رونق 10 درصدی بخش مجازی در برابر کاهش 16 درصدی حضور ناشران در نمایشگاه کتاب

رونق 10 درصدی بخش مجازی در برابر کاهش 16 درصدی حضور ناشران در نمایشگاه کتابدر سال‌های شیوع کرونا، بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران راه افتاد و توانست در این 2 سال تجربه خوبی را ثبت کند. امسال نیز افزایش 10 درصدی ناشران در این بخش را شاهد بودیم، اما در بخش فیزیکی با کاهش 16 درصدی ناشران مواجهیم.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبر ساز، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حیات خود را از آبان سال ۱۳۶۶ در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز کرد و تا ۳۲ سال به صورت حضوری در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، مصلای امام (ره) و شهر آفتاب برگزار شد. برگزاری این رویداد با شیوع ویروس کرونا ۲ سال به تعویق افتاد و سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ محدودیت‌های کرونایی مانع برگزاری آن شد.

متولیان فرهنگی کشور با توجه به اهمیت کتاب و کتابخوانی و نیازهای مخاطبان در این دو سال، اقدام به برگزاری نمایشگاه مجازی کردند که با بازخوردهای مثبت و دستاوردهای ارزشمندی مواجه بود.

نخستین دوره نمایشگاه مجازی، این بخش را ماندگار کرد

تجربه ۲ سال برگزاری نمایشگاه مجازی باعث شد با کاهش شیوع ویروس کرونا و بازگشت فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی به جامعه و مهیا شدن شرایط برای برگزاری نمایشگاه فیزیکی کتاب به عنوان بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی اردیبهشتی هر ساله، در تصمیم‌گیری برگزاری سی و سومین دوره برگزاری همزمان مجازی نیز مد نظر قراربگیرد.

گزارش تصویری از آماده‌سازی سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران

این مسأله نهایتاً باعث شد سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای نخستین بار به صورت همزمان حضوری و مجازی برای ایجاد فرصت برابر پیش روی کتاب‌دوستانی که به هر دلیل، شرایط حضور در قالب فیزیکی را ندارند، با حضور یک هزار و ۸۰۰ ناشر داخلی و ۱۸۷ ناشر خارجی از بیش از ۳۰ کشور جهان در بخش حضوری و یک هزار و ۱۰۰ ناشر در بخش مجازی ۲۱ اردیبهشت ماه کار خود را در مصلای امام (ره) آغاز کند.

سوغات کرونا به کام ناشران!

با توجه به تجربه موفقی که بخش مجازی نمایشگاه کتاب در سال‌های کرونایی داشت، نمایشگاه کتاب امسال نیز با حضور یک هزار و ۲۰۰ ناشری که فقط در بخش مجازی شرکت کرده‌اند، آغاز به کار می‌کند. این نشانه افزایش حدود ۱۰ درصدی ناشرانی است که فقط در بخش مجازی شرکت کرده‌اند. البته امسال ناشرانی که در بخش حضوری شرکت کرده‌اند بنا به گفته یاسر احمدوند، رئیس سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران یک هزار و ۵۰۰ ناشر بوده است.


پوستر سی و چهارمین دوره از نمایشگاه کتاب تهران

کاهش ۱۶ درصدی ناشران برای شرکت در بخش حضوری و افزایش ۱۰ درصدی حضور ناشران در بخش مجازی نشانه تجربه موفق بخش مجازی است. البته بخش مجازی نیز می‌تواند جنبه نمایشگاهی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را تقویت کند، اما باید به طور جدی این بخش نیز مدیریت شود تا سال‌های بعد شاهد بهبود برگزاری نمایشگاه کتاب تهران باشیم.

احتمال می‌رود این کاهش ۱۶ درصدی به دلیل حضور کمرنگ ناشران غیرتهرانی باشد؛ چرا که برای این ناشران علاوه بر هزینه‌های پیش‌فرض نمایشگاه، هزینه‌هایی چون اسکان، جابجایی بار از شهرستان به تهران و و عده‌های غذایی اضافه می‌شود. البته تمایل ناشران به بخش مجازی رو به افزایش است. چرا که در بخش هزینه‌های جانبی چون حمل بار، هزینه کارمندان، اجاره نمایشگاه و ... صرفه جویی می‌شود و از یارانه‌ هم می‌توانند بدون شرکت در بخش حضوری بهره ببرند.

ناشرانی که در بخش فیزیکی ثبت نام کرده‌اند، ملزم به حضور در بخش مجازی هستند، اما ناشرانی که در بخش مجازی شرکت می‌کنند، الزامی به شرکت در بخش فیزیکی ندارند.

همچنین ناشران حاضر در نمایشگاه کتاب باید مطابق دستورالعمل‌های اختصاص غرفه، طی دوره چهار ساله، باید لااقل ۴۰ اثر چاپ شده داشته باشند، اما شرکت ناشران در بخش مجازی با نیمی از این تعداد و حتی کم‌تر از آن هم ممکن است.

ناگفته نماند که برخی از ناشران نیز بنا به دلایلی که عمدتاً مشکلات اقتصادی و گرانی موجود در فضای اقتصادی است در هیچ‌کدام از ۲ بخش حضوری و مجازی نمایشگاه کتاب تهران شرکت نکرده‌اند.

سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی‌ است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی‌ (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار خواهد شد.

پایان پیام/

بیشتر بخوانید