قالیباف: باید تهدید ناترازی انرژی را به فرصت تبدیل کنیم

قالیباف: باید تهدید ناترازی انرژی را به فرصت تبدیل کنیمرئیس‌ مجلس شورای اسلامی گفت: ناترازی انرژی در کشور تهدید محسوب می‌شود و باید با اتخاذ راهکارهای کارشناسی این موضوع را به فرصت تبدیل کنیم.

به گزارش گروه سیاسی خبر ساز، صبح امروز (پنجشنبه، یکم تیرماه) با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، رؤسای کمیسیون‌های انرژی، کشاورزی، صنایع و معادن مجلس و وزرای نیرو، نفت، صمت و جهاد کشاورزی نشست بررسی وضعیت ناترازی انرژی در کشور و پیش‌بینی راهبردها و راهکارهای رفع این مشکل برگزار شد.

قالیباف در ابتدای این نشست با بیان اینکه ناترازی انرژی در کشور تهدید محسوب می‌شود و باید با اتخاذ راهکارهای کارشناسی این موضوع را به فرصت تبدیل کنیم، گفت: با توجه به اینکه در حال تدوین و تصویب برنامه هفتم توسعه برای 5 سال آینده کشور هستیم، باید مسیر درست در این عرصه دنبال شود.

وزیر نفت: در ایران بیش از 4 برابر استاندارد دنیا انرژی مصرف می‌شود

در ادامه این نشست جواد اوجی، وزیر نفت عدم سرمایه‌گذاری و توسعه میادین گازی و پتروپالایشگاه‌ها را از جمله دلایل ایجاد ناترازی در حوزه انرژی دانست و گفت: در برنامه هفتم توسعه باید درصدد پیش‌بینی راهکارهایی برای بهینه‌سازی در مصرف انرژی باشیم.

وی با بیان اینکه در کشورمان بیش از 4 برابر استاندارد دنیا مصرف انرژی انجام می‌شود، تصریح کرد: ایجاد انگیزه و بستر لازم برای سرمایه‌گذاران یکی از راهکارهای افزایش تولید در بخش‌های مختلف صنعت انرژی محسوب می‌شود؛ بنابراین با پیش‌بینی راهبردهای مشخص می‌توان مصرف غیراستاندارد را کاهش داد که نتیجه آن سبب رفع ناترازی در حوزه انرژی می‌شود.

محرابیان: منطقی کردن سرمایه‌گذاری، تأمین مالی، اصلاح الگوی مصرف و بهینه‌سازی از جمله راهکارهای رفع ناترازی انرژی است

همچنین علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو در رابطه با علل وجود ناترازی در حوزه انرژی کشور، گفت: در اوایل انقلاب فقط ظرفیت تولید 7 هزار مگاوات برق در کشور وجود داشت که همه نیروگاه‌ها نیز فرسوده بود، اما اکنون کشورمان یک میلیون کیلومتر خطوط توزیع برق داشته و خدمات فنی مهندسی در حوزه برق و آب، صددرصد به خودکفایی رسیده است.

وی با اشاره به اینکه منطقی کردن سرمایه‌گذاری، تأمین مالی، اصلاح الگوی مصرف و بهینه‌سازی از جمله راهکارهای اثرگذار برای رفع ناترازی در صنعت برق به عنوان صنعت مادر محسوب می‌شود، اظهار کرد: قانون مانع‌زدایی از صنعت برق یکی از مترقی‌ترین قوانینی است که باید از مفاد آن در تصویب برنامه هفتم توسعه استفاده شود.

وزیر صمت: عدم بهره‌وری و ناترازی، انرژی را از نقطه قوت به تهدید تبدیل می‌کند

در ادامه عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه حوزه انرژی برای ایران یک نقطه قوت محسوب می‌شود که نباید از آن غافل شد، گفت: این مهم در حالی است که عدم بهره‌وری درست و وجود ناترازی می‌تواند این نقطه قوت را به تهدید تبدیل کند، لذا باید در این بخش با دیدگاه کارشناسی مسائل بررسی شود.

