زارعی: اختلافات داخلی و درگیری‌ها در اسرائیل پایان نخواهد یافت/ کشورهای محور مقاومت هیچ ترسی از رژیم صهیونیستی ندارند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل، گفت: اختلافات و درگیری‌ها در رژیم اسرائیل پایان نخواهد یافت و این رژیم به سمت انهدام داخلی پیش می‌رود و سرنوشتش فروپاشی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبر ساز،سعدالله زارعی کارشناس مسائل بین‌الملل در برنامه تلویزیونی «جهان آرا» درباره اتفاقاتی که در سرزمین‌های اشغالی صورت گرفته و اینکه از کجا شروع شده و چه سرنوشتی دارد، گفت: واقعیت مطلب این است که رژیم صهیونسیتی که یک دوره طولانی انسجام را سپری کرده بود و با این یکپارچگی خیلی از مسائل را حل و فصل می‌کرد، گرفتار یک شکاف عمیق در داخل خودِ این رژیم شده، یعنی یک دو دستگی خیلی شدید در بخش سیاسی و نظامی اسرائیل ایجاد شده و می‌بینیم که این رژیم الان به صورت پیرامونی به شدت تهدید می شود و محور مقاومت در فلسطین و لبنان، تهدید اساسی هستند علیه رژیم صهیونسیتی، اما در عین حال می‌بینم که در این رژیم، احزاب و گروه‌ها و دسته‌ها به یک دیگر رحم نمی‌کنند که این یک مسئله است.

وی افزود: مسئله بعدی به تعبیر بعضی افراد در داخل خودِ رژیم صهیونسیتی این است که در این رژیم، لجاجت و بی‌عقلی جای تعقل و تفکر را گرفته و گروه‌های مختلف به جان هم افتادند، در حالی که می‌دانند این اختلافات چه تأثیری بر سرنوشت رژیم‌شان دارد، اما دست بردار نیستند.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: مسئله سوم این است که دیگر در اسرائیل شخصیت شاخصی که بتواند این مسائل را حل و فصل کند و بتواند اوضاع را مدیریت کند، وجود ندارد. شخصیت‌های تأثیرگذار همه رفته‌اند و این درشت‌ترین شخصیت‌شان همین آقای نتانیاهو هست که در حال حاضر‌ خود این شخص تبدیل به محور دعوا در این رژیم شده است.

زارعی تصریح کرد: به خاطر همین موضوعات خیلی معتقدند که این اختلافات داخلی و درگیری‌ها در این کشور افق حلی ندارد و پایان نخواهد یافت و همین طور پیش می‌رود تا منهدم‌ بشود و از بین برود، به خاطر همین مسئله شخصیت‌های مختلفی از جمله رئیس این رژیم، نخست‌وزیر فعلی و سابق و رئیس دستگاه اطلاعاتی این کشور همه از فروپاشی صحبت می‌کنند و لذا به نظر نمی‌رسد که این درگیری‌ها نقطه پایانی داشته باشد.

وی ادامه داد: البته ممکن است نوساناتی داشته باشد و الآن هم نتانیاهو سعی کرد با یک عقب‌نشینی موقت بتواند رژیم را آرام کند که ظاهراً هنوز مردم این رژیم در حال سرازیر شدن به خیابان‌ها تا آویو و شهرهای دیگر هستند.

کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: ببینید بهانه این بود که نتانیاهو سعی می‌کند دیکتاتوری را در این رژیم جایگزین دموکراسی کند و تلاش می‌کند با تصویب قانونی در پارلمان این رژیم، به دولت در مقابل دستگاه‌های قضایی یک محوریتی بدهد و در واقع بتواند نهادهای دیگر را بدون تأثیر رها کند؛ البته به نظر بنده این‌ها بهانه هست و اگر الآن این مسئله هم نبود، شکاف‌های داخلی اسرائیل که ناشی از بی‌اعتمادی‌هاست بین مردم سرزمین‌های اشغالی زیاد شده است.

زارعی تأکید کرد: اسرائیل آمده و یک روزی به یهودی‌ها گفته که من برای شما امنیت به ارمغان می‌آورم، من برای شما عدالت می‌آورم و براساس این یک جامعه آرمانی‌ای را ترسیم کرده و یهودی‌ها را از نقاط مختلف جهان به این منطقه کشانده است و این یهودی‌ها هم همانطور که می‌دانید هرکدام از یک فرهنگی آمده‌اند و حالا که این‌ها را دور هم جمع کرده و یک جامعه ناهمگن ساخته، بالاسر این‌ها یک چتری اصطلاحا به نام دموکراسی قرار داده و با شعار عدالت و برقراری امنیت سعی در اداره رژیم را داشته است.

وی در همین زمینه ادامه داد: خب در حال حاضر در موضوع عدالت، خودِ یهودی‌ها دچار بیشترین مسائل تبعیض‌آمیز در این کشور شده‌اند و بعضی از یهودی‌ها در این رژیم به عنوان شهروند درجه دو شناخته می‌شوند و‌‌ خیلی از حقوق اجتماعی و سیاسی از آن‌ها سلب شده است؛ در موضوع دموکراسی هم ما شاهد یک دموکراسی از هم‌گسیخته که در عرض پنج سال چهار انتخابات و چهار نخست‌وزیر این رژیم عوض کرده است و مردم دچار یک سردرگمی مدیریتی و بی‌ثباتی در این رژیم شده‌اند.

کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: در موضوع امنیت هم خب در همین روزهای اخیر در جاهای مختلفی که اسرائیلی‌ها بوده‌اند از مناطق مرزی در اردن تا تل‌آویو و تا قدس شریف و کرانه باختری ما شاهد درگیری‌های زیادی بوده‌ایم و در همین دو سه روز اخیر، هفت نفر از شهرک‌نشینان صهیونیست کشته شده‌اند و تعدادی هم زخمی، خب این چه امنیتی است!

زارعی ادامه داد: از طرفی دیگر دور تا دور این رژیم را مخالفینش فرا گرفته‌اند.از کشورهای محور مقاومت گرفته تا مردم اردن و مصر و خیلی از کشورهای عربی دیگر، همه این‌ها باعث شده مردمان حاضر در این رژیم با نگاه به این مسائل و مقایسه آن با آن افسانه‌ای که بن گورین مؤسس رژیم صهیونیستی از بازدارندگی و کشور آرمانی که تعریف کرده بود، به این نتیجه برسند که از این رژیم بروند و فرار کنند و ما در همین چند سال اخیر شاهد آن بودیم که حدود دو میلیون شهروند اسرائیلی از این رژیم فرار کرده‌اند.

وی افزود: حