احیای مجلات همشهری/ زائری: نسخه‌های الکترونیکی جای کتاب کاغذی را نخواهند گرفت

احیای مجلات همشهری/ زائری: نسخه‌های الکترونیکی جای کتاب کاغذی را نخواهند گرفتآیین بزرگداشت آغاز به کار مجدد مجلات همشهری، چهارشنبه 10 خرداد مصادف با روز میلاد امام رضا(ع) در سالن اجتماعات موسسه همشهری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار هنر و رسانه خبر ساز، آئین بزرگداشت آغاز به کار مجدد مجلات همشهری، امروز چهارشنبه دهم خردادماه، مصادف با روز میلاد امام رضا(ع) با حضور محمدرضا زائری، محسن مهدیان، دانیال معمار، محمد قوچانی و سردبیران مجلات در سالن اجتماعات مؤسسه همشهری برگزار شد. در این مراسم میزگرد احیای مجلات و نشریات مکتوب نیز با حضور محمدرضا زائری مدیر مسئول مجله خیمه، محمد قوچانی مدیر مسئول مجله آگاهی نو و دانیال معمار سردبیر روزنامه همشهری برپا شد.

در ابتدای میزگرد احیای مجلات و نشریات مکتوب دانیال معمار، سردبیر همشهری گفت: وقتی بحث مجلات شروع شد، جلساتی با مدیران سابق برگزار شد و اولین سوال این بود که مگر هنوز هم کسی مجله می‌خرد؟ آمار و ارقام هم چنین چیزی را نشان می‌داد و در نظرسنجی‌ها این نکته تایید می‌شد که مردم تنها یک درصد از اطلاعات خود را از نشریات مکتوب می‌گیرند. فرآیند نشریات مکتوب و مخاطب یک رابطه دو طرفه است. به نظر می‌رسد دلیل اینکه مردم رسانه‌های مکتوب را پس زده‌اند این است که طیف‌های مختلف در نظر گرفته نشده بود و این باعث شد تا مردم رسانه‌های مکتوب را پس زده باشند. من به شخصه آزادی یک رسانه را سراب می‌دانم. چامسکی در کتاب «فیلترهای خبری» می‌نویسد: برخی معتقدند که آزادی رسانه وجود دارد اما آن خبرنگار BBC هم آنجا با فیلتر قوی روبه روست.

*تعطیلی رسانه‌ها را مرگ تلقی می‌کنیم

در ادامه نشست حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، مدیر مسئول مجله خیمه گفت: اگر شخصیت زنده برای رسانه قائل باشیم، تعطیلی رسانه‌ها را مرگ تلقی می‌کنیم. البته این را که نشریات همشهری در سالروز تولد حضرت ثامن الحجج رونمایی می‌شود، به فال نیک می‌گیرم. اما متأسفانه برخی مدیریت رسانه را در دست می‌گیرند که کارشان به تعطیلی می‌کشد. البته در این عرصه کسانی مانند فریدون صدیقی، یونس شکرخواه و استاد سیدفرید قاسمی باید نظر بدهند. فقط این مهم را اشاره کنم که اگر ضوابط قانونی و عملی وجود داشت هیچ‌گاه این نشریات تعطیل نمی‌شد. اگر ضوابط حرفه‌ای نشریات رعایت شود و مجله در یک بستر و مجموعه متکامل منتشر شود چرا خواننده نداشته باشد؟ مجله گاهی لازمه‌اش این است که مصرف روز داشته باشد و گاهی لازمه اش این است که نقش مرجع داشته باشد. روزنامه‌نگار حرفه‌ای کسی است که بتواند هر چیزی بگوید، منتهی نحوه بیان آن مهم است. روزنامه‌نگار با این هنر و کار حرفه‌ای می‌تواند حرف خود را بزند.

محمد قوچانی مدیر مسئول مجله آگاهی نو در ادامه این نشست گفت: احیای مجله کار مهمی است. معرفت و قدرشناسی انسانی را نشان می‌دهد. یک مسئله احیای مجلات است و دیگر اینکه سراغ کسانی آمدند که سابقا در این مراکز کار کرده‌اند. این ساختار مجموعه همشهری امانت است و باید بماند. سال های گذشته افراد مختلفی باعث حفظ این مجموعه مجلات شده اند. به عنوان یک روزنامه نگار می‌گویم رها کردن مخاطب یکی از علل حوادث سال گذشته است. حضور مجموعه همشهری در این شرایط بسیار مغتنم است و به شخصه از معرفت شما تشکر می‌کنم.

