مسؤولیت فاطمی‌امین در وزارت صمت به پایان رسید/ مخالفان و موافقان استیضاح وزیر چه گفتند؟

مسؤولیت فاطمی‌امین در وزارت صمت به پایان رسید/ مخالفان و موافقان استیضاح وزیر چه گفتند؟نشست استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز در مجلس برگزار شد و در پایان جلسه، مجلس طبق آئین‌نامه عدم اعتماد به وزیر را به رای گذاشت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی رای اعتماد خود را از سیدرضا فاطمی‌امین پس گرفتند.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبر ساز، نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی امروز؛ یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در جلسه ۳۰۴ این مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی، استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت را در دستور کار قرار دادند.

در ابتدای این جلسه موافقان استیضاح نظرات خود را در مورد عملکرد وزیر صمت بیان کردند.

رسولی نژاد: قیمت خودرو سرسام‌آور است

رسولی نژاد نماینده دماوند در موافقت با استیضاح وزیر صمت، عدم وجود برنامه مدون برای تعهدات ارزی صادکنندگان، کارت های یکبار مصرف بازرگانی، ایجاد فضای رانتی در تخصیص ارز به گروه‌های خاص، رفع نشدن مشکل رفع تعهدات ارزی صادر کنندگان را از مشکلات وزارت صمت در دوره وزارت فاطمی امین برشمرد.

وی مردمی نبودن مدیران وزارتخانه و بی توجهی به شرایط اقتصادی کشور را مورد انتقاد قرار داد و گفت که این کار سبب شده تا آنان مشکل مردم را درک نکنند.

رسولی نژاد با اشاره به چالش های صنعت خودرو در کشور بیان داشت: وزیر صمت قرار بود برای ساماندهی صنعت خودرو برنامه های خود را ارائه دهد اما هنوز برنامه خاصی از سوی وزیر ارائه نشده و قیمت خودرو همچنان سرسام آور است.

نماینده مردم دماوند بیان داشت: انتصابات فامیلی بدون توجه به شایستگی ها، عدم توجه به شرایط کشور و برگزاری جلسات پر هزینه از دیگر چالش های وزرات صمت است.

چنارانی: دیگر نمی‌توانیم در چشم مردم حوزه انتخابیه خود به دلیل گرانی‌ها نگاه کنیم

هاجر چنارانی، نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: دیگر نمی‌توانیم در چشم مردم حوزه انتخابیه خود به دلیل گرانی‌ها نگاه کنیم. در جلسه قبلی استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت هشدار دادیم که فرصت آزمون و خطا باقی نمانده است. خدا را شاکرم که وامدار کسی نیستم و تاکیدم این است که فاطمی امین توان مدیریت این وزارتخانه را ندارد. مجلس شورای اسلامی در استیضاح قبلی بار دیگر به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعتماد کرد اما چه اتفاقی در بازار خودرو افتاد؟ در این مدت قیمت خودرو از کجا به کجا رسیده است؟ ما واردات خودرو را در مجلس قبل تأیید کردیم و مجدداً در این مجلس به تصویب رسید اما به کجا رسید؟ آقای فاطمی امین! اگر شما لایحه دوفوریتی برای واردات خودروهای کارکرده داشتید چرا در یک سال گذشته برای ساماندهی این بازار به مجلس شورای اسلامی ارائه نکردید؟

موسوی لارگانی: قیمت مسکن سر به فلک کشیده است

حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان در مجلس شورای اسلامی گفت: من از همان زمان معرفی فاطمی امین به عنوان وزیر پیشنهادی نسبت به توانایی او شک داشتم بالاخره بعد از چند دوره نمایندگی مطالعه برنامه‌ها مشخص می‌کند که کدام وزیر چقدر توانایی دارد؛ آقای فاطمی امین در زمان رای اعتماد قول داد و رای گرفت ولی به وعده‌هایش عمل نکرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: خیلی هنر می‌خواهد که یک وزیر یک تنه این همه نارضایتی ایجاد کند این وزارتخانه به ژنرال ارشد کارکشته نیاز دارد اما آقای فاطمی‌امین سرجوخه هم نیست. همه از گرانی خودرو می‌گویند اما وضعیت خراب‌تر است و مشکل از زیرساخت‌هاست. آقای فاطمی امین بلایی سر زیرساخت‌ها و چارت‌ها آورده است که من نمی‌خواهم اینجا از آن بگویم، قرار بر این است که برای حفظ مصالح نظام و آبروی دولت فقط نسبت به برنامه‌های وزیر صحبت کنیم. آقای فاطمی امین در حوزه مرجع کارشناس شیمی بدون تجربه را به عنوان معاون معدن انتخاب کرد در وضعیت مصالح هم گرانی را به حدی رساند که اکنون خانه‌دار شدن مردم برای اقشار متوسط به یک قرن می‌رسد. چرا باید اصرار بر ماندن وزیری کنیم که زندگی عادی را برای شهروندان به آرزو تبدیل کرده است.

وی با بیان این‌که سال گذشته متوسط قیمت مصالح ساختمانی ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرد، گفت: صحبت از قسطی فروختن خودرو می‌کنند در حالی که پول را از مردم می‌گیرند و موعد تحویل خودرو دو سال دیگر است، آقای فاطمی امین اعلام کنید کدام خودروساز می‌خواهد قسطی خودرو به مردم بدهد. دو سال محصولات خودروسازان را از قبل فروخته و پول آن را می‌گیرید و این کارهایتان همه منشأ ایجاد بحران است. شما به غیر از آینده فروشی چه کردید؟ آقای فاطمی امین در جلسه استیضاح اول وعده واردات خودروی خارجی را داد و مجوز این کار را هم داشت اما چه کرد. بهتر است توجیه نیاورید که گوشمان پر است. وضعیت را به جایی رسانده‌اید که قیمت پراید ۱۰۰ میلیونی به ۳۰۰ میلیون رسیده است.

دهقانی: وزیر صمت در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است، در حالی که باید وزیر صنعت باشد

الله وردی دهقانی، نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ۷۰ درصد آلایندگی‌های کلانشهرها مربوط به خودروها است و همچنین اگر تصادفات جاده‌ای و هزینه‌های اورهال کردن آنها را در نظر بگیریم، با توجه به تولید حدود یک میلیون خودرو در سال چگونه می‌توانیم خودروی فرسوده را از رده خارج کنیم؟ از زمانی که فاطمی امین تصدی وزارت صمت را بر عهده گرفته است، قیمت خودرو تاکنون ۳ برابر شده و قیمت پراید از حدود ۱۰۳ میلیون تومان به ۳۳۰ میلیون رسیده است که این فاجعه است. وزیر صمت در برنامه خود گفت ۱.۵ میلیون خودرو در سال تولید خواهد شد که خبری از آن نیست. همچنین قول داده بود قرعه کشی را حذف خواهند کرد که از آن هم خبری نیست. وزیر صمت در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است، در حالی که باید وزیر صنعت باشد.

بدری: انتقاد از عدم دفاع فاطمی امین از مصوبه خودرویی مجلس در مجمع تشخیص مصلحت نظام

در ادامه صدیف بدری نماینده اردبیل در موافقت با استیضاح وزیر صمت از اینکه وزیر صمت در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره واردات خودروی کارکرده حاضر نشده و از مصوبه مجلس دفاع نکرده است، انتقاد کرد.

وی گفت: در استیضاح قبلی نمایندگان به وزیر صمت فرصت دادند اما وزیر بسیاری از فرصت‌ها را از دست داد. آقای فاطمی امین! چرا در زمان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در هیأت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام حاضر نشدید و از مصوبه مجلس درباره واردات خودروهای کارکرده دفاع نکردید و الان لایحه دو فوریتی برای این کار ارائه می‌دهید؟ خودروسازان داخلی هر روز کیفیت خودرو را کاهش می‌دهند و خودروسازان ما بیشتر از آنکه خودروساز باشند مونتاژ کار هستند، جامعه از ما انتظار تغییر و تحول در وزارت صمت را دارد و ما باید امروز وزیر صمت را برکنار کنیم.

آزادیخواه: فاطمی امین فرد پاک دستی است اما توان مدیریتی او ضعیف است

احد آزادیخواه، نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: با توجه به آمار، خودروسازان ۶۷ هزار دستگاه بیش از آنچه تولید کرده‌اند، فروخته‌اند. فاطمی امین فرد پاک دستی است اما توان مدیریتی او ضعیف است. امروز روز استیضاح فاطمی امین نیست بلکه شب اول قبر من نماینده مردم است. ما مدیون مردم و بدهکار مردم هستیم. ما در مجلس به زحمت قانون تصویب می‌کنیم اما وزیر آئین نامه را تهیه نمی‌کند که در اینصورت فقط نمایندگان هستند که باید پاسخگوی مردم باشند.

نظری: امروز مجلس بین دفن خود و استیضاح وزیر یکی را انتخاب کند

در ادامه سید غنی نظری نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر صمت گفت: امروز مجلس بین دفن خود و استیضاح وزیر یکی را انتخاب کند.

وی ادامه داد: اگر یک وزیر استیضاح شود حساب کار دست بقیه وزرا می آید امروز باید برای دیدار با وزرا به دنبال آشنا باشیم.

حضرت پور: چرا آبروی مجلس را بُردید

روح الله حضرت پور از نمایندگا ن موافق استیضاح فاطمی امین گفت: آقای وزیر حقوق ملت ایران را به رویایی دست نیافتنی تبدیل کردید اکنون استیضاح این وزیر نابلد در حال انجام است، این استیضاح باندهای گردن کلفت خودرو و مسببان وضعیت فعلی است.

نماینده مردم ارومیه خطاب به وزیر صمت بیان داشت:ما از فشارهای دوستان شما تاثیر نمی پذیریم، سخنگوی شما به چه دلیلی علت استیضاح را ندادن رانت به نمایندگان عنوان می کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خطاب به وزیر اظهار داشت: چرا آبروی مجلس را ُبردید چرا در هفته های اخیر باندهای مافیای خودرو خودشان را به آب و اتش می زنند تا استیضاح شما به سرانجام نرسد.

وی افزود: مردم با این استیضاح به آینده امیدوار می شوند چون با برنامه های وزیر صمت تهیه جهیزیه و داشتن خودرو برای جوانان ایرانی به یک رویا تبدیل شده است.

