ژئوپارک ارس با تاریخ 400 میلیون ساله جهانی شد

ژئوپارک ارس با تاریخ 400 میلیون ساله جهانی شدمعاون شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو با اشاره بر تاریخ و ظرفیت منطقه آزاد ارس گفت: تاریخ گواه بر این است که در این منطقه ۴۰۰ میلیون سال تاریخ تکاملی وجود دارد همچنین کلیدی‌ترین سایت‌ها در این منطقه وجود دارد.

به گزارش خبر ساز از تبریز، علیرضا امری کاظمی، معاون شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو امروز در جشن بین‌المللی ژئوپارک ارس اظهار کرد: ارس تنها مختص به این خطه نیست زیرا این منطقه توانسته سومین ژئوپارک را در کشور ثبت کند و این یک افتخار برای کل ایران است.

وی با بیان اینکه انتخاب ژئوپارک‌ها جدیدترین برچسب برای ثبت‌های جهانی سایت‌های جهانی و سایت‌های ذخیره زیست کره است، گفت: البته هدف اصلی ژئوپارک‌ها تنها حفاظت از میراث زمین‌شناسی نیست بلکه در کنار معرفی این میراث با مشارکت جامعه محلی در تلاش برای یک ثبت است.

معاون شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو با اشاره بر چهار بحث اساسی در ژئوپارک، متذکر شد: پدیده زمین شناختی و مدیریت جامعه پدیده آشکارکننده از اهداف ژئوپارک است و این در حالی است که ژئوپارک فقط برای گردشگری ایجاد نمی‌شود.

وی ادامه داد: توجه به منابع طبیعی، آگاهی‌بخشی در خصوص پدیده‌های خطرات مخاطرات محلی، آماده‌سازی جوامع مقابله با آثار تغییرات، توجه به بحث آموزش، توجه به تحقیق، توجه به فرهنگ جامعه محلی و معرفی آن و توجه به نقش زنان از جمله اهداف ژئوپارک در یونسکو است.

کاظمی یادآور شد: قطعا به تبع ایجاد ژئوپارک، موضوع اشتغال و توسعه نیز مطرح خواهد شد.

وی با بیان اینکه پرونده ژئوپارک ارس تاریخچه ۱۰ ساله دارد که ابتدا توسط آقای حقی‌پور پرونده ارسال شد ولی به علت نقص در پرونده موفق به کسب مجوز نشد، تصریح کرد: در سال ۲۰۱۵ یک حرکت جدید در ارس اتفاق افتاد و با رفع نواقص در سال ۲۰۱۷ آقای پروفسور مارتینی به محل ارس آمد و سپس پرونده دوباره روی کار آمد و کارهای اجرای ژئوپارک در سال ۲۰۱۹ توسط رئیس گروه علوم انجام شد و ضمن تأیید پرونده را دوباره به یونسکو ارسال کردند ولی به علت کرونا ۲ سال ارزیابی به طول انجام کشید و در نهایت سال گذشته این ارزیابی انجام گرفت.

معاون شورای عالی یونسکو با اشاره بر تاریخ و ظرفیت منطقه آزاد ارس گفت: تاریخ گواه بر این است که در این منطقه ۴۰۰ میلیون سال تاریخ تکاملی وجود دارد همچنین کلیدی‌ترین سایت‌ها در این منطقه وجود دارد.

وی بیان داشت: در این منطقه غنای فرهنگی بالایی وجود دارد و مراسم، جشن‌ها و آیین‌های مختلفی را شاهد هستیم که احیا هم شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه قهرمان شدن آسان است ولی قهرمان ماندن سخت است، متذکر شد: الآن قهرمان شدیم ولی این تازه شروع کار است و باید ژئوپارک را در اوج نگه داریم زیرا یونسکو هر ساله بازدید دارد و در صورت رای منفی احتمال دریافت کارت زرد و حذف ژئوپارک وجود دارد.

پایان پیام/۶۰۰۲۷/س

بیشتر بخوانید