بهادری جهرمی: لایحه مقابله با تحریم‌ها در دولت تدوین شده است/ گشت ارشاد مدیران به شدت فعال است

بهادری جهرمی: لایحه مقابله با تحریم‌ها در دولت تدوین شده است/ گشت ارشاد مدیران به شدت فعال استسخنگوی دولت با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به سوریه، هدف این سفر را توسعه دیپلماسی همسایگی با محوریت تقویت مناسبات اقتصادی و سیاسی ایران و سوریه و محور مقاومت عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبر ساز، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در نشست خبری امروز (سه شنبه 12 اردیبهشت) با گرامیداشت سالروز شهادت شهید مطهری و روز معلم و روز کارگر گفت: از استقبال پرشور مردم از رئیس جمهور در سفر به خوزستان تشکر و قدردانی می‌کنیم و همانطور که رئیس جمهور تاکید کرد، تمام ظرفیت‌های دولت را برای رفع مشکلات مردم خوزستان و رسیدن این استان به نقطه مطلوب خود به کار خواهیم بست.

وی افزود: فردا رئیس جمهور به دعوت رسمی بشار اسد به کشور سوریه سفر خواهد کرد. این سفر پس از ۱۳ سال صورت خواهد گرفت و در استمرار دیپلماسی همسایگی دولت سیزدهم و با محوریت تقویت مناسبات اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران و سوریه و محور مقاومت خواهد بود.

سخنگوی دولت با اشاره به نمایشگاه کتاب تهران گفت: سی‌ و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» برگزار خواهد شد. این نمایشگاه از تاریخ ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت در مصلی تهران برگزار خواهد شد و مهمان ویژه این نمایشگاه کشور تاجیکستان است. نمایشگاه به صورت حضوری و مجازی و با شرکت ۳ هزار ناشر داخلی و خارجی از ۴۰ کشور برگزار می‌شود. برای اولین‌ بار در این نمایشگاه، کتابفروشی‌ها نیز در بخش مجازی حضور فعال دارند و در طول برگزاری نمایشگاه کتاب بیش از ۶۰۰ نشست نقد و رونمایی از کتاب در نظر گرفته شده است.

بهادری جهرمی از برگزاری پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (IRAN EXPO ۲۰۲۳) با پیش بینی حضور بیش از هزار تاجر و بازرگان خارجی در اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: این نمایشگاه از ۱۷ تا ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مرکز نمایشگاه‌های بین المللی تهران و با حضور ۸۰۰ صادرکننده برتر ایرانی برگزار خواهد شد. بیش از ۱۵ هیات عالی رتبه سیاسی و ۴۰ شرکت بزرگ خارجی نیز در این رویداد حضور خواهند داشت و قرار است طی ۴ روز برگزاری این رویداد اکثر شرکت‌ها و نشان‌های تجاری بزرگ صادراتی ایران توانمندی‌های خود را به عرصه نمایش بگذارند. انتظار می‌رود طی این رویداد و با توافقاتی که صورت خواهد پذیرفت در استمرار برنامه افزایش تجارت خارجی دولت سیزدهم، زمینه ارتقای روابط تجاری ایران با کشورهای مختلف و جهش مناسبات اقتصادی و تجاری کشور رقم بخورد.

وی درباره لایحه آبخیزداری گفت: لایحه آبخیز داری، موضوعی فرابخشی است و فقط مرتبط با وزارت جهاد نیست و با وزارت نیرو و حوزه های برنامه و بودجه ارتباطات و نکات مشترک دارد و جنبه های برنامه و بودجه ای متعددی دارد. این لایحه از سوی وزارت جهاد کشاورزی، تقدیم دفتر دولت شد. بیش از ۱۰ جلسه در کمیسیون های تخصصی و اصلی و فرعی دولت در باره این لایحه جلسه تشکیل شد. دولت به دنبال این است که لایحه قابلیت اجرا داشته باشد و تدابیر بودجه ای آن در سازمان برنامه و بودجه پیش بینی شود. به دلیل همزمانی بررسی این لایحه با بررسی لایحه هفتم توسعه هفتم، مقداری این لایحه منتظر ماند تا لایحه برنامه هفتم حوزه های ناظر به آبخیز داری در آن نهایی شود و در همان‌ چارچوب تکمیل شود تا لایحه تقدیمی به مجلس قابلیت اجرا داشته باشد.

سخنگوی دولت درباره اظهار نظر برخی نمایندگان پیرامون احتمال گران شدن دارو در آینده تصریح کرد: بودجه به تصویب مجلس رسیده و منابع بودجه مصوب نمایندگان است. دولت اولویت ویژه‌ای برای حوزه دارو در نظر دارد و در صورت درخواست وزارت بهداشت سریع عمل خواهیم کرد و اجازه بروز مشکل را نمی‌دهیم. اخیرا هم تفاهم‌نامه‌ای برای تخصیص ارز و یا رفع مشکلات در این حوزه امضا شده تا به مشکلی نخوریم. اگر نیازی باشد لایحه اصلاحی هم به مجلس داده خواهد شد و از این حیث مشکلی نخواهیم داشت.