قالیباف: حضور رییس جمهور در جلسه استیضاح اختیاری است

در ادامه محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اظهارات سیدغنی نظری که حضور نداشتن رییس جمهور در این جلسه را بی توجهی به خواسته اکثریت نمایندگان مجلس دانسته بود، گفت: ناطق محترم نکته ای را اشاره کردند عدم حضور رییس جمهور بی توجهی به مجلس است اما اینگونه نیست طبق آیین نامه داخلی مجلس هیچ گونه الزامی برای حضور رییس جمهور در جلسه استیضاح وجود ندارد و حضور ایشان اختیاری است.

فلاحی: اگر درست تصمیم نگیریم مرگ مجلس را رقم زده‌ایم/ مردم در مورد ما قضاوت می‌کنند

در ادامه سارا فلاحی در موافقت با استیضاح وزیر صمت در صحن علنی مجلس در موافق با طرح استیضاح فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: فلسفه استیضاح کمک به دولت است برای آنکه گلوگاه‌های حساس آن از مدیران ناکارآمد و کارنابلد پاک شود.

وی افزود: هرچند همواره در فصل استیضاح مجلس مورد آماج حملات و تخریب‌های ناجوانمردانه قرار می‌گیرد و کسانی که می‌خواهند صندلی‌های قدرت خود را بر خاک بنشانند و ماندگار بمانند شان نمایندگان مجلس را خاک می‌کند اما اینها باعث نمی‌شود که ما مسئولیت تاریخی خود را فراموش کنیم. امروز همان بزنگاه مهمی است که مردم بیرون از صحن مجلس منتظر هستند تا ما مسئولیت تاریخی خودمان را انجام دهیم.

فاطمی امین: بارها گفته‌ام و می‌گویم صنعت خودروی ایران بیمار است

در ادامه این جلسه، فاطمی امین پشت تریبون قرار گرفت تا از خود در برابر انتقادات نمایندگان دفاع کند. سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: استیضاح حق مجلس است ولی چه کسانی از این استیضاح نفع می‌برند؟ چرا عده‌ای بیرون از مجلس استیضاح خوشحالند؟ چه منافعی به خطر افتاده است؟ چرا برخی در مجلس به دنبال دو قطبی سازی هستند؟ هرکه به دنبال ایجاد دوقطبی باشد خیانت کرده است. دولت مردمی و مجلس انقلابی با یکدیگر باید مسائل را حل کنند. برخی استیضاح من را به برد مجلس و باخت دولت تعبیر می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به افزایش قمیت خودرو گفت: افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد بخاطر افزایش قیمت تمام شده خودرو در کارخانه نیست. از آذرماه یک تقاضای کاذب ایجاد شد و عده‌ای بخاطر حفظ ارزش پول به سمت این بازار می آیند. افزایش قیمت خودرو در بازار معلول اتفاقات اقتصادی متفاوتی است. بارها گفته‌ام و می‌گویم صنعت خودروی ایران بیمار است. اگر سال‌های گذشته واردات خودرو متوقف نمی‌شد و میزان تولید کم نمی‌شد الان با این موضوعات درگیر نبودیم. صنعت خودرو مبتنی بر مونتاژ و واردات است به همین دلیل با تحریم‌ها میزان تولید خودرو کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش فارس، پس از بیان نظرات موافقان استیضاح و دفاع وزیر صمت، مخالفان استیضاح نیز به ایراد سخنان خود پرداختند.

میرتاج‌الدینی: موفقیت دولت موفقیت مجلس است

محمدرضا میرتاج الدینی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با استیضاح فاطمی امین گفت: ابتدا یک گلایه از هیات رئیسه مجلس دارم استیضاح وزیر در کمتر از شش ماه یک پدیده جدید برای مجلس یازدهم است. در ۱۱ دوره مجلس شورای اسلامی هیچ وزیری در کمتر از شش ماه دو بار استیضاح نشده است. گلایه از این جهت است که اگر نوبتی هم بود این بار نوبت استیضاح فرد دیگری بود. چرا آنچنان عمل کردیم که از کنار دیگران رد شده و در شرایطی که تنها دو ماه از استیضاح قبلی وزیر نگذشته بود مجدد به سراغ استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت رفتیم. چرا به خاطر برخی مسائل که نمی‌گویم مجدد مجلس را به چالش اینچینی کشیدیم.

وی ادامه داد: بنده به موافق اول استیضاح عرض می‌کنم که شما با بنده در مجلس هفتم همکار بودید، در آن دوره مجلس هفتم انقلابی بود و دولت وقت دولت اصلاحات. در شورای مرکزی توافق شد که تنها استیضاح یک وزیر مطرح شود. حال بنده می‌پرسم که چرا با دولت اصلاحات این چنین برخورد شد و ما با دولت انقلابی اینگونه رفتار می‌کنیم؟ مگر آقای رئیسی را ما با ۲۴۰ امضاء دعوت نکردیم که در انتخابات شرکت کنند. مگر مردمی که به آقای رئیسی رای دادند همان مردمی نیستند که به مجلس انقلابی رای دادند ما در یک کشتی نشسته‌ایم موفقیت دولت موفقیت مجلس شورای اسلامی است و موفقیت مجلس موفقیت دولت به شمار می‌رود.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: استیضاح باید برای حل مشکلات مردم باشد. اگر وزیری پاک‌دست نباشد یا کم کاری کند و یا شاخص‌های حوزه وزارت نشان دهد که عملکرد موفقی نداشته باید با استیضاح کنار برود. در خصوص آقای فاطمی امین حتی استیضاح کنندگان به پاک‌دستی وزیر اعتقاد دارند و تردیدی در آن نیست. از طرف دیگر هم استیضاح‌کنندگان و هم مخالفان استیضاح باور دارند که آقای فاطمی امین فرد پاک‌دستی است.

