نگاهی به کارنامه دولت سیزدهم در خوزستان/ از افزایش ظرفیت تامین آب تا پیگیری ساخت مرکز فوق تخصصی قلب خرمشهر

نگاهی به کارنامه دولت سیزدهم در خوزستان/ از افزایش ظرفیت تامین آب تا پیگیری ساخت مرکز فوق تخصصی قلب خرمشهرآیت الله سید ابراهیم رئیسی امروز برای هفتمین بار از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم به استان خوزستان سفر کرد و پیگیر مصوبات دور اول سفرهای استانی شد. مصوباتی که از وضعیت آب‌وفاضلاب استان تا ساخت بیمارستان در نقاط مختلف خوزستان رادر بر می‌گیرد.

خبر ساز-اهواز: آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز هفتمین سفر خود را به استان خوزستان از شمال این استان یعنی شهرستان‌های دزفول، اندیمشک و شوش آغاز کرد.

دور اول سفر رئیس جمهور منجر به مصوباتی در حوزهای مختلف برای برطرف شدن مشکلات استان خوزستان شد که آیت الله سید ابراهیم رئیسی به محض ورود به فرودگاه دزفول هدف خود را پیگیری تحقق آن مصوبات اعلام کرد.

دولت در طی این بازدیدها برحسب نیازسنجی و مصوباتی که در سفرهای قبلی صورت گرفته بود پروژه هایی در حوزه عمران، سلامت، آب و... افتتاح و به بهره برداری رسید.

دستگاه‌های اجرایی از سفر اول رئیس جمهور و هیئت دولت به استان تا کنون اقداماتی در حوزه های راه وشهرسازی، نیرو، آبرسانی و درمان و سلامت انجام داده اند که در ادامه مروری اجمالی بر آنها خواهیم داشت.

حوزه وزارت راه و شهرسازی

مجموعاً ۱۰ مصوبه در حوزه راه و شهرسازی با ۴۶۷۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده که از این میزان، مبلغ ۲۲۴۹ میلیارد تومان تأمین شده است. از مجموع ۱۰ مصوبه، ۲ مصوبه اجرا شده، ۵ مصوبه در دست اقدام و ۳ مصوبه در دست پیگیری است.

بهره برداری از ۷۰ کیلومتر از خط دوم راه آهن اهواز – اندیمشک

با حضور رئیس جمهور ۷۰ کیلومتر از خط دوم راه آهن اهواز – اندیمشک حدفاصل ایستگاههای شوش تا بامدژ با تخصیص اعتباری بالغ بر ۳۱۸ میلیارد تومان تکمیل و به بهره برداری رسیده است، ارزش به روز شده این پروژه در حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

۴۰ کیلومتر باقی مانده مسیر در دست اجرا قرار دارد که برای تکمیل نیاز به ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد و در صورت تکمیل ارزش روز آن برابر ۲۴۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

نهضت مسکن ملی

در ۷۸ شهر استان تاکنون تعداد ۵۴۶۴۸۷ نفر متقاضی ثبت‌نام در طرح نهضت اقدام ملی مسکن بوده که از این تعداد ۱۷۷۲۹۱ نفر تایید نهایی شده‌اند.

تعداد زمین تامین شده شهری ۲۶۳۷۳ واحد بوده که با احتساب زمین های در شرف تامین به ۹۲۹۳۷ واحد خواهد رسید و تعداد پروانه ساختمانی صادر شده ۷۷۵۰ مورد و تعداد واحد های در حال ساخت ۸۴۰۶ واحد می باشد.

همچنین در حوزه مسکن روستایی تعداد ۱۵۴۷ واحد تسهیلات مسکن روستایی دریافت کرده و ۴۹۱۵ واحد نیز توسط بنیاد مسکن بازسازی شده‌اند.

وضعیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن شهری و روستایی

حوزه وزارت نفت

مجموعاً ۴۷ مصوبه در حوزه وزارت نفت با ۷۲۸۲ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده است که از این میزان مبلغ ۱۰۷۰ میلیارد تومان پرداخت شده که با این رقم ۳۹۱ پروژه در سطح استان به بهره برداری رسیده و ۶۱۲ پروژه در دست اجرا قرار دارد.

سرفصل پروژه‌های کمک شده شامل آموزشی، بهداشتی و درمانی، ورزشی، راه‌های مواصلاتی، آبرسانی، برق رسانی، طرح هادی است.

پروژه جمع‌آوری گازهای همراه (ان‌جی‌ال 3200)

این پروژه به منظور جمع آوری ۵۰۰ میلیون فوت مکعب در روز گازهای همراه میدان‌های غرب کارون (آزادگان، آزادگان شمالی، یادآوران، دارخوین، یاران شمالی و جنوبی، سهراب، سپهر، جفیر، سوسنگرد و بندکرخه) می باشد که با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری می‌رسد.

برآوردها حاکی است که با بهره‌برداری از این طرح ها تا پایان امسال ۵۰ درصد گازهای مشعل همراه نفت جمع‌آوری شود. با اجرای ردیف دوم این واحد نیز ظرفیت لازم برای جمع‌آوری همه گازهای همراه میدان‌های غرب کارون در شرایط توسعه‌ی کامل فراهم خواهد شد.

حوزه وزارت نیرو

مجموعاً ۱۹ مصوبه در حوزه آب و فاضلاب در استان تصویب شده است که از مجموع ۱۹ مصوبه یاد شده، ۱۷ مصوبه در حال اجرا و ۲ مصوبه در دست پیگیری می­‌باشد.

پروژه فاضلاب اهواز

پروژه اجرای فاضلاب شهر اهواز در سال ۱۳۷۱ آغاز شده و تا سال ۱۴۰۰ قریب به ۳۱ درصد پیشرفت داشته است با روی کار آمدن دولت سیزدهم تکمیل این پروژه شتاب قابل ملاحظه ای داشته و پیشرفت فیزیکی پروژه به حدود ۵۴/۵ درصد رسیده است . در حال حاضر قریب به ۲۰۰ جبهه کاری همزمان در شهر اهواز مشغول کار هستند.

تکمیل و بهره برداری از تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز با ۱۱۲۰۰۰ متر مکعب در شبانه روز از دیگر پروژه های استان در حوزه وزارت نیرو است.

طرح اجرای فاضلاب در ۱۷ شهر استان خوزستان

این طرح در ابتدای دولت سیزدهم دارای ۵۳ درصد پیشرفت بوده که در حال حاضر به ۵۹/۵ درصد ارتقا یافته است.

طی سال ۱۴۰۰، ۵۴ کیلومتر خط انتقال اصلی و فرعی و ۴ باب ایستگاه پمپاژ احداث و وارد مدار شده است.همچنین در سال ۱۴۰۱، ۱۲۰ کیلومتر خط انتقال اصلی و فرعی و ۲ باب ایستگاه پمپاژ احداث و وارد مدار شده است.

پروژه‌های آبرسانی

آبرسانی و ارتقاء سطح پایداری در ۱۷۵۳ روستا با جمعیتی حدود ۶۰۵ هزار نفر انجام شده است و همچنین جهاد آبرسانی (محرومیت زدایی) قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) شامل ۱۸۹ روستا برگزار که تا کنون ۱۷۵ روستا به اتمام رسیده است.

تاسیسات آب شیرین کن با ظرفیت ۴۵۰۰۰ مترمکعب در شبانه روز در شهرهای آبادان، خرمشهر و امیدیه احداث شده است.

همچنین احداث تاسیسات آب شیرین کن با ظرفیت ۲۷۰۰۰۰ مترمکعب در شبانه روز برای شهرهای هندیجان، ماهشهر، آبادان و شادگان در حال تعیین سرمایه گذار است.

بطور خلاصه با اقدامات صورت گرفته در بخش آب شهری و روستایی، ظرفیت تامین آب به میزان ۵۱۰۰۰۰ مترمکعب در شبانه روز و در سطح استان افزایش داشته است.

در ین سفر از ۱۷۴ طرح جهاد آبرسانی روستایی، تصفیه خانه اضطراری آب شیرین کن شوشتر با ظرفیت تامین ۲۵هزار مترمکعب آب شیرین، تصفیه خانه آب شیبان، طرح تامین و انتقال آب به ۶۰۰۰ هکتار اراضی دشت لالی بهره برداری می‌شود.

بهره برداری از پروژه های برقی

افتتاح ۲۷ پروژه انتقال و فوق توزیع برق، بهره برداری از نیروگاه گازی کلاس F دوکوهه اندیمشک با ظرفیت تولید ۳۰۷ مگاوات، بهره برداری از پست برق بهبهان با هدف تامین برق کارخانه NGL۹۰۰ شرکت نفت خیز جنوب در مجموع با ۱۶.۸ هزار میلیارد تومان اعتبار به بهره برداری می‌رسد.

حوزه وزارت جهاد کشاورزی

از ابتدای این دولت افزایش ۴۰۰ درصدری در برنامه کشت قرار دادی استان اتفاق افتاده است یعنی از ۶۸۷۷۱ هکتار به ۳۴۴ هزار هکتار افزایش یافته است.

کانالهای عمومی و لایروبی انهار به طول ۴۹۰ کیلومتر، لایروبی زهکش ها به حجم ۱۳۷۰ هزار مترمکعب بهسازی شده‌اند.

افزایش ۲۲ درصدی در تولید تخم مرغ استان از ۱۱۳۰۰ تن به ۱۳۸۰۰ تن، افزایش ۳ درصدی در تولید گوشت مرغ استان از ۱۰۹۸۱۰ تن به ۱۱۲۹۰۰ تن و همچنین افزایش یک درصدی در تولید گوشت قرمز استان از ۴۴۱۲۰ تن به ۴۴۴۶۰ تن را شاهد بودیم.

حوزه وزارت بهداشت

پیشرفت 81 درصدی بیمارستان نظام مافی شوش

بیمارستان طالقانی آبادان توسط بنیاد علوی تکمیل شده است و همچنین بیمارستان جایگزین بهبهان تکمیل و آماده بهره برداری است.

ضمنا مگا آی سی یو بیمارستان گلستان اهواز تکمیل و در حال بهره برداری می‌باشد و همچنین فاز یک بیمارستان یا زهرا (س) دزفول با ۱۲ درصد رشد به ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده و در حال انجام است.

مرکز فوق تخصصی قلب خرمشهر با ۸۱ درصد پیشرفت فیزیکی و بیمارستان نظام مافی شوش با ۵۳ درصد پیشرفت پروژه در حال اجرا قرار دارد.

به گزارش فارس، سفر استانی دور اول رئیس جمهور به خوزستان در ششم مردادماه سال ۱۴۰۰، به شهرستان اندیکا در دهم آبان سال ۱۴۰۰، شهرستان‌های آبادان و خرمشهر اسفند ماه ۱۴۰۰ و به شهرستان دزفول منطقه احمد فداله در یازدهم شهریور ۱۴۰۱ بود.

معاون عمرانی استاندار خوزستان با بیان اینکه تعداد کل پروژه‌های مصوب سفر اول ۷۷ مصوبه به ارزش بیش از ۷۴ میلیارد تومان بوده است گفت: همچنین تعداد مصوبات سفر به اندیکا ۵۵ مصوبه به‌ارزش بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود؛ همچنین مصوبات سفر به آبادان طرح توسعه شهرهای آبادان و خرمشهر تهیه و تنظیم شده و در شرف ابلاغ است.

وی ادامه داد: تعداد کل مصوبات ۷۷ بوده است که ۲۲ مصوبه محقق شد و ۴۵ مصوبه در حال اجرا و نیز ۱۰ مصوبه در دست پیگیری است.

پایان پیام/

بیشتر بخوانید