چرا محسن‌نژاد در بلگراد و قزاقستان ناکام بود؟/ اشکانی: تغییر وزن دلخانی تصمیم درستی است

سرمربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی گفت: اگر بخواهیم کارشناسی نگاه کنیم می‌بینیم تغییر وزن دلخانی انتخاب خوبی است، هرچند کشتی‌گیران خوبی در این وزن داریم .

به گزارش خبرنگار ورزشی خبر ساز، سی‌وسومین دوره رقابت‌های کشتی فرنگی بزرگسالان قهرمانی آسیا روزهای 20 و 21 فروردین ماه در شهر آستانه کشور قزاقستان برگزار شد و در پایان تیم ایران توسط پویا دادمرز دروزن 55 کیلوگرم، ایمان محمدی در وزن 63 کیلوگرم، ناصر علیزاده در وزن 87 کیلوگرم، مهدی بالی در وزن 97 کیلوگرم و امین میرزازاده در وزن 130 کیلوگرم به مدال طلا، سجاد ایمن طلب در وزن 72 کیلوگرم،‌ امین کاویانی نژاد در وزن 77 کیلوگرم به مدال نقره و علیرضا مهمدی در وزن 82 کیلوگرم به مدال برنز دست یافت. در رده بندی تیمی نیز ایران با 196 امتیاز با اقتدار به عنوان قهرمانی دست یافت و تیم‌های قرقیزستان با 166 امتیاز، قزاقستان با 160 امتیاز دوم و سوم شدند.

علی اشکانی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبر ساز، با اشاره به عملکرد درخشان تیم ملی کشتی فرنگی در رقابت‌های قهرمانی آسیا اظهار داشت: باتوجه به تجربه مربیگری که دارم رقابت‌های قهرمانی آسیا حائز اهمیت است، چراکه هم کسب نتیجه و هم کسب قهرمانی مهم و قابل توجه است. از سوی دیگر مربیان در مسابقات قهرمانی آسیا می‌توانند کشتی‌گیران مد نظر خود را برای میدان‌های بزرگتر انتخاب کنند. این رقابت‌ها فرصت بسیار خوبی برای جوانان است همچنین مربیان می‌توانند بعضی کشتی‌گیران را در اوزان‌های مختلف مورد آزمایش قرار دهند تا نفر برتر را انتخاب کنند. در این دوره از رقابت‌ها با توجه که ما کشتی‌گیران سنگین وزن خوبی داریم همیشه قهرمانی برای ایران رقم می‌خورد کادر فنی ریسک نکردند و نفر بهتر و اصلی سنگین وزن را به این مسابقات بردند.

وی افزود: در سبک وزن هم واقعا کشتی گیران نیاز به زمان فرصت داشتند که کادر فنی به خوبی این کار را انجام دادند و کشتی‌گیران هم جواب اعتماد کادر فنی را به خوبی دادند. ضمن اینکه جوانان پشتوانه تیم ملی هستند و اقدام کادر فنی در این ۲ مسئله در رقابت‌های قهرمانی آسیا بسیار مشهود بود و تغییراتی که از سوی حسن رنگرز و همکارانش صورت گرفت به موقع بود.

* آماده‌سازی کشتی‌گیران همیشه باید به نحوی باشد که بتوانیم با تیم‌های دیگر رقابت کنیم

سرمربی پیشین کشتی فرنگی کشورمان در خصوص شرایط آمادگی کشتی گیران عنوان کرد: آماده سازی کشتی‌گیران همیشه باید به نحوی باشد که بتوانیم با تیم‌های دیگر رقابت کنیم، چرا که همه تیم‌ها در حال پیشرفت هستند و به طور کامل عملکرد کشتی‌گیران ما را زیر نظر دارند. رقبای دیگر ما تنها به دنبال کسب مدال طلا هستند و اگر روند رو به جلوی تیم ملی به همین شکل پیش برود قطعاً می‌توانیم نتایج بسیار خوبی را در بازی‌های آسیایی هانگژو و مسابقات جهانی بلگراد کسب کنیم. در این رقابت‌ها دیدیم که خیلی از تیم‌ها نفرات اصلی خود را به این رقابت‌ها نیاورده بودند. تیم‌های قزاقستان و قرقیزستان بعد از ایران در رتبه‌های بعدی قرار داشتند و عملاً خبری از ژاپن و کره جنوبی نبود. پس باید مورد توجه داشته باشیم که این ۲ کشور سرمایه‌گذاری کردند و باید برنامه‌ریزی ما به نوعی باشد که از بازی‌های آسیایی هانگژو دست پر باز گردیم.