*سلیقه مخاطبان خارج از تهران نادیده گرفته شده است

دانیال معمار، سردبیر همشهری در ادامه افزود: یکی از نکاتی که اکثر دوستان تأکید داشتند این بود که متاسفانه مرکزگرا هستیم و مخاطبان در شهرستانها فراموش شده‌اند و سلیقه مخاطبان خارج از تهران نادیده گرفته شده است. از ابتدا هم تفکر ما این بود که مخاطب امروز زندگی اش به فضای مجازی گره خورده است و این فضا برای مخاطبان گوناگون تصویرسازی کرده است و قرار است محتوای خود را از فضای مجازی تهیه کنند. اما برای عمیق شدن دریافت محتوای روز هم در مجموعه همشهری مسائلی را در نظر گرفته‌ایم و این تشنگی از سوی مخاطبان نیز وجود داشت. نکته دوم اینکه ارائه این محتوا هم مهم است. و از ابتدا تصمیم گرفتیم که هم محتوا و هم تصویر جذابیتش باید حفظ شود. در مجلات جدید سعی داشتیم علاوه بر محتوا به گرافیک هم توجه ویژه ای داشته باشیم.

*تجربه نشان داده رسانه‌های کاغذی به این راحتی از بین نمی‌روند

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری در ادامه گفت: در حال حاضر هر مجله جدیدی تولید شود خوشحال می شویم و اگر مجله‌ای که قبلا تعطیل شده مجدداً احیا شود، بیشتر خوشحال می‌شویم. تجربه نشان داده که رسانه‌های کاغذی به این راحتی از بین نمی‌روند. این تلقی که با وجود فضای مجازی رسانه‌های چاپی از بین خواهند رفت صحیح نیست و نسخه‌های الکترونیکی جای کتاب کاغذی را نخواهند گرفت.

*۵ ویژگی رسانه‌های کاغذی

زائری افزود: نکته مهم در مقابل استفاده و دسترسی آسان از ۵ ویژگی در رسانه‌های کاغذی قابل ذکر است. یک اینکه قابلیت پیگیری حقوقی در رسانه‌های چاپی بیش از نسخه های الکترونیکی قابل استناد است. همچنین آموزش و ارتقاء نیروها. حتی کسانی که در رسانه‌های نوین هم هستند از راه رسانه‌های مکتوب وارد شده‌اند. در رسانه‌های جدید زمینه‌ای برای رشد هست اما آیا ضوابط و فن اصولی هم وجود دارد؟ در نشریه کاغذی ارتقا و رشد شکل می‌گیرد. ماندگاری و قابلیت ارجاع نیز شاخصه سوم است. مراعات ضوابط اخلاقی نکته دیگری است که می‌توان به آن اشاره کرد و به طور ناخودآگاه در روزنامه‌ها قلم آرام تر است. نکته دیگر اینکه رسانه‌های چاپی کارکردهای خاص دارد. گاهی نشریه‌هایی فقط برای مکان‌های عمومی مثل آزمایشگاه‌ها و مطب منتشر می‌شود. یا مثل همشهری ماه که در ابتدای کار در روزهای جمعه در نماز جمعه توزیع می شد و برای مخاطبانی که در آن محل حضور داشتند.

محمد قوچانی در ادامه این نشست افزود: درباره مجلات مکتوب تکلیفی بر عهده داریم و تعهدی که قلم می‌آورد با کلیک کردن فرق می‌کند. از سوی دیگر به لحاظ روحیه مثل دانشگاه و مدرسه است که نیروهای تخصصی تربیت می‌کند. به طور کلی باید بلد باشیم چگونه حرف بزنیم. این مهم است که روزنامه نگار چگونه حرفش را بزند که خودش و کشور را دچار مشکل نکند. من در اینجا توصیه می‌کنم که برای خودتان طراحی اقتصادی داشته باشید. تولید فرهنگ جزو وظایف ملی است. آنچه مخاطب را نگه می‌دارد و به فکر فرو می‌برد محتوای معتبر است که در فضای مجازی معمولاً یافت نمی‌شود.

گفتنی است چند برند مجلات همشهری مثل ۲۴، تماشاگر، سرزمین من، خانواده، تندرستی، سرنخ، آیه و خردنامه در دوره اخیر در قالب جدید «کتاب-مجله» منتشر شده‌اند و استمراز منظم انتشار آن همزمان با میلاد حضرت امام رضا (ع) خواهد بود.

پایان پیام/

بیشتر بخوانید