سلبریتی‌های این مراسم پیشکسوتان ملی هستند

سلبریتی‌های این مراسم پیشکسوتان ملی هستنداخبار سلبریتی‌ها و چهره‌ها معمولا جزو مطالبی است که بیشتر در فضای مجازی می‌چرخد و گاهی اخبارشان تا جایی به اصطلاح داغ می‌شود که خبرهای مهم روز را هم از دور خارج می‌کند. در میان این خبرها معمولا جایی برای اساتید و دانشمندان نیست.

به گزارش خبرنگار گردشگری خبر ساز، در جامعه امروز اخبار زرد فضای مجازی را گرفته است تا جایی که به عنوان مثال خبر ازدواج یک هنرپیشه و حاشیه‌های آن در روزهای اخیر جزو اخبار پربازدید فضای مجازی بوده است. اما در نقطه مقابل آن اخبار چهره‌های علمی معمولا در محاق است و کمتر کسی نسبت به تاریخچه کشور خود و چهره‌های علمی آن آگاهی دارد.

در این میان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دو سال است که بنای تقدیر از پیشکسوتان عرصه میراث فرهنگی را بنا نهاده است. در تیرماه سال گذشته نخستین دوره آن برگزار شد و 25 خرداد امسال نیز دومین دوره آن برپا شد.

این مراسم در سالن آمفی تئاتر وزارت میراث فرهنگی برگزار شد. سالن جمع و جوری که صندلی‌های پارچه‌ای قرمز آن شما را به یاد سینماهای قدیمی می‌اندازد.

همه‌چیز مرتب است

البته هنوز مراسم شروع نشده و عوامل مشغول چک کردن سالن هستند. علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی که متولی برگزاری این برنامه است وارد سالن آمفی تئاتر می‌شود به حاضران خداقوتی می‌گوید و مطمئن می‌شود که همه چیز مرتب است. البته یک نگرانی هم دارد و آن این است که هوای مهمانان را داشته باشید. او تاکید می‌کند که این پیشکسوتان بر گردن ما حق دارند و باید ضمن اینکه احترامشان را حفظ می‌کنیم، مراقب باشیم برای رفت و آمد به زحمت نیافتند.

برای مهمانان این بزم فرش قرمز انداخته‌اند،‌اما نه از آن فرش قرمزهایی که سلبریتی‌ها روی آن قدم می‌زنند. این فرش قرمز میزبان موسپید کردگانی است که سالها دود چراغ خورده‌اند و رنج کشیده‌اند تا بتوانند پاسبان خوبی برای میراث کشورشان باشند.

داخل حیاط وزارتخانه نیز آب و جارو شده، گلدان‌های گل در گوشه و کنار خودنمایی می کنند و میر و صندلی های سفیدرنگی دورتادور چیده شده‌اند. مهمانان که اکثرشان سنی ازشان گذشته آرام آرام وارد حیاط می‌شوند. شاخصه همه آنها البته موی سپید است. برخی به تنهایی آمده‌اند. تعدادی عصازنان خود را می رسانند و چندتایی هم به کمک افراد خانواده در این همایش حاضر شده‌اند.

هر مهمانی که وارد می شود مورد استقبال عکاسان و خبرنگاران قرار می‌گیرد. آرام آرام از فرش قرمز عبور می‌کند و از او پذیرایی مختصری می‌شود. بعد هم به سالن آمفی تئانر هدایت می‌شود.

حضور چهره‌های هنری در میان مفاخر میراث فرهنگی

در سالن آمفی تئاتر روی هر صندلی اسم مهمان چسبانده شده و تقریبا سه ردیف اول به پیشکسوتان اختصاص دارد. نکته قابل توجه در این میان حضور چهره‌های هنری در میان مهمانان است.

محمدمهدی عسگرپور، محمدرضا شفیعی، پوران درخشنده، رسول صدرعاملی، احمدرضا درویش، محمدحسین لطیفی، محمود گبرلو، اقبال واحدی و جواد انصافی از جمله این هنرمندان هستند.

البته جواد انصافی که ما بیشتر او را با طنز اوستا و عبدلی و در نقش عبدلی می‌شناختیم هم این روزها جزو موسفیدها شده و به همراه همسرش عصازنان خود را به مراسم می‌رساند.

