بهبود معیشت مردم، اولویت محور سخنان ائمه جمعه سراسر کشور

بهبود معیشت مردم، اولویت محور سخنان ائمه جمعه سراسر کشوردر کنار موضوعاتی کلان از جمله هدایت نقدینگی سرگردان به سمت تولید و رسیدگی به معیشت مردم، مسائلی چون حجاب، مدیریت مصرف آب و پرهیز از ارائه آمار و اخبار غیرواقعی، محورهای نماز عبادی و سیاسی جمعه امروز در سراسر کشور بود.

به گزارش سردبیری استان‌های خبر ساز، نماز عبادی و سیاسی جمعه امروز با حضور نمازگزاران در سراسر کشور برگزار شد. در خطبه‌های نماز این هفته،‌ موضوعاتی از جمله هدایت نقدینگی‌ها به سمت تولید به‌وسیله دولت و مردم، لزوم اقدام سریع و مقتدرانه دولت در تنظیم بازار به ویژه بازار کالاهای اساسی، تبیین پیشرفت‌ها، اجتناب از بیان اظهارات و ارائه آمارهای غیرمستند و مدیریت مصرف از محور سخنان خطیبان بود.

همچنین ائمه جمعه با توجه به پیش رو بودن عید بزرگ قربان و عید سعید غدیر، بار دیگر بر لزوم پاسداشت این اعیاد در جهان اسلام تاکید کردند؛ همچنین با نزدیک شدن به روز جهانی مبارزه با مواد مخدر درباره ضرورت آگاهی بخشی به جامعه و خانواده ها نسبت به این آسیب جبران ناپذیر هشدار دادند.

در ادامه بخشی از محورهای سخنان ائمه جمعه در استان ها در مراسم نماز جمعه این هفته را می خوانید:

*امام جمعه قم: سه پاسخ به شبهه «حجاب مهم نیست قلب انسان باید پاک باشد»

آیت الله سعیدی، امام جمعه قم در خطبه نماز جمعه امروز به شبهه رایجی درباره موضوع مهم این روزهای کشور، یعنی حجاب پاسخ داد. وی گفت: برخی شبهه می کند که حجاب مهم نیست بلکه آدم باید قلبش پاک باشد که در پاسخ به این شبهه باید گفت اولاً رفتارهای اجتماعی انسان تأثیر دارند و شکل ظاهری ما بدون شک بر دیگران تأثیر می گذارد و فرقی ندارد که نیت قلبی ما چه باشد، دوماً آدمی که در برابر حکم صریح خدا نافرمانی می کند قلبش از چه چیزی می تواند پاک باشد؟ و سوماً اگر واقعاً داشتن دل پاک کفایت می کند چرا خداوند حکم حجاب را واجب کرده است؟.

وی همچنین با بیان اینکه ۵ تیر روز جهانی مبارزه با مواد مخدر است، گفت: مصرف روز افزون مواد مخدر به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات قرن حاضر تلقی می شود و زیان‌های اجتماعی، اقتصادی، اخلاقی، فرهنگی و خانوادگی آن بسیار زیاد است ولی کشورهای غربی و استکبار جهانی از یک طرف برای اصالت سود و کسب درآمد بیشتر و از طرف دیگر برای از بین بردن همت و پایمردی ملت های مختلف از مواد مخدر به عنوان حربه ای برای استمرار حاکمیت ظالمانه خود استفاده می کنند.

وی با تأکید بر اینکه اعتیاد عاملی مهم در بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی است، افزود: ۵۵ درصد طلاق ها، ۶۵ درصد همسر آزاری ها، ۳۰ درصد شرارت ها و آشوب ها، ۳۵ درصد کودک آزاری‌ها، ۲۰ درصد قتل های عمد، ۴۰ درصد سرقت‌ها و ۲۰ درصد جرایم منکراتی مستقیما با موضوع مواد مخدر مرتبط است.

امام جمعه قم گفت: طبق نظرسنجی از مردم خانواده، دولت و سازمان های مردم نهاد به ترتیب در کاهش اعتیاد مؤثر هستند بنابراین باید به طور همه جانبه و در همه سطوح از خانواده گرفته تا مدرسه، دانشگاه و محیط کار فعال شوند تا جلوی این بلای خانمان سوز گرفته شود؛ خانواده ها باید هر روز از خود بپرسند که فرزمند ما کجا است؟ با چه کسانی رفت و آمد دارد و در ارتباط با دوستان چه می کند.