وی در ادامه تاکید کرد: انتظار داشتیم هیات رئیسه و هیات نظارت مجلس شورای اسلامی بیانیه‌ای را که در خصوص اتهام دادن خودرو به نمایندگان صادر شده است را در صحن مجلس شورای اسلامی قرائت کنند. بنده به صداوسیما که به همه نمایندگان پیام داده و پرسیده که آیا خودرو گرفته‌اید از همین جا می‌گویم که هیچ یک از نمایندگان برای پس گرفتن امضای خود از استیضاح خودرو نگرفته‌اند و دولت نیز خودرویی اعطا نکرده است. هم ساحت دولت و هم ساحت مجلس از این اتهام پاک است.

میرتاج‌الدینی اضافه کرد: وزیری که تا آخرین وقت کاری در دفتر خود حضور دارند، وزیر پرکاری است. شاخص‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز نشان می‌دهد که عملکرد وزیر قابل قبول است. تولید انواع خودروی سواری و وانت در ۱۱ ماه گذشته ۳۱ درصد و ۷۱ درصد رشد داشته است. تولیدات پتروشیمی ۸ درصد افزایش یافته است اما آیا همه مشکلات این بازار به وزارت صنعت، معدن و تجارت باز می‌گردد؟ تورم و گرانی وجود دارد ما هم آن را قبول داریم اما باید ریشه آن را پیدا کنیم. سهم وزارت صنعت، معدن و تجارت کمتر از سایر بخش‌ها است. آیا نوسانات ارزی و تحریم‌های خارجی و خود تحریمی‌ها تاثیری بر قیمت خودرو ندارد؟

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بنده خودم با آقای رشیدی کوچی که در بودجه پیشنهاد واردات خودروهای کارکرده را دادند همراه شدم و در کمیسیون تلفیق کمک کردیم تا کار نهایی شود اما چرا این مصوبه مجلس در بودجه نهایی نشد آیا کم‌کاری هیات رئیسه که نتوانست هیات عالی نظارت مجمع را قانع کنند در این حوزه تاثیرگذار نیست؟

میرتاج الدینی اظهار کرد: بنده آقای سیاهکلی را قبول دارم و مشکلاتی که ایشان می‌گویند وجود دارد اما راه‌حل چیست؟ واردات خودرو و افزایش تولید چقدر می‌تواند در این حوزه موثر باشد؟ شورای رقابت چه نقشی دارد؟ همه این موارد در مساله خودرو دخیل است. از طرف دیگر وزارتخانه‌ای که ۲۸ ردیف کاری دارد ما نباید صرفا بر یک موضوع آن تمرکز کنیم.

میرمحمدی: هیات نظارت بر رفتار نماینده گفت حتی یک سند از یک خودرو تحویلی به نماینده هم نیاورده اند

همچنین سید جلیل میرمحمدی در مخالفت با استیضاح وزیر صمت از اینکه برخی نمایندگان آمارهای رسمی دولت در حوزه خودرو را زیر سوال بردند، انتقاد کرد و گفت: امروز در جریان استیضاح آمارهای مربوط به معدن، تولید، صادرات را خلاف و غلط خواندند؛ ما به کجا داریم می‌رویم؟ همه در یک کشتی نشستیم، هر کسی هم جایگاه خود را دارد. ما اجازه نداریم برای اینکه فاطمی امین را استیضاح کنیم جلوی تمامی دستاوردهای نظام، علامت سوال بگذاریم. با فاطمی امین مشکل داریم حرف دیگری است اما با نظام که مشکل ندارید که آنقدر در رسانه‌های داخلی و خارجی علیه‌اش کار می‌کنید و جلوی عملکرد دولت علامت سوال می‌گذارید؟

وی افزود: پشت این تریبون مقدس حاضر می‌شوید و بخاطر اینکه علیه فاطمی امین رای دهید حرف‌هایی می‌زنید و بعد هم مصاحبه می‌کنید که چهار ماه پیش ۷۵ خودرو به نمایندگان داده شده است. شما یکی از ارکان نظام را زیر سوال می‌برید، چه پاسخی به این اتهامات دارید؟ یک مورد بگویید که کدام نماینده خودرو شاسی بلند گرفته است؟ اینها را اعلام کنید نه اینکه با مصاحبه‌هایتان علیه مجلس جوسازی کنید.

نماینده تفت و میبد با بیان اینکه استیضاح حق مسلم مجلس است، گفت: نباید بخاطر استیضاح آمارهای خلاف واقع بدهید و یا اینکه حرف‌هایی بزنید همچون اینکه این وزیر و وزارت صمت همه دولت را زمین گیر کرده است. این چه حرفی است؟ آیا همه دولت واقعا زمین گیر شده است؟

وی گفت: استیضاح وزیر پیام همدلی برای حل مشکلات کشور نیست.

میر محمدی ادامه داد: در حرف‌هایتان خیلی راحت می‌گویید که فاطمی امین افراد نزدیک به خود را در وزارتخانه آورده است خب نام این افراد را بگویید. یا اینکه می‌گویید فلان مستند پیش من است و این حجت شرعی نمایندگان است. این چه مستندی است که دادگاه صالحه بررسی نکرده و همکاران هم آن را ندیده‌اند و شما آن را به عنوان حجت شرعی بیان می‌کنید؟ این عبارات در شأن ما نیست ،کمی دقت و تامل داشته باشید. اجازه ندهید که زیر سوال بروید.

این نماینده مجلس گفت: در همین وضعیت یک نماینده اعلام می‌کند که تا ۷۵ خودرو شاسی بلند به نمایندگان داده شده است. بعد از آن رئیس مجلس، هیات رئیسه، سخنگوی هیات رئیسه و وزیر صمت تکذیب می‌کنند و حتی نامه به دادستانی نوشته می‌شود. هیات نظارت هم تکذیب می‌کند اما فردایش یک نماینده دیگر که اتفاقا جزو استیضاح کنندگان است در پاسخ به سوالی درباره ۷۵ خودروی شاسی بلند می‌گوید که در چهار ماه پیش وقتی قرار به استیضاح فاطمی امین بود آمار ۴۰ به ۶۰ بود اما اتفاق عجیبی افتاد و ناگهان شرایط تغییر کرد؛ آیا با این حرف‌ها چیزی از مجلس انقلابی باقی می‌ماند. سال آخر مجلس است بگذارید بدون حاشیه کارها را پیش ببریم که به خدا موفق می‌شویم.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: دولت مردمی و مجلس انقلابی با کمک هم می‌توانند کارها را پیش ببرند پس آدرس غلط به مردم ندهید، قرار نیست که با استیضاح و عزل وزیر یخچال و خودرو ارزان شود؛ منطقی صحبت کنیم.

این نماینده مجلس همچنین گفت: چه اتفاقی افتاده که ۱۸۸ رای اعتماد مجدد به فاطمی امین دوباره تبدیل به استیضاح شد. در سال‌های گذشته وزارت صمت یکی از بی ثبات‌ترین وزارتخانه‌ها بود که چند وزیر و سرپرست در آن آمد. عمدتا ساده‌ترین راهکار یعنی استیضاح تدبیر می‌شد حالا خودمان نظارت کنیم آیا این اقدام راهبرد صحیحی بوده و وضعیت را بهتر کرد؟ این مشکلات بیش از آنکه به عملکرد وزارت صمت مرتبط باشد به وضعیت کلان اقتصادی ارتباط دارد.

میرمحمدی با بیان اینکه انتقادات به وضعیت کیفیت خودرو درست است، گفت: سوال این است که آیا وضعیت کیفیت خودرو مربوط به دوره دولت آقای رئیسی و عملکرد فاطمی امین است؟ سالیان سال است که همه از کیفیت خودرو ناراضی هستند اما مگر نگاه وزیر صمت به سمت افزایش تولید نیست. وزیر در حال عملیاتی کردن وعده‌هاست بطوریکه تولید خودرو از ۷۰۰ هزار به بیش از یک میلیون رسیده است. مطالبه کیفیت خودرو هم به حق است.

وی با بیان اینکه هجمه علیه مجلس ناجوانمردانه است، گفت: تحویل خودرو به نمایندگان و طرح ادعاهای کذب علیه شخص وزیر عادی نیست. چه اتفاقی مگر افتاده است؟ البته که در سخن موافقان و مخالفان وزیر همه اذعان بر این نکته بود که فاطمی امین فسادستیز و وزیری فعال و میدانی و پاکدست است. مگر می‌شود فردی نقطه ضعف نداشته باشد. ایشان برای مبارزه با فساد به میدان آمده است. از آقای رئیسی می‌خواهیم که از وزرایش برای مبارزه با مافیای خودرو حمایت کند تا بتوانند در عرصه فسادستیزی موفق باشند.

میرمحمدی در پایان گفت: پیام استیضاح وزیر و جوسازی‌های کذب صورت گرفته پیام همدلی، همفکری و هم افزایی بین دو قوه و حل مشکلات مردم نیست پس از وزیر حمایت کنید و به استیضاح او رای ندهید تا وزیر به وظایف خود عمل کند و نقاط ضعفش را هم برطرف کند.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس بیان کرد: تیغ استیضاح هر بار بالای سر وزیر باشد باعث فرصت‌سوزی می‌شود و تشکل‌های صنعتی و معدنی کشور حتماً از این استمرار بی‌ثباتی رنج می‌برند و گله‌مند هستند. آیا اعتراضی که امروز به کیفیت خودرو داریم که صحیح است مربوط به این دولت می‌شود، آن هم در شرایطی که سال‌هاست همه مراجع ذیصلاح از بی‌کیفیتی خودرو گله‌مند هستند.

میرمحمدی تصریح کرد: آیا روند نگاه مجلس، دولت و وزیر صمت به سمت افزایش تولید نیست آن هم در شرایطی که وعده‌اش در حال انجام است و تولید را از 700 هزار به یک میلیون و 500 رسانده است ضمن اینکه مطالبه به حق شما نمایندگان، مردم و رهبر معظم انقلاب افزایش کیفیت خودرو است اما آیا انصافاً وضعیت آن مربوط به این دو سال فعالیت دولت می‌شود که وارث مشکل مزمن بی‌کیفیتی 30 ساله خودرو شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: این همه هجمه ناجوانمردانه علیه مجلس در مصاحبه‌های چند روز گذشته و تهدید نمایندگان و طرح ادعاهای کذب که همه اذعان به آن دارند علیه شخص وزیر عادی است؟ آیا نباید در این مورد تأمل کنیم بنابراین اگر قرار است از وزیر دفاع کنید مسئله فسادستیزی آقای فاطمی امین را پررنگ کنید که همه به آن اذعان دارند.

وی عنوان کرد: صحبت های اخیر مقام معظم رهبری در خصوص اژدهای هفت سر فساد را حتما گوش کرده اید، یک مدیر فعال پاکدست و فساد ستیز در رأس کار قرار گرفته است، چه کسی گفته است که وزیر صمت نقطه ضعف ندارد، حتما ضعف دارد همانند تمامی ما، مگر قرار است من از فردی معصوم دفاع کنم؟ امروز در رأس این دولت آقای رئیسی حضور دارد که مشهور به فساد ستیزی است، اینگونه تهمت زدن به وزیر و دولت انصاف نیست.

نماینده مردم میبد و تفت در مجلس شورای اسلامی گفت: آیا وزیر صمت مسئول حفظ ارزش پول ملی است که خودرو و لوازم خانگی را توی سر او می زنید؟ ایشان مسئول تولید کشور است و تولید نیز در حال افزایش است. دیگران باید در خصوص ارزش پول ملی پاسخگو باشند که با درایت رئیس مجلس این افراد در مجلس پاسخ خواهند داد.

میرمحمدی عنوان کرد: حتما استیضاح حلال مشکلات مزمن در حوزه صنعت، معدن و تجارت نیست اما تاکید می کنم استیضاح، تذکر و سوال حق نمایندگان است. استیضاح باعث می شود دولت برای این وزارتخانه سرپرست تعیین کند و از دید نظارتی شما حذف شود، چه تضمینی وجود دارد دولت فرد باتجربه تر، پاکدست تر و قوی تری را برای مسئولیت این وزارتخانه تعیین کند.

وی گفت: در خصوص مافیای صنعت مباحثی مطرح شد که کاملا درست است و به وجود مافیا در صنعت خودرو واقف هستیم اما آیا این مافیا در طی 2 سال گذشته ایجاد شده و حاصل تحولات چند دهه اخیر نیست؟ تغییرات مستمر و مکرر وزرا آیا حاکی از این حرف من نیست؟ آقای فاطمی امین برای مبارزه با این فساد وارد میدان شده، از آقای رئیس جمهور درخواست می کنم در زمینه مبارزه با مافیای خودرو و سایر مافیاها از وزرا حمایت کنند تا بتوانند در این عرصه موفق باشند.

میرمحمدی با اشاره به اینکه رکوردهای تولید قابل قبول بوده اما در تنظیم بازار ضعف داریم و انتقادات به حق است، ادامه داد: دولت باید پای کار بیاید تا وزارت صنعت، معدن و تجارت بتواند در این عرصه ها موفق باشد. مطمئن هستم با توجه به نکات مطرح شده پیام استیضاح وزیر صمت به ملت، دولت و مردم با وجود جوسازی های کذب اخیر، هم افزایی، هم فکری بین دو قوه و حل مشکلات مزمن نیست، امیدوارم کاری کنیم که مورد رضایت خداوند باشد.

در ساعت ۱۳ نوبت عصر جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برای ادامه رسیدگی به طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز شد.

آزادیخواه: سندی در این مورد ارائه شود، از مردم عذرخواهی می کنم

در ابتدای نشست علنی نوبت عصر مجلس، به احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس برای پاسخ به اظهارات وزیر صمت فرصت داده شده که بر همین اساس آزادیخواه طی سخنانی گفت: برابر با ماده 75 آیین‌نامه در برابر تهمتی که وزیر به من وارد کردند، از خودم دفاع می کنم.

وی افزود: ایشان گفتند که چه کسانی در شعبه 27 جنایی رفتند، باید بگویم که من نبودم و اگر کسی این اطلاعات را به شما داده، دروغ گفته است.
بنابراین تقاضا می کنم یک هیات حقیقت یاب در این مورد تحقیق کند.

آزادی خواه تصریح کرد: اگر سندی در این مورد ارائه شود، از مردم عذرخواهی می کنم و در غیر اینصورت وزیر باید از من عذرخواهی کند.

آزادیخواه در ادامه اظهار کرد: در بحث شرکت تولیدی که گفتند، در تعزیرات هیچ پرونده‌ای ندارد ولی ایشان گفتند در تعزیرات حکومتی این شرکت دارای محکومیت است. آقای فاطمی امین این صندلی وزارت اینقدر ارزش ندارد که تهمت وارد کنید. آقای فاطمی امین از مافیا صحبت کردند انتظار می‌رود شفاف بگویند که مافیا چه کسی است. بنده از کارگران در آن شرکت دفاع کردم. فرافکنی و بی‌حرمتی به نماینده مجلس شورای اسلامی نباید صورت گیرد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مورد اینکه گفتند یکی از معاونین مرا کتک زدند، آیا شما مقام قضایی هستید که به سادگی تصمیم می‌گیرید؟ بنده برای شما احترام قائل هستم. تقاضا دارم استیضاح را به حاشیه نبرید. بگذارید کار نظامند انجام شود. ان‌شاءالله انتظار می‌رود با رای نمایندگان وزارت صمت نجات پیدا کند و صنعت نفس بکشد. آقای فاطمی امین در مسند دیگری مشغول شوند.

آزادیخواه در ادامه اظهار کرد: در بحث شرکت تولیدی که گفتند، در تعزیرات هیچ پرونده‌ای ندارد ولی ایشان گفتند در تعزیرات حکومتی این شرکت دارای محکومیت است. آقای فاطمی امین این صندلی وزارت اینقدر ارزش ندارد که تهمت وارد کنید. آقای فاطمی امین از مافیا صحبت کردند انتظار می‌رود شفاف بگویند که مافیا چه کسی است. بنده از کارگران در آن شرکت دفاع کردم. فرافکنی و بی‌حرمتی به نماینده مجلس شورای اسلامی نباید صورت گیرد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مورد اینکه گفتند یکی از معاونین مرا کتک زدند، آیا شما مقام قضایی هستید که به سادگی تصمیم می‌گیرید؟ بنده برای شما احترام قائل هستم. تقاضا دارم استیضاح را به حاشیه نبرید. بگذارید کار نظامند انجام شود. ان‌شاءالله انتظار می‌رود با رای نمایندگان وزارت صمت نجات پیدا کند و صنعت نفس بکشد. آقای فاطمی امین در مسند دیگری مشغول شوند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد: بنده در ابتدای صحبت هایم از شما تعریف کردم و به شما احترام گذاشتم، اکنون نیز احترام می گذارم اما بهتر است بد و بیراه نگویید و بی احترامی نکرده و نشر اکاذیب نکنید. آقای فاطمی امین آن زمان که هنوز معاون شما را کتک نزده بودند من دست سرمایه گذار را گرفتم و به اتاق شما آمدم و گفتم آقای وزیر شما هم معاونت را بیاور تا این قضیه را تمام کنیم اما معاون شما نیامد! شما مسئول دفاع از تولیدکننده هستید اما جنجال آفرینی کردید.

وی تصریح کرد: معاون آقای وزیر من را صدا کرده و در دفترش می گوید؛ این تولیدکننده شما با استاندار سابق همدان دوست بوده لذا مسئله دارد! می گویم؛ مسلمان استاندارش بوده، مگر تولیدکننده می تواند بگوید من در دوران اصلاحات تولید نمی کنم اما در دوران اصولگرا تولید می کنم و حتی آقای معاون وزیر به من گفتند چرا این تولیدکننده زمانی که به آقای واعظی دفتر آقای روحانی نامه می نوشتند سریع جواب می گرفتند لذا من تقاضا می کنم شما را به خدا قسم استیضاح را به حاشیه نبرید و اجازه دهید کار در فضای امن انجام شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان گفت: ان شاءالله همگی به استیضاح رأی دهید و آقای وزیر در مسند دیگری مشغول به خدمت شود تا صنعت را نجات دهیم و صنعت یک نفسی بکشد.

سیاهکلی: دولت برای حل مشکلات همه تلاش خود را می کند

لطف‌الله سیاهکلی در جلسه علنی نوبت ظهر امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی و در ادامه بررسی استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان موافق گفت: دولت آقای رئیسی به خصوص شخص او، ولایی و با اخلاص است که امور اجرایی را برای مردم به عهده گرفتند. شهادت می‌دهم که برای حل مشکلات تمامی تلاش صورت گرفته و بخشی از مسائل حل شده که آینده کاملا آن را مشخص می‌کند اما وظیفه ما در مجلس شورای اسلامی کمک به دولت است که در موارد لزوم گوشزد هم می‌کنیم اگر درست نشد از تمام ظرفیت‌های قانونی برای استیفای حقوق مردم استفاده خواهیم کرد تا کشور متحمل هزینه نشود.

وی ادامه داد: باید برای حل مشکلات کمک کرد که مسیر آن هم شایسته سالاری است تا مدیران براساس شایستگی و نه براساس فامیل بازی، دوستی و باند بازی انتخاب شوند. من از مجلس شورای اسلامی می‌خواهم کشور را برای همیشه از شر اندرونی‌ها و گروه‌های بی نام و نشان خلاص کنند.

اعتراض شدید نمایندگان به اظهارات سیاهکلی

در ادامه نماینده مردم قزوین در مجلس انتقادات تندی را به عملکرد وزارت صمت در حوزه خودرو مطرح کرد. این انتقادات موجب اعتراض نمایندگان و فریاد های دو دو شد.

در ادامه سیاهکلی خطاب به نمایندگان معترض گفت: آقا انقدر داد نزن نوکریت به دولت ثابت نکن شما نوکر مردم هستید، شما با واردات خودرو دست دوم مخالف بودید اما یک هفته پیش موافق شدید.

حاجی دلیگانی: آمده ایم تا به نام جمهوری اسلامی کاری کنیم و برای مردم رفاه ایجاد کنیم

حسین حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس در موافقت با استیضاح وزیر صمت گفت: از خداوند می خواهم ما را آنی و کمتر از آنی به خودمان وا نگذارد؛ معتقدم ساختار تصمیم گیری اقتصادی دولت دچار اشکالاتی است. وضعیتی که در جامعه امروز می بینیم و اینکه هیچ کدام از ما نمایندگان نمی توانیم مطالب را کامل توجیه یا تبیین کنیم، از این اشکالات نشأت می گیرد.

وی ادامه داد: صمت یکی از بخش های مهم اقتصادی دولت است که بالغ بر ۶۵ درصد سهم اقتصاد کشور را بر عهده دارد و شامل بخش های صنعت، معدن صادرات و واردات می شود و از حوزه های تأثیرگذار این وزارتخانه است. امروز متأسفانه قیمت خودرو به یک شاخص تبدیل شده است وقتی هم در جامعه می خواهیم توضیحی بدهیم و مطالب به حق را بگوییم، مردم می پرسند پراید چند؟ یعنی با این شاخص می سنجند. در ۱۸ ماه وزارت آقای فاطمی امین تلاش شده کار به جایی برسد که اثرش در سفره مردم دیده شود مگر هدف ما وزارت یا وکالت بنده است؟ آمده ایم تا به نام جمهوری اسلامی کاری کنیم و برای مردم رفاه ایجاد کنیم. ۲۹۰ تذکر کتبی، ده ها تذکر شفاهی و ۲۵۰ سؤال از وزیر صمت در این مدت وصول شده است که ۵ مورد از سؤال ها مشمول ماده ۲۳۴ (جرم) بوده است.

فاطمی امین:هواپیمای اقتصاد تازه تیک آف کرده و از زمین بلند شده اجازه ندهید دوباره به زمین بنشیند

در جریان استیضاح خود در صحن علنی مجلس گفت: بنده از آقای آزادی‌خواه عذرخواهی می‌کنم. بنده نام شرکتی را آوردم و چون در حوزه انتخابیه ایشان بود اشاره‌ای داشتم اما اگر برای آقای آزادی‌خواه سوءتفاهمی ایجاد شده بنده از ایشان عذرخواهی می‌کنم. حضرت آقا از ما گلایه‌هایی در حوزه عقب‌ماندگی در بحث معدن داشتند و بارها از این موضوع گلایه کردند. در یکی از دیدارهایی که در ماه رمضان با مقام معظم رهبری داشتیم علی‌رغم این‌که سابقا از بخش معدن به لحاظ عقب‌ماندگی گلایه داشتند در حضور شما نمایندگان تاکید کردند که به بنده در این حوزه مژده دادید. ما در حوزه خودرو و لوازم خانگی نیز مشکل داریم و اما اگر فرصت دهید دغدغه‌های رهبری را در این حوزه‌ها نیز حل خواهیم کرد.

وی افزود: کل صنایع بورسی، ۱۲.۸ درصد رشد داشته اند که از سال ۱۳۹۶ بی نظیر است. وقتی می‌گوییم رشد اقتصادی ، تورم از آن خارج می‌شود. بنده نباید پاسخگوی تسهیلات بانکی باشم. بنده به عنوان وزیر یک تندر 90 مدل 89 دارم و من هم منتقد صنعت و قیمت خودرو هستم. یک قیمت کارخانه داریم و یک قیمت بازار و قیمت بازار چون تولید چهار سال افت کرده بود با قیمت کارخانه تفاوتی ایجاد شد. اولین کسی که دنبال آن است که اقتصاد کشور براساس ریال باشد بنده هستم و نمی‌شود همه چیز براساس ریال باشد و در انتها خرج ما بر اساس دلار باشد. تنها ۳۰ الی ۳۵ درصد جواز تاسیس منجر به پروانه بهره‌برداری می‌شود. این گزارش می‌گوید در کل صنایع بورسی صنعتی ۱۲.۸ درصد رشد داشتیم. در پنج ماه آخر سال گذشته رشد بالای هشت درصدی را تجربه کرده‌ایم که از سال ۱۳۹۶ تاکنون بی‌نظیر است.

فاطمی امین ادامه داد:رشد کلی اقتصاد در ۹ ماهه اول سال ۱۴۰۰ چهار درصد بود و رشد صنعت ۳ درصد بود اما در ۹ ماه اول ۱۴۰۱ رشد صنعت هشت درصد و رشد کل اقتصاد ۳.۷ درصد بوده، یعنی صنعت از اقتصاد جلو زده است.

متن کامل اظهارات فاطمی امین را اینجا بخوانید

فاطمی امین از قطار دولت سیزدهم پیاده شد

بعد از پایان سخنان وزیر، رأی گیری مجلس برای استیضاح فاطمی امین وزیر صمت آغاز و رأی گیری به مکتوب انجام شد.

در نهایت، نمایندگان مجلس به رفتن فاطمی امین از دولت رأی مثبت دادند و فاطمی امین با رأی ۱۶۲ رأی از همراهی کابینه سیزدهم بازماند. بنابر اعلام رئیس مجلس از میان کل حاضرین که ۲۷۲ رأی بود ۱۰۲ رأی مخالف استیضاح و ۲ رأی ممتنع و ۱۶۲ رأی موافق استیضاح و ۶ رأی باطله بود که در نهایت منجر با رأی آوردن استیضاح فاطمی امین شدبه ادامه کار فاطمی امین اعتماد نکردند.

با استیضاح فاطمی امین، پنجمین خروجی در کابینه سیزدهم رقم خورد. پیش از این ۳ وزیر کابینه استعفا داده و یک وزیر و یک معاون نیز با تصمیم رئیس جمهور برکنار شده بودند.

پایان پیام/ ت 1313

بیشتر بخوانید