وی بر نقش صنایع در رفع ناترازی انرژی کشور تأکید کرد و افزود: باید در کارگروه‌های تخصصی موضوع ناترازی مورد بررسی قرار بگیرد تا بخش‌های مختلف صنایع دچار مشکل و آسیب نشوند.

وزیرجهاد کشاورزی: برای رفع ناترازی باید باغات درجه سه و دو را به درجه یک تبدیل کنیم

براساس این گزارش، محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه مصرف انرژی در حوزه کشاورزی 14 درصد است، گفت: برای رفع ناترازی در این حوزه نیاز است باغات درجه سه و دو در کشور را به باغات درجه یک تبدیل کنیم، زیرا مصرف هر 3 رتبه یکسان بوده، اما بازدهی‌ها با هم متفاوت است.

وی، وجود چندصد هزار تراکتور و ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی با عمر بالای 13 سال را از دیگر دلایل مصرف بالای انرژی در حوزه کشاورزی دانست و تصریح کرد: با توجه به تولید محدود ماشین‌آلات کشاورزی از جمله تراکتور در کشور باید برای رفع ناترازی انرژی راهکارهای مختلفی پیش‌بینی شود تا ماشین‌آلات با عمر بالا از چرخه خارج شوند و تجهیزات جدید به جای آن‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

قالیباف: تحول در کشور، در گرو مدیریت فرصت‌های همراه با ریسک است

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان این جلسه با بیان اینکه تعداد مسائلی که می‌توانیم در برنامه توسعه حل کنیم، کمتر از تعداد انگشتان یک دست است، گفت: یکی از این مسائل، انرژی است و اتفاقا اولویت اول ما باید حل مسائل مربوط به انرژی در کشور باشد.

وی تحول در کشور را در گروی مدیریت فرصت‌های همراه با ریسک دانست و افزود: تهدید و فرصت در مدیریت جهادی معنایی ندارد و بدون شک تحول زمانی رخ می‌دهد که بتوانیم فرصت‌هایی که دارای ریسک هستند را به خوبی مدیریت کنیم.

رئیس قوه مقننه با تأکید بر اینکه خانواده باید محور اصلی سیاست‌ها و راهکارهای پیش‌بینی شده در برنامه هفتم توسعه باشد، از این رو کارشناسان دولت و نمایندگان باید در تصویب این برنامه به آن اهتمام ویژه‌ای بورزند، خاطرنشان کرد: گاهی اوقات در برنامه‌ریزی‌ها فقط جامعه هدف خاص یا جغرافیای خاصی مورد نظر است اما در برنامه توسعه باید با هوشمندسازی و مردمی‌سازی به فکر بخش‌های مختلف سبد خانوار باشیم.

قالیباف در این نشست، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی را به عنوان متولی دریافت و جمع‌آوری نظرات کارشناسی دستگاه‌های دولتی معرفی کرد تا از مهلت 10 روزه برای بررسی برنامه هفتم توسعه در کمیسیون‌های قوه مقننه به نحو احسن استفاده شود.

براساس این گزارش، بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، فریدون حسنوند، محمدجواد عسکری، مصطفی طاهری، مالک شریعتی‌نیاسر، لطف‌الله سیاهکلی، عبدالعلی رحیمی مظفری، رمضانعلی سنگدوینی، پرویز محمدنژادقاضی محله، رؤسا و اعضای کمیسیون‌های انرژی، کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست و صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در نشست بررسی وضعیت ناترازی انرژی در کشور و پیش‌بینی راهبردها و راهکارهای رفع این موضوع در تدوین برنامه هفتم توسعه به بیان دغدغه‌ها و راهکارها پرداختند.

پایان پیام/

بیشتر بخوانید