بورل: آنچه که در روسیه روی داد یک شورش مسلحانه بود که خنثی شد

بورل: آنچه که در روسیه روی داد یک شورش مسلحانه بود که خنثی شدمسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه درباره تحولات اخیر روسیه گفت ارزیابی ما این بوده که آنچه روی داد یک شورش مسلحانه بود که خنثی شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبر ساز، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنب گفت که این اتحادیه آموزش نظامیان اوکراینی را افزایش خواهد داد.

وی در ادامه سخنانش گفت: «اتحادیه اروپا تا کنون 24 هزار نظامی اوکراینی را آموزش داده و قصد دارد تا 34 هزار نفر دیگر را تا پایان سال جاری میلادی آموزش دهد».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرد: «اتحادیه اروپا آموزش و ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین را افزایش خواهد داد و کمک نظامی 3.5 میلیارد یورویی نیز برای اوکراین آماده کرده است».

وی درباره تحولات اخیر روسیه نیز گفت: «ارزیابی ما از تحولات روزهای گذشته روسیه این بوده که آنچه روی داد یک شورش مسلحانه بود که خنثی شد».

روسیه جمعه شب تا شنبه شب وضعیت پرتنش بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد. نیروهای واگنر تاسیسات نظامی در شهر جنوبی «روستوف» روسیه را تصرف کردند و پریگوژین اعلام کرد نیروهایش پیشروی را با طرحی برای رسیدن به مسکو آغاز کرده‌اند.

در پی آن، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه طی سخنانی کوتاه و تند، اقدام نیروهای تحت امر پریگوژین را «خیانت در داخل کشور» و «شورش مسلحانه» خواند و درباره عواقب آن هشدار داد. ساعاتی بعد رئیس واگنر با میانجیگری رئیس‌جمهور بلاروس موافقت کرد پیشروی را توقف و نیروهایش را در ازای دریافت ضمانت‌های امنیتی عقب بکشد. به این ترتیب شورش واگنر در کمتر از ۲۴ ساعت به پایان رسید.

پایان پیام/.

بیشتر بخوانید