بهادری جهرمی در پاسخ به سوالی درباره میزان فرار مالیاتی در سال ۱۴۰۱ و جلوگیری از آن در اصناف گفت: نباید بین صنوف تفاوت قائل شد. تقاضا می کنیم اصناف گزارش‌هایی در این زمینه داشته باشند و مردم هم مطالبه کنند. منابع دریافت مالیات ۵ درصد کاهش پیدا کرده و درآمد مالیاتی ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده و ۹ هزار میلیارد تومان از پزشکان فقط در بیمارستان‌ها دریافت شده است. نگاه دولت ساماندهی مالیات‌های اصناف با همکاری خود اصناف است.

وی همچنین درباره میزان سرمایه‌گذاری‌های خارجی، بیان داشت: گزارشی را از سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی دریافت کردم. مطابق این گزارش از ابتدای دولت سیزدهم تا فروردین ماه ۱۴۰۲، تعداد ۴۰۱ طرح سرمایه‌گذاری خارجی به تصویب رسیده است. ارزش این مصوبات ۱۰ میلیارد و ۷۶۵ میلیون دلار بوده است. برای این که احتمال عملیاتی شدن این طرح‌های مصوب بیشتر صحت‌سنجی شود، سازمان سرمایه‌گذاری خارجی روش دومی را ایجاد کرده است که بر اساس آن حداقل ۶ میلیارد دلار از این ۱۰ میلیارد دلار، در چارچوب طرح‌های مصوب معتبر بوده است. در سال ۱۳۹۵ که سال اول اجرای برجام بود، ظاهر این بوده که محدودیت‌های بین‌المللی رفع شده، سرمایه‌گذاری ۱/۷ میلیارد دلار بوده و در سال ۹۶ حدود ۲/۵ میلیارد دلار بوده است. مطابق این گزارش، عملکرد دیپلماسی همسایگی در دولت سیزدهم، با دیدگاه سختگیرانه، ۶ میلیارد دلار شده است. حوزه‌های مربوط به خدمات، صنعت و انرژی بیشترین سهم را سرمایه‌گذاری خارجی داشته‌اند.

سخنگوی دولت با اشاره به تعطیلی مراکز تجاری به دلیل عدم رعایت حجاب گفت: سیاست و رویه دولت نه تنها در دولت سیزدهم و حتی در دوره ریاست آیت‌الله رئیسی در قوه قضاییه، احیای مجموعه‌های تولیدی راکد است. همه توان دولت در حمایت از اصناف تولیدی در چارچوب قوانین است. ما تفکیکی بین حوزه‌های مختلف قانونی قائل نشدیم. اگر همه ما بپذیریم در چارچوب قوانین موضوعه در حوزه‌های مختلف با معیار قرار دادن قانون، حتما اقتصاد پویا را تامین و تضمین خواهیم کرد.

بهادری جهرمی با بیان اینکه برنامه دولت افزایش جدی تولید خودرو و موتور و افزایش کیفیت تولید و برخورد با نیازهای سوداگرانه است، یادآور شد: بخش هایی از وزارت صمت نیازمند انتزاع و تبدیل به یک وزارتخانه جدید است و از این رو از مجلس تشکر می‌کنم که با دوفوریت لایحه تشکیل وزارت بازرگانی موافقت کرد. البته تصمیم با مجلس است و دولت هم تابع تصمیم مجلس خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی درباره بازداشت دو مدیر عالی سازمان محیط زیست گفت: دولت اعلام کرده که گشت ارشاد مدیران در مجموعه دولت با جدیت فعال است. تمامی گزارش‌های مردمی و نهادهای نظارتی مختلف مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. دولت در این حوزه اغماضی نمی کند. این موضوع نهایی نشده و در حال تحقیقات اولیه هستیم. دولت پیشگام مبارزه با فساد است و مردم و رسانه‌ها بیشتر با آن آشنا خواهند شد. گشت ارشاد مدیران فعال خواهد بود. دولت به هیچ یک از مدیران چک سفید امضا نداده است.

بهادری جهرمی درباره کارآمدی افراد در سطوح مدیریتی، گفت: تنوع سلائق سیاسی در بخش‌های مختلف دولت مشهود است و کارآمدی و شایستگی برای تصدی مدیریتی لحاظ شده است. سفرایی که اخیرا به کشورها اعزام شده‌اند یک نمونه در این زمینه است. دولت از ابتدا مربوط به جناح سیاسی خاصی نبوده و در نگاه‌های متفاوت این را نشان داده است. نگاه این دولت کارآمدی و شایستگی بوده است و همین خواهد بود.

سخنگوی دولت درباره اخراج یک خبرنگار از یک جلسه و اصلاح قوانین صنفی و خبرنگاری ادامه داد: نگاه دولت در این حوزه روشن است و برخوردی که در آن جلسه صورت گرفت، از سوی مقام دولتی نبود، اما در اتفاق مشابه که در یک فرمانداری رخ داد، دولت اجازه نداد به ۴۸ ساعت بکشد و نگاهش را برای همه مدیران به طور شفاف روشن کرد. نگاه دولت به جامعه خبری و خبرنگاران و همکاران در جهت خدمت رسانی مناسب تر به مردم است. شناسایی مشکلات، پیگیری اولویت‌ها، شناسایی نقاط ضعف و اولویت دادن به نقاط قوت است. نگاه دولت هم همین است و باید از همکاران رسانه‌ای تشکر کرد.

پایان پیام/

بیشتر بخوانید