وی با بیان اینکه سه شنبه ۶ تیر سالروز سوء قصد منافقان به رهبر معظم انقلاب است، گفت: این روز یادآور شخصیت با برکت رهبر معظم انقلاب است که نه تنها شخصیتی معنوی، عالم، محبوب قلوب و فرمانده جبهه مستضعفین است بلکه راهبر جبهه حق علیه باطل و در یک کلام نائب امام زمان(عج) هستند و بدون مبالغه ما در جهان هیچ رهبری را مانند ایشان نداریم که در مسائل تربیتی، سیاسی، ارزشی و معنوی صاحب نظر باشد و در مردم دنیا تأثیر بگذارد.

آیت الله سعیدی با بیان اینکه مردم ما هرگز نمی گذارند فاجعه رفتار مردم کوفه با حضرت مسلم در جمهوری اسلامی ایران تکرار شود، تصریح کرد: همه ما باید قدر رهبر معظم انقلاب را بدانیم و بر حول محور ایشان حلقه بزنیم تا وجود مقدس امام زمان(عج) بر ولایتمداری صادقانه مردم ما صحه بگذارند و خداوند بر ما منت بگذارد و در ظهور امام زمان(عج) تعجیل کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه چهارشنبه ۷ تیر روز نیایش و پنجشنبه عید قربان است، گفت: درماه ذی الحجه مناسبت های فراوانی داریم که بزرگترین آنها عید غدیر و نصب امیرالمؤمنین(ع) به خلافت و امامت مؤمنان است؛ رابطه روز عرفه و عید قربان یک تقارب زمانی نیست بلکه ارتباط بین این دو یک سیر معرفتی نظری و عملی دارد یعنی در روز عرفه معرفت الله تحقق پیدا می کند و و انسان با این معرفت اندوخته در روز دهم با قربانی کردن و گذشته از مادیات به سوی عرفان عملی هدایت می شود.

*امام جمعه کرج: اقدام به سقط جنین حربه جدید دشمن است

آیت‌الله سید محمد مهدی حسینی همدانی، امام جمعه کرج هم در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهرستان کرج، به بحث فرزند آوری پرداخت و با اهمیت موضوع به استناد آیات و روایات اسلامی گفت: فرزندآوری باید گفتمان غالب شود اما آسان سازی نیز انجام شده و زواید و خرافه ها از بین رود. اقدام به سقط جنین حربه جدید دشمن است که باید مراقبت کرد و این مهم با تشویق دشمنان و حنجره های ناپاک که تبلیغاتی دارند همراه شده است.

وی گفت: مستکبرین تغییر رویکرد داده اند و برای نزدیک شدن به جمهوری اسلامی اقداماتی دارند. توانایی‌هایی تسلیحاتی، اقتدار و رهبری‌های امام مسلمین و از همه این موارد بالاتر ایمان و اعتقاد به مبدا هستی که به برکت تبعیت از اهل بیت (ع) است دلایل تغییر رویکرد دشمن به شمار می‌رود‌.

حسینی همدانی گفت: در فضای موجود جامعه لازم است دستگاه قضا حمایت جدی تری را از امران به معروف و ناهیان از منکر نیز داشته باشد.

امام جمعه کرج گفت: کشف حجاب حرام شرعی است و قانون هم دراین زمینه داریم چرا دستگاه های اجرایی که در این زمینه ترک فعل دارند مورد مواخذه جدی قرار داده نمی شوند؟

نماینده ولی فقیه دراستان البرز بیان کرد: مدتی است شرب خمر در جامعه مطرح است که باید با جدیت عمل کرد چراکه این حرام الهی عامل تمام شرارت ها است.

وی یاد آورشد: این مهم در شبکه های مجازی و سینمای خانگی عادی سازی می شود بعد در سطح جامعه به نحو مختلف توزیع شده و اینطور نباشد کسی که شرب خمر کرده به دیدنش بروند و دلجویی کنند بعضا شیطنت هایی صورت می گیرد برای مختوش کردن چهره نظام اسلامی مانند مسموم کردن دانش آموزان که باید مراقبت کرد.

حسینی همدانی به عملکرد دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: عده ای خلاف واقع را بیان می کنند تا جامعه را ناامید کنند بنابراین باید برخوردها بازدارنده باشد و با همه متخلفان اعم از تولید کننده، توزیع کننده و وارد کننده برخورد شود. نیروی انتظامی دقت لازم را در جمع آوری و بازداشت دارد و تلاش های وافری از سوی دشمنان دراین زمینه درحال انجام است. بنابراین مراقبت شود مدیریت کار به دست دشمن نیفتد چراکه اگر این اتفاق افتاد نیروهای ارزشی را به جان هم می اندازد.