* کادر فنی از نظر انتخاب نفرات دچار مشکل نیست

اشکانی با اشاره به اهمیت بازی‌های آسیایی و جهانی 2023 گفت: رقابت‌های بازی‌های آسیایی هانگژو و مسابقات جهانی که پیش‌روی ملی‌پوشان است اهمیت زیادی را برای ما دارند، اما با توجه به شرایطی که تیم ملی دارد فکر می‌کنم در هر وزن ۳ کشتی‌گیر آماده داریم. نظر من این است که اگر ما برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم می‌توانیم نتایجی خوبی داشته باشیم، هرچند آماده نگه داشتن همه کشتی‌گیران کار دشواری است. کادر فنی از نظر انتخاب نفرات دچار مشکل نیست فقط باید برنامه‌ریزی درستی داشته باشد تا بدانند چه زمانی به آمادگی برسند و چه زمانی کاهش وزن داشته باشند. با توجه به این مسائل اگر توجه خوبی در این خصوص داشته باشیم می‌توانیم برای المپیک پاریس هم آمادگی خوبی را رقم بزنیم.

* ای کاش میثم دلخانی به جای 60 کلیو به 67 کیلو می‌رفت

وی در خصوص تغییر وزن میثم دلخانی برای حضور در المپیک تصریح کرد: زمانی هم که من در تیم ملی کشتی فرنگی حضور داشتم میثم دلخانی 63 یا 64 کیلوگرم بود و با پیشنهاد مربیان و کادر فن تیم ملی وقت به 63 کیلو آمد و در این وزن موفق هم بود. در حال حاضر نمی‌دانم شرایط وزنی دلخانی به چه شکل است. قطعاً کادر فنی بهتر از هرکسی از شرایط دلخانی اطلاع دارند، اما برای بازی‌های آسیایی و مسابقات قهرمانی جهان میثم می‌توانست به 67 کیلوگرم برود. به شخصه نمی‌توانم از توانایی‌های میثم دلخانی بگذرم، چراکه او کشتی‌گیر توانمندی است. کاهش وزن با توجه به شرایط سنی که دارد برای او سخت و دشوار خواهد بود. دلخانی هر 2 گزینه را به خوبی دارد و می‌تواند هم کاهش و هم افزایش وزن داشته باشد. او اگر به 67 می‌رفت می‌توانست جانشین خوبی برای رضا گرایی باشد.

* از نگاه کارشناسی کاهش وزن دلخانی انتخاب خوبی است

سرمربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی افزود: در مجموع تصمیم گیرنده کادر فنی و خود میثم دلخانی است و باید بنشینند و در این خصوص تصمیم درست را بگیرند. اگر بخواهیم کارشناسی نگاه کنیم می‌بینیم انتخاب خوبی است، هرچند کشتی‌گیران خوبی مانند نجاتی و محسن نژاد را در این وزن داریم ولی میثم می‌تواند یک کشتی گیر مطمئن برای کادر فنی باشد. داشته‌های خوبی را داریم و باید از آن ها استفاده کنیم.

* محسن‌نژاد برای رسیدن به طلای جهان و المپیک باید اشکالاتش را رفع کند

اشکانی در خصوص ناکامی‌های محسن‌نژاد در رقابت‌های جهانی بلگراد 2022 و قهرمانی آسیا 2023 عنوان کرد: محسن نژاد یک مشکل بزرگ دارد که آن هم عجول بودن آن است و اگر بتواند تمرکز بالا کشتی بگیرد نتایج خوبی را رقم بزند. من محسن نژاد را می‌شناسم و با توجه به اینکه با آنها کار کردم می‌دانم هر کدام چه توانایی‌هایی دارند. محسن‌نژاد کشتی‌گیر بسیار خوب و حرف گوش کنی است و به تنهایی تمام کارهای تمرینی، کاهش وزن و ریکاوری را با کمک مربیان راحت انجام می‌دهد. تنها مشکلی که در این میان وجود دارد بحث روانشناسی است محسن نژاد باید بداند که در کشتی روانشناسی بسیار مهم است.

وی افزود: این موضوع هم با همفکری مربیان و کادر فنی حل شدنی است. چند مورد مانند حفظ امتیاز تمرکز و مدیریت کشتی وجود دارد که فکر می‌کنم محسن‌نژاد باید روی آنها کار کند تا خود را تقویت کند. او اگر می‌خواهد مدال طلای جهان و المپیک را به دست آورد باید مشکلات خود را رفع کند. او تا به امروز در این خصوص موفق نبوده است و کادر فنی باید بیشتر به او توجه کنند تا بتواند بهتر و سریع تر رشد کند. کشتی فرنگی به نظرم دیگر خود کفا شده است و با حضور حسن رنگرز می‌شود منتظر اتفاقات خوب بود.

پایان پیام/

بیشتر بخوانید