قدرشناسی از مفاخر نشان می‌دهد برای تجربه احترام قائلیم

از نکات بارز انصافی خوش‌رویی اوست. او درباره تجلیل از مفاخر می گوید: خوشحالم که پیشکسوتان و اساتید مورد توجه قرار گرفته‌اند و از آنها تجلیل می شود. در حقیقت هر قدر بر دانشمندان جامعه خود ارج بنهیم و آنها را در صدر بنشانیم خدمت بزرگی انجام داده‌ایم. این افراد برای رسیدن به جایگاه امروزشان عمر خود را گذاشته‌اند و مرارت و سختی‌های بسیاری کشیده‌اند و جا دارد که در هر عرصه‌ای که هستند مورد توجه قرار گیرند.

وی ادامه می‌دهد: قدرشناسی از پیشکسوتان نشان می‌دهد که ما برای تجربه احترام قائلیم و کسانی که به پیشرفت کشورمان کمک کرده‌اند عشق می‌ورزیم.

هنوز کارهای زیادی روی زمین است

محمود طالقانی، بنیانگذار موزه میراث روستایی نیز از جمله دیگر مهمانانی است که با طمأنینه خود را به مراسم می‌رساند. پس از ورود مورد استقبال اهالی رسانه قرار می‌گیرد. در گوشه‌ای از حیاط که درختی با گل‌های بنفش خودنمایی می‌کند، می‌ایستد و عکاس تند تند از او عکس می‌گیرد، بعد هم جلوی دوربین حاضر می شود به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌دهد و راهی سالن آمفی تئاتر می‌شود.

وی هم از اینکه پیشکسوتان مورد قدردانی قرار گرفته‌اند خوشحال است. البته معنقد است کارهای بسیاری هنور در حوزه میراث فرهنگی روی زمین مانده که باید انجام شود اما همین که اساتید و پیشکسوتان مورد توجه قرار گرفته‌اند، مایه شادمانی است.

مهمانان سالن را پر کرده‌اند. عطر گل‌هایی که جلوی سن چیده‌اند فضا را پر کرده است، مهندس ضرغامی سر ساعت 5 خود را به سالن می‌رساند. البته قبل از ورود به سالن سری هم به محل پذیرایی از مهمانان می‌زند و آیین مهمان‌نوازی را به جا می‌آورد.

حسن میثمی مدیرکل روابط عمومی وزارتخانه هم بی‌سیم به دست جلوی در ورودی ایستاده و به وزیر خوش آمد می‌گوید.

مراسم با آیاتی از قرآن کریم و سرود جمهوری اسلامی آغاز می شود. امیراحمدی اجرای مراسم را که به صورت زنده از شبکه‌های چهار، خبر و رادیو فرهنگ پخش می‌شود را برعهده دارد.

تکریم چهره‌های ماندگار گامی بزرگ برای معرفی گنجینه های زنده بشری است

سخنران ابتدایی مراسم علی دارابی است. او در سخنانی می‌گوید: تکریم چهره های ماندگار میراث فرهنگی که امسال دومین دوره آن را برگزار می کنیم با هدف ارج گذاری و تجلیل از خدمات بزرگان و سرآمدان میراث فرهنگی کشور و از سوی دیگر گامی بزرگ برای معرفی گنجینه های زنده بشری است و می تواند الگوسازی فرهنگی ملموس برای نسل جوان جامعه باشد، تا از رهگذر آن بتوانیم امیدوار به آینده و فردایی بهتر با افتخار به گذشته، راه و آرمان نیاکان و پیشینیان را بشناسیم و طی کنیم.

وی گفت: برگزاری چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی برای عبرت آموزی، هویت بخشی، و خودشناسی یک ملت بزرگ و متمدن ایرانی در عصر امروز یک «ضرورت انکار ناپذیر» است.