*امام جمعه ساری: حامیان قدیمی هم منافقان را جواب کردند

آیت‌الله محمدباقر محمدی‌لائینی، نماینده ولی فقیه در مازندران در خطبه‌های امروز نماز جمعه ساری، با اشاره به اینکه قاطعیت فرماندهی نیروی انتظامی برای برخی ناگوار است، افزود: برخی به دنبال این هستند که کجا تندتر یا کُندتر گفته شده اینها را تقطیع کرده و سوژه‌ای درست کرده و بلوا ایجاد کنند. باید بگوییم فرماندهی نیروی انتظامی الحمدالله از تحسین و تکذیب‌ها نه بیخود مغرور و نه مایوس می‌شوند.

وی افزود: هنوز مواردی و آسیب‌هایی است که نیروی انتظامی در برخورد با آنها به‌ویژه در کشف سرقت‌ها جدیت بیشتری داشته باشد؛ این زیبنده نیست ۶ ماه از سرقتی بگذرد اما نیروی انتظامی نتوانسته هنوز سارق را پیدا کند.

نماینده ولی فقیه در مازندران با تاکید بر اینکه پایش تصویری معابر در کشف آسیب‌ها و جرایم بسیار مهم است، یادآور شد: نیروی انتظامی با عده اندک خیلی تلاش می‌کند اما اگر خیران ما برای خرید (تجهیزات) پایش تصویری ورود پیدا کنند، در حفظ امنیت حائز اهمیت خواهد بود.

محمدی‌لائینی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: سلسله قوت‌هایی در حوزه دفاعی، امنیت و دیپلماسی دولت ایران اتفاق افتاده که بسیار قابل توجه است.

وی گفت: از جمله این موارد رونمایی از موشک ابرفراصوت، سفر ریاست جمهور به حیاط خلوت آمریکا و سه کشور آمریکای لاتین و امضای ۳۵ سند همکاری، سفر مقامات بسیاری از کشورها مثل کشور عمان به کشورمان در همین هفته‌های اخیر و مکالمه ۹۰ دقیقه‌ای رئیس‌جمهور فرانسه با رئیس‌جمهور کشورمان، دریافت و وصول تمام طلب‌کاری‌های ایران در حوزه نفت از کشور عراق و پرداخت ۱.۶ میلیارد بدهکاری به کشور ترکمنستان توسط دولت فعلی، گزارش فائو از قوت‌های کشور و فعال شدن ۴هزار واحد راکد است.

نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره به برقراری رابطه دوستانه کشورمان با اتحادیه عرب و سران عرب سوریه و بشار اسد که آنها این کشور را منزوی کرده بودند، ولی اکنون خودشان بشار اسد را به‌صورت رئیس‌جمهور قانونی قبول دارند و از ایشان تقاضا کردند دوباره به اتحادیه عرب برگردند، از قوت‌های ما بود که دشمنان ما را منفعل کرده است.

محمدی‌لائینی با بیان اینکه پلیس آلبانی به مقر منافقان سال‌های سال جا داده و رسیدگی می‌کرده امروز می‌بینیم پلیس آلبانی به مقر منافقان حمله کرده و ۱۰۰ نفر مجروح و دو نفر کشته شدند، اضافه کرد: یکی از آنها از سران و مهره‌های اصلی منافقان بود که ۶۰ فقره ترور انجام شده در پرونده عملش بوده و از سران و فرماندهان فروغ جاویدان بوده و ۳۵ سرباز ایرانی که از عطش و تشنگی می‌سوختند دستور داده همه را به رگبار ببندند این شخصیت کثیف یکی از کشته‌شدگان همین حمله پلیس آلبانی بوده است.

وی ادامه داد: فرانسه که هر سال نشست منافقان شرق را برنامه‌ریزی می‌کرد و به آنها اجازه و امکانات می‌‌داد امسال آنان را جواب و ممنوع کرد.

نماینده ولی فقیه در مازندران با اعلام اینکه بالاخره گروه‌های کردی تجزیه‌طلب در اقلیم کردستان عراق به جان همدیگر افتادند و کشتار و جنگ سخت با همدیگر داشتند، گفت: مبارزه مقاومت فلسطین در این دو سه هفته اخیر بسیار فعال شدند رژیم صهیونیستی هم از درون با بحران و بیرون با مقاومت سخت و عملیات گسترده جبهه مقاومت مواجه است این روند قوت‌ها و رشد قوت‌ها و انفعال جبهه دشمن انشاالله نظام سلطه استکباری ادامه خواهد داشت.

محمدی‌لائینی با بیان اینکه روز جهانی مبارزه با موادمخدر در این زمینه چه میزان خسارت دیدیم و در این زمینه ۴هزار شهید داده در این راه تقدیم کردیم که ۱۱۶ شهید مربوط به استان مازندران است، تصریح کرد: خانواده‌ها هر روز باید سه سوال را از خود بپرسند و برای آن جواب درست داشته باشند فرزندشان کجاست، با چه کسی است و چه می‌کند؟ این سه سوال باید دغدغه روزانه خانواده‌ها باشد، اگر جواب این سوالات را یافتند، در مدیریت و تربیت فرزند موفق خواهید شد.

وی به سالروز بمباران شیمیایی شهر سردشت به وسیله بعثی‌های ظالم، روز مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی نامگذاری شده است، اشاره کرد و یادآور شد: تمام این سلاح‌ها را غرب به‌ویژه آلمان در اختیار صدام قرار دادند و از آن طرف پشت میز می‌نشینند و از حقوق بشر حرف می‌زنند و ازسوی مقابل سلاح کشتار شیمیایی را در اختیار مزدوران خودشان قرار می‌‌دهند که در واقع نفاق مدرن است.

نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره به ششم ذی‌الحجه شهادت زائران خانه خدا به دست ماموران سعودی در سال ۶۶ و روز سه‌شنبه پیش‌رو ۶ تیر سالروز سوءقصد به جان مقام معظم رهبری در مسجد ابوذر تهران، گفت: خداوند عنایت کرده که ایشان را دوباره ما برگردانده و ما بیمه طول عمر ایشان را از درگاه خداوند خواستاریم.

*امام جمعه تبریز: مساله نان به گره پیچیده تبدیل شده است

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، امام جمعه تبریز در خطبه نماز جمعه امروز با تاکید بر اینکه دولت در عرصه سیاست خارجی و برخی حوزه‌های اقتصادی موفقیت‌های خوبی را داشته است، گفت: با این حال، تمرکز روی مسائل کلان نباید دولت را از پرداختن به امور روزمره مردم غافل کند.

وی با بیان اینکه مساله نان به یک گره پیچیده تبدیل شده است، گفت: نان یک چیزی است که همه نیاز داریم؛ البته استاندار آذربایجان‌شرقی مصاحبه خوبی در خصوص مساله نان انجام داده بود ولی بنده هم باید چند تاکیدی در این موضوع مهم داشته باشم.

امام جمعه تبریز افزود: یکی از مسائل مهم مردم موضوع نان است؛ صف‌های طولانی مقابل نانوایی‌ها مردم را به زحمت انداخته است و متاسفانه مشکل‌مان همچنان پابرجاست. امید است دولت سهولت در خرید و تامین نان را جدی بگیرد؛ چراکه مساله نان به یک گره پیچیده تبدیل شده است و دولت باید در کلان خود این موضع را ‌حل کند.

نماینده ولی فقیه در استان افزود: مردم ما، مردم شریف و نجیب هستند و مردم ما ساعت‌ها برای خرید یک قرص نان ساعت‌ها در صف می‌مانند. البته این موضوع مربوط به استان ما نیست و باید دولت یک فکری بکند و در استان آذربایجان‌شرقی نیز مسوولان غله و فرماندار تبریز به صورت جدی به این موضوع عنایت داشته باشند.

خطیب نماز جمعه تبریز با اشاره بر اینکه ایران کانون جبهه مقاومت برای آزادی قدس شریف انتخاب شده است، ادامه داد: اخیرا جنبش جبهه اسلامی به تهران آمده و ملاقاتی با رهبر معظم انقلاب داشتند. در این دیدار آنها پیگیری سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران برای افزایش هماهنگی و‌ هم‌افزایی میان‌گروه‌های فلسطینی بودند در حالی که این مطالبه چند سال قبل رهبری برای مسلح شدن کرامه باختری علاوه بر غزه نیز است.

آل‌هاشم توضیح داد: در هفته‌های اخیر شاهد حملات نیروهای مقاومت به شهرک‌نشینان صهیونیستی بودیم؛ به تعبیر رهبر معظم هر مقدار در قضیه فلسطین پیشرفت باشد به همان مقدار امت اسلامی نیز پیش خواهد رفت.

وی در ادامه به روزجهانی مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: روز جهانی مبارزه با مواد مخدر روز مهمی هست و باید خانواده‌ها به فرزندان خود دقت کنند زیرا نشانه روی خانواده، مدارس، دانشگاه‌ها و غیره است.

آل‌هاشم با بیان اینکه بسیاری از پایان‌نامه‌ها به موضوع اعتیاد است و دغدغه و حساسیت زیادی روی این موضوع در بین مردم و اصحاب اندیشه و نخبگان است، افزود: دانش‌آموزان را دریابید، مدارس را دریابید. ۹۰ درصد مردم ایران از شیوع مواد مخدر نگران هستند و البته جمهوری اسلامی به عنوان پرچم‌دار مبارزه با مواد مخدر شناخته شده این و اقدامات شایسته‌ای در پیشگیری، درمان و حمایت اجتماعی کرده است.

وی یادآور شد: قرارگیری کشور در همسایگی کشور تولید کننده مواد مواد مخدر و موضوع ترانزیت نیز یکی از همین مشکلات در مواد مخدر است.

وی با بیان اینکه هفته حقوق بشر آمریکایی در تقویم سیاسی کشور از ششم و تا دوازدهم تیر است، گفت: در این هفته شاهد نقض حقوق بشر آمریکایی هستیم؛ روزهایی مثل سوقصد به جان مقام معظم رهبری در ششم تیرماه سال ۱۳۶۰، شهادت شهید بهشتی، بمباران شیمیایی سردشت، شهادت آیت‌الله صدوقی، شلیک به هواپیمای ایرباس.

آل‌هاشم با بیان اینکه آمریکا مبدا و سرخط تروریسم در جهان است، ادامه داد: آمریکا خود بزرگ ترین تروریست جهان است و هیچ جایی در دنیا کسی مظلومانه کشته نمی‌شود مگر اینکه آمریکا به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در آن دست دارد.

*امام جمعه رشت: دولت‌ برنج شمال را به وقت خریداری کند

آیت‌الله رسول‌ فلاحتی، امام جمعه رشت در نماز جمعه امروز، گفت: سال گذشته مقداری از برنج کشاورزان در دست کشاورزان باقی ماند و دچار مشکل شدند لذا انتظار می‌رود دولت‌مردان برنج کشاورزان را در زمان برداشت خریداری کند تا دچار آسیب نشوند.

به گفته وی، کشاورز گیلانی وقتی برنج را تولید می‌کنند انتظار می‌رود در زمان تولید کشاورزان برنج خود را وارد بازار کنند، اما با کم کاری پیش آمده، سال گذشته مقداری از برنج کشاورزان در دست کشاورزان باقی ماند و دچار مشکل شدند لذا انتظار می‌رود دولت‌مردان برنج کشاورزان را در زمان برداشت خریداری کند تا دچار آسیب نشوند.

امام جمعه رشت در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: هر بنده ای از بنده خدا سنت غلطی را بنا بگذارد، در گناه کسانی که به آن عمل کند شریک است به این معنی که اعمال گناه همه کسانی که آن گناه را انجام دهند بر دوش کسی که بنیاد کج گذاشته نوشته خواهد شد.

فلاحتی با تأکید بر اینکه فارسی زبانانی که ایران را رها کرده و در رسانه‌های معاند فارسی زبان بر علیه ایران اسلامی اقدام می‌کنند مهره‌های سوخته دشمنان ایران خواهند بود، افزود: این افراد به سرنوشت منافقین بیندیشند که چه سرنوشتی داشتند، این نتیجه مواجهه با حق است و آوارگی همراه با ذلت نصیب آنان خواهد شد.

وی با بیان اینکه آمریکا نیز از اقدام آلبانی حمایت کرده و این انتقام از همان‌هایی است که ۱۷ هزار ایرانی را شهید کردند، گفت: همین بلایی که بر سر منافقین آمد بر سر آنانی که در رسانه‌های بیگانه علیه ایران اسلامی فعالیت می‌کنند خواهد آمد و به زباله‌دان تاریخ بر می‌گردند.

*امام جمعه مشهد: مصرف آب را به 60 درصد میزان همیشگی برسانیم تا از گرما عبور کنیم

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد امروز با اشاره به شرایط بحرانی مشهدالرضا (ع) در حوزه آب گفت: برادران و خواهران، عزیزان من، این نکته را هم مدنظر داشته باشید. شرایط ما در مشهد از نظر آب به موقعیت بسیار وخیمی رسیده است. سد دوستی به‌عنوان منبع اصلی تأمین آب مشهد در آستانه خشک شدن است و در تیرماه که آغاز فصل گرماست، بی‌آبی زندگی همه ما را سخت خواهد کرد.

وی ابراز کرد: اینکه همه را دعوت به صرفه‌جویی می‌کنیم، منظور ما این نیست که خانواده‌ها آب مصرف نکنند بلکه مقصود آن است که مثلاً در جریان استحمام، هر فرد دو دقیقه کمتر دوش حمام را باز بگذارد یا مسئله ویلاهای استخردار، کارواش‌ها یا آبیاری‌های شهری به کنترل دربیاید و خانواده‌ها هم به‌موازات این، مصرف روزانه آب خود را به 60 درصد همیشگی برسانند تا این موسم گرما و خشک‌سالی پشت سر گذاشته شود و زندگی‌ها با نبود آب تلخ نشود.

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: رسانه‌ها اگر بخواهند آمار نامعتبر را پخش کنند و از هر جا هرچه می‌شنوند، آن را انتشار دهند، این مسئله، نظام معیشتی مردم را به هم می‌زند. اینکه هر نرخی را از هر جا بشنوید، بخواهید انتشار بدهید، این کار غلطی است. اگر مردم ثبات معیشتی نداشتند و برایشان اختلال فکری پیش آمد، نظام معیشت ملت ما در معرض خطر قرار می‌گیرد و بر این اساس، حرکت رسانه‌هایی که بخواهند اخبار دروغ پخش کنند یا حتی در جریان سازی رسانه‌ای کمک نکنند، اقدامشان در جهت ضربه به مردم خواهد بود.

وی با اشاره به لزوم هدایت نقدینگی دولت و ملت به سمت تولید است، خاطرنشان کرد: متأسفانه در تأمین سود از نقدینه‌ها برخی از مردم به سراغ اعمالی می‌روند که نظام اقتصادی کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد و آن را دچار مشکل می‌کند. اگر این نقدینگی‌ها به سمت تولید بیاید، بیشتر مؤثر خواهد بود. رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود اعلام کردند تولید ستون فقرات اقتصاد مقاومتی است و فرمودند «اگر این کار تحقّق پیدا کرد و همّت‎ها متوجّه به این مسئله شد، مسائل کار به‌تدریج حل می‎شود، کار ارزش پیدا می‎کند، کارگر ارزش پیدا می‎کند، اشتغال عمومی می‎شود، بیکاری که یک معضلی است در جامعه به‌تدریج کم می‎شود و از بین می‎رود».

امام‌جمعه مشهد بر اقدام سریع دولت در تنظیم بازار به‌خصوص کالاهای اساسی تأکید کرد و یادآور شد: یک واقعیتی در مسئله معیشت وجود دارد که مدیران باید به آن توجه کنند. هم عزیزان ما در دولت و قوه قضاییه و هم نمایندگان مجلس دقت داشته باشند که مردم در زندگی خود نیازمند ثبات معیشتی هستند. این ثبات معیشتی خیلی مهم‎تر از توسعه یا ثبات اقتصادی است. امروزه دولت در جهت توسعه اقتصادی اقدامات وسیعی انجام داده، شاخص‌ها مثبت شده‌اند، در این عرصه در حال پیشرفت هستیم و رایزنی‌های دیپلماسی نیز در خدمت اقتصاد قرار گرفته اما مهم‌تر از این، مسئله ثبات اقتصادی در معیشت است که مردم بدانند اگر امروز غذایی را مصرف می‌کنند، فردا هم این غذا با همین قیمت قابل تأمین باشد.

آیت الله علم الهدی ابراز کرد: مشکل امروز ما در جامعه آن است که بالاتر از توسعه یا ثبات اقتصادی، ثبات معیشتی خانواده‌ها تهدید می‌شود. افراد فقیر و ناتوان بیش از همه متوجه این بخش از زندگی خود هستند که مطمئن باشند خانه امروزشان، فردا هم با همین مبلغ قابل سکونت است و غذای امروزشان، فردا نیز با همین قیمت در دسترس خواهد بود. از این نظر، به هم خوردن بازار شاید برای اقشار مرفه و ثروتمند خیلی مهم نباشد اما برای یک کارمند یا یک کارگر، اگر نرخ یک قلم کالا افزایش یافت، این خانواده دیگر نمی‌تواند از آینده مطمئن باشد که همین سفره را می‌تواند تأمین کند. عزیزان، رهبر معظم انقلاب فرموده بودند «بنده به مسائل معیشت مردم خیلی فکر می‌کنم، خیلی دغدغه‎مندم نسبت به مسئله معیشت مردم» و بنابراین، قرار دادن مردم در یک زندگی آرام، باید راهبرد شما باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به دعوت مردم برای مدیریت مصرف و هزینه پرداخت و اظهار کرد: متأسفانه در برخی از خانواده‌ها این رویه نادرست وجود دارد که به‌محض اینکه بر حقوق افزوده می‌شود یا درآمد بالاتر می‌رود، سطح هزینه نیز بلافاصله به همان نسبت افزایش پیدا می‌کند. این بزرگ‌ترین عامل از بین برنده معیشت خانواده است. این مسئله مصرف و هزینه از جمله ارکان مهمی است که خانواده‌ها باید مدنظر قرار بدهند.

آیت الله علم الهدی افزود: رهبر معظم انقلاب در سخنان خود تأکید دارند که مصرف متعادل و پرهیز از اسراف که هم دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و هم آحاد خانواده‌ها باید به آن توجه کنند، واقعاً نشانه جهاد است. به پیروی از همین اصل، اینکه مردم از تولید ملی حمایت کنند و سراغ کالای خارجی نروند، می‌تواند مصداق مدیریت مصرف و حمایت از تولید باشد.

*امام جمعه اهواز: مردم باید در سفره‌های خود آثار مقابله با گرانی را ببینند

حجت‌الاسلام سید محمدنبی موسوی‌فرد، امام جمعه اهواز و نماینده ولی فقیه در خوزستان هم امروز در خطبه‌های نماز جمعه، مهار تورم را از مطالبات جدی مردم دانست و گفت: مردم باید در سفره‌های خود آثار مقابله با گرانی را مشاهده کنند. در عین حال حل مشکل مسکن یکی دیگر از درخواست‌های مردم از دولت است. تلاش‌های گسترده‌ی منطقه‌ای و برون منطقه‌ای برای حل مشکل تورم در کشور در حال انجام است که امیدواریم مردم به زودی نتایج آن را در زندگی خود ملاحظه کنند.

امام جمعه اهواز همچنین با اشاره به مقاومت اقوام خوزستانی از جمله قوم عرب و بختیاری در تمامی برهه‌ها گفت: استکبار همواره سعی کرده است این موضوع را خدشه‌دار کند اما با ولایت‌مداری این اقوام توطئه‌های دشمن محقق نشده است.

حجت‌الاسلام موسوی‌فرد در عین حال با اشاره به اهمیت مسئله حجاب یادآور شد: نقش زن در جوامع دینی نشان‌دهنده تدین دینی در آن جامعه است. امروز استکبار برای فروپاشی خانواده برنامه‌ریزی کرده است و محور خانواده زن است.

وی همچنین یکی از موارد بازدارنده‌ی مهم برای مردم باید در سفره‌های خود آثار مقابله با گرانی را مشاهده کنندرا پیشگیری دانست و گفت: بیشترین میزان مصرف مواد مخدر در سنین نوجوانی و جوانی است از این رو تمامی دستگاه‌های فرهنگ‌ساز موظف هستند برای این قشر برنامه‌ریزی‌های لازم را داشته باشند.

حجت‌الاسلام موسوی‌فرد تصریح کرد: طلاق، همسرآزاری، شرارت، کودک‌آزاری، قتل عمد و جرایم منکراتی به دلیل مصرف مواد مخدر در جامعه رخ می‌دهد.

*امام جمعه شیراز: برای عید غدیر سنگ تمام بگذارید

آیت الله لطف الله دژکام، امام جمعه شیراز اظهار داشت: برای دهه امامت و ولایت و روز عید بزرگ اسلام و بزرگترین عید اسلامی که روز عید غدیر است باید سنگ تمام بگذارید، اینطور نباشد که غدیر بیاید و بگذرد و شما که می‌گویید سنگ بنا و شالوده تمدن اسلامی بر پایه غدیر است آنچه شایسته چنین جایگاهی باشد انجام نداده باشید.

وی افزود: اگر رقابتی بین تمدن‌ها است و امروز در دنیا اگر پرچمی بلند است که آینده روشن برای جهان را نوید می دهد از غدیر شروع می شود.

آیت الله دژکام ادامه داد: روز غدیر صرفا یک واقعه تاریخی نیست بلکه عید غدیر یادآور وظیفه امت اسلامی برای آماده کردن جهان است که زیر پرچم ولایت خدا و رسول و اهل بیت اداره شود.

وی گفت: از این حیث کاری که در دهه امامت و روز عید غدیر داریم کار بزرگ و وظیفه انقلابی ویژه ای است که باید هر کس دلش در گرو اعتقاد به اسلام و ایمان به قرآن کریم و آنچه که قرآن برای بشریت آورده است می باشد، چنین کسانی غوغا راه بیندازد.

نماینده ولی فقیه در فارس با اشاره به تعبیر یکی از اساتید حوزه علمیه قم گفت: یکی از اساتید می گفت "اگر برای غدیر غوغا کرده بودیم عاشورا برایمان درست نمی‌کردند. آن شهادت ها و مظلومیت ها و آن رنج بردن بشریت و امت اسلامی در طول تاریخ به واسطه این است که به غدیر اهمیت ندادند. اگر غدیر را دیده بودند به صحنه ای که در عاشورا پیش آمد مبتلا نمی شدیم." بنابراین در این تجدید حیات تمدن اسلامی که با همت شما مردم شروع شده است غدیر را ویژه احترام‌ کنید و برای آن برنامه ریزی کنید و الگوی حکومت الهی بر پایه ولایت معصوم را به همه بشریت معرفی کنید.

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: نظام اسلامی ما که بر پایه ولایت فقیه بنیانگذاری شده است یک شاخه و شعبه از این ولایتی است که در غدیر درخشش گرفت و شایسته است در این دهه به ولایت فقیه و الگوی حکومت در زمان غیبت به صورت ویژه پرداخته شود.

وی با تقدیم دو حدیث یکی ناظر به مسئله ولایت به صورت کلی و عام و یکی هم بخاطر اینکه در هفته پیش رو روز هفتم ذی الحجه مصادف با شهادت امام محمدباقر(ع) است ناظر به شخصیت نورانی آن حضرت ادامه داد: اگر مباحث کلی از زیارت جامعه کبیره و آثار ولایت در زندگی ما مردم را مروری مختصر کنیم، می بینیم این زیارت یادآوری می کند که اعتقاد به ولایت چه تاثیراتی در زندگی ما دارد.

نماینده ولی فقیه در فارس اذعان کرد: در این زیارت آمده که ای ائمه معصومین با پذیرش ولایت شما اولین چیزی که نصیب ما شده است این است که آموزه های دینی را خوب فهمیدیم. اگر ولایت علی(ع) را کسی نپذیرفته باشد از توحید چه مقدار می فهمد؟ توحید اصل اول دین است، همه فرق عرفانی و معنوی در اسلام وقتی می گوییم معرفت را از کجا گرفته ای می گوید از علی ابن ابیطالب(ع).

آیت الله دژکام ادامه داد: فایده دیگر ولایت برای ما این بوده که هر جا کار دنیا گره خورده بوده با توجه به اهل بیت مسئله حل شده است. در تاریخ آمده که هر وقت کار سختی پیش می آمد می گفتند بگویید علی ابن ابیطالب (ع) بیاید، هم برای دنیا و هم برای آخرت. برای حل مشکل دنیا راه حل ارائه کردند.

وی افزود: نعمت خدا با ولایت اهل بیت (ع) بر ما تمام شد و از این بزرگتر نعمتی برای بشر شناخته نمی شود، ولایت آمد که اتحاد به وجود آورد، ولایت آمد که تفرقه بین امت را تبدیل به یگانگی و یکپارچگی‌ کرد، این ویژگی‌ ولایت است، ولایت باعث می شود که عبادات واجب قبول شود، هر چه عبادت می کنیم قبولش به مهر ولایت است تا مهر نخورد قبول نمی شود.

آیت الله دژکام تاکید کرد: از وجود مقدس خاتم انبیا محمد (ص) روایتی است که ۱۲ امام را پیامبر اکرم معرفی کرده و درباره امام باقر(ع) این جمله است که هر کس دوست دارد خدا را در روز قیامت در حالی که چشمش روشن است ملاقات کند، باید ولایت پنجمین اختر تابناک امام محمدباقر(ع) را در دل داشته باشد، مطمئن باش روز قیامت خدا نعمت‌ هایی می دهد که چشم روشن می‌شود.

*امام جمعه کرمان: ایران، پاییز گذشته بزرگترین جنگ ترکیبی جهان را پشت سر گذاشت

حجت‌الاسلام حمید بامری، امام جمعه کرمان در خطبه‌های نماز جمعه عنبرآباد کرمان، سرنوشت ذلت‌بار منافقین در آلبانی را آیینه‌ای از درس‌ها و عبرت‌ها دانست و افزود: این اتفاق محصول قدرت بازدارندگی بالای نظام جمهوری اسلامی و توان نظام در غلبه بر تهدیدهاست، بازدارندگی که پس از غلبه ملت ایران در بزرگترین جنگ ترکیبی جهانی در پاییز گذشته خود را نشان داد و جهان را با اقتدار بی‌مانند ایران انقلابی روبه‌رو کرد.

وی اتفاقات در مقر منافقین در آلبانی را حاصل قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی دانست و گفتند: ایران با اقتدار راه عزت را طی می‌کند.

بامری خاطرنشان کرد: پیروزی‌های بزرگ ایران در میدان و عرصه دیپلماسی مرهون بصیرت الهی مردم صبور و شکور ایران، هدایت‌های امام جامعه اسلامی، هماهنگی قوای سه گانه و اقتدار بی‌نظیر نیروهای مسلح است.

پایان پیام/

بیشتر بخوانید