۱۳۶ اثر تاریخی ورامین در انتظار ثبت آثار ملی/ صادرات ۵ میلیون دلاری مصنوعات شیشه و آبگینه ورامین

فرماندار ورامین با اشاره به برخورداری ورامین از ۲۱۴ اثر تاریخی و عدم ثبت ۱۳۶ اثر واجد ارزش تاریخی در فهرست آثار ملی، گفت: ۷۰ درصد مصنوعات شیشه‌ و آبگینه کشور در ورامین تولید و میزان صادرات این محصولات در سال گذشته ۵ میلیون دلار بود.

به گزارش خبر ساز ورامین، حسین کاغذلو فرماندار شهرستان ورامین امروز در سومین جشنواره بین‌المللی شهرهای ملی و جهانی صنایع دستی که به صورت مجازی به میزبانی اصفهان برگزار شد، اظهارکرد: این شهرستان که در کتب قدیمی از آن به عنوان ور، وارنا، رامن، چاج و دارالمؤمنین یاد شده، با بیش از ۱۷۵۰ کیلومتر مربع، از دو بخش مرکزی و جوادآباد برخوردار بوده و آثار متعدد تاریخی در این شهرستان مستقر است.

فرماندار ورامین ادامه داد: ورامین از ۲۱۴ اثر تاریخی واجد ارزش برخوردار است که از این تعداد، ۹۳ اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده و ۱۳۶ اثر واجد ارزش تاریخی در این فهرست ثبت نشده است.

کاغذلو با اشاره به این که آثار تاریخی ثبت ملی شده ورامین شامل ۴۹ تپه و قلعه تاریخی و باستانی، ۲۰ بنای تاریخ و ۲۴ امامزاده است تصریح کرد: شاخص‌ترین آثار تاریخی ورامین شامل مسجد جامع، برج آرامگاهی علاء الدوله و امامزاده یحیی(ع) است که همگی مربوط به دوره ایلخانی است.

وی با اشاره به ثبت جهانی نقشه قالی میناخانی ورامین گفت: فرش ورامین از طرح‌ها و نقش‌های مختلف نظیر مینا خانی، شاه عباسی، پاشتری، طرح حوضی، طرح ظل السلطان جدید و قدیم، طرح لچک ترنج و طرح قلم مشکی برخوردار است که از این میان، طرح میناخانی به دلیل قدمت، منحصر به فرد بودن و آمیختگی با فرهنگ کهن دشت ورامین، به عنوان اثری فرهنگی ثبت جهانی شد.

کاغذلو بیان کرد: ورامین در حوزه گردشگری نیز از ظرفیت‌های ویژه‌ای برخوردار است که از جمله می‌توان به وجود ۵ روستای هدف گردشگری، وجود ۵ اقامتگاه بومگردی، سه هتل، تالاب فصلی بندعلیخان در جنوب شهرستان با برخورداری از طبیعتی بکر و دست نخورده و سافاری پارک که با سرمایه گذای ۶۰۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی در زمینی به وسعت ۲۰۰ هکتار در حال احداث است، اشاره داشت.

وی با اشاره به فعالیت ۱۰۰ هنرمند دارای کارت شناسایی و وجود ۲۱ کارکاه در رشته شیشه‌گری گفت: هنرمندان ورامین در رشته‌های سفال، گلیم‌بافی، چرم دوزی، شیشه گری، تراش سنگ‌های قیمتی، رودوزی سنتی، معرق، کاشی هفت رنگ، پیکر تراشی، حجاری، نگارگری، کاشی سنتی، قلمزنی، معرق و منبت و زیورآلات دستی مشغول به کار می‌باشند.

مسوول دبیرخانه دائمی شهرملی شیشه و آبگینه گفت: شهرستان ورامین با داشتن بیش از صد کارگاه تولید شیشه و آبگینه و فعالیت حدود ۶ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این حوزه، ۷۰ درصد از مصنوعات شیشه‌ای کشور را تولید و به دلیل کیفیت بالای آن، بسیاری از این محصولات به سایر کشورها صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: هنرمندان شیشه‌گر شهرستان ورامین، با برخورداری از علم روز، بهترین و با کیفیت‌ترین محصولات شیشه‌ای را تولید می‌کنند از این رو، بسیاری از این محصولات به صورت مستقیم و غیرمستقیم از شهرستان به کشورهای حاشیه خلیج فارس و برخی از کشورهای اروپایی صادر می‌شود و میزان صادرات شیشه از شهرستان ورامین در سال گذشته ۵ میلون دلار بود.

کاغذلو از ایجاد دبیرخانه شهر ملی شیشه، تهیه المان شهر ملی شیشه، برگزاری دوره‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی در زمینه‌های مختلف شیشه و آبگینه، برگزاری کارگاه استاندارد سازی کارگاه شیشه، برگزاری دوره طراحی محصولات شیشه، پرداخت تسهیلات به کارگاه‌های آسیب دیده از کرونا و برگزاری کارگروه شیشه به عنوان اقدامات انجام شده پس از ثبت ورامین به عنوان شهر ملی شیشه و آبگینه یاد کرد.

انتهای پیام/۶۷۰۳۷

بیشتر بخوانید