جای خالی هنرمندی که گنبد امام رضا(ع) را مرمت کرد

در ادامه این مراسم کلیپی از زنده یاد یعقوب دانشدوست برای حاضران پخش شد. درست در زمانی که می‌گفتند گنبد حرم امام رضا(ع) ایستایی خود را از دست داده است، استاد دانشدوست ماموریت یافت تا آن را مرمت کند. او با استفاده از کلاف‌های بتنی گنبد حرم امام رضا را مرمت کرد. او یکی از نکات مهم در تعمیر حرم را حفظ شکل قبلی آن می‌دانست و معتقد بود اجازه نداریم برای نگهداری یک اثر حجم و شکل آن را تغییر دهیم.

در این مراسم البته از تمبر یادبود این هنرمند با حضور سیدعزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و خانواده زنده یاد دانشدوست رونمایی شد.

اعتراف ضرغامی به اشتباه مدیریتی در صداوسیما

ضرغامی البته در این مراسم به نکات قابل توجهی اشاره می‌کند. او می‌گوید: مفاخر و چهره های ماندگار میراث فرهنگی پل، نشانه علامت و ستاره هستند و ما را به سمت خوبی و فضلیت های ملی و دینی هدایت می‌کنند. آنها بر اساس شناخت عمیق و باور کامل صادقانه در این راه پا گذاشتند و عمر پربرکت خود را صرف کردند و شاگردان بسیاری را تربیت کردند که مایه افتخار ملی هستند.

وزیر میراث فرهنگی بر لزوم اقدامات رسانه ای برای معرفی میراث فرهنگی تاکید کرد و گفت: ما نتوانستیم آن طور که باید و شاید این گنجینه ها را معرفی کنیم. اگر زمانی که در صدا و سیما بودیم به معرفی این جاذبه‌ها گردشگری و میراث می‌پرداختیم اوضاع اکنون بهتر بود. من اینها را اشتباهات مدیریت خود می‌دانم. ولی هیچ زمان برای شروع و جبران دیر نیست.

پس از صحبت‌های وزیر، سالار عقیلی و گروهش روی سن می‌آیند. چند قطعه از جمله ایران و خوشه چین را برای حاضران اجرا می‌کنند. حاضران را به وجد می‌آورند و فضا برای قدردانی از پیشکسوتان آماده می شود.

مجری تک به تک اسامی مفاخر را اعلام می‌کند. آنها آهسته خود را به روی سن می‌رسانند. لوح تقدیر و هدایایشان را از وزیر و قائم‌مقامش می‌گیرند و روی صندلی‌هایی که گوشه سن تعبیه شده می‌نشینند.

تجلیل از ۱۰نفر از مفاخر میراث فرهنگی کشور

در پایان مراسم نکوداشت مفاخر میراث‌فرهنگی، زهره بزرگ‌مهری (مهندس معمار، نویسنده، پژوهشگر و معمار ایرانی)، زنده‌یاد یعقوب دانش‌دوست (پژوهشگر میراث، معمار و‌ مرمت‌گر بناهای تاریخی)، سید منصور سید سجادی (دکترای ایرانشناسی، پژوهشگر و‌ نویسنده)، اسکندر مختاری طالقانی (دکترای پژوهش هنر، مرمت‌گر، پژوهشگر میراث معماری و شهرسازی، جلیل گلشن بافقی (باستان‌شناس، پژوهشگر، حفاظت‌گر آثار تاریخی)، هایده لاله (دکترای باستان‌شناسی، پژوهشگر و‌ مولف)، سید محمود طالقانی (دکترای مطالعات شهری و موسس موزه روستایی گیلان)، رسول وطن‌دوست (پژوهشگر، مرمت‌گر آثار و اشیای تاریخی)، عبدالحسین وکیلی فرد (از بنیان‌گذاران سازمان میراث‌‌فرهنگی) و عبدالرحمان وهاب‌زاده (باستان‌شناس پژوشگر، حفاظت‌گر آثار تاریخی) تجلیل شدند.

تمبر یادبود دومین دوره تجلیل از مفاخر با تصویری از مرحوم دانشدوست رونمایی می‌‌شود و مفاخر گرد هم می‌آیند و عکس یادگاری نیز می‌گیرند.

بعد از گرفتن عکس یادگاری ضیافت شام برپا می‌شود. پیشکسوتان با خوشحالی از اینکه محفلی برای تازه کردن دیدارها فراهم شده،‌آرام خود را به محل پذیرایی می‌رسانند.

پایان پیام/

بیشتر بخوانید