در زمینه‌های مختلف نظامی، اقتصادی، مالی، اجتماعی و فرهنگی ادامه دارد که عبارتند از کاهش توان نظامی، مشکلات اجتماعی، کسری بودجه، مشکلات اقتصادی و کاهش قدرت نرم. ( جزئیات بیشتر )

انتهای پیام/م

بیشتر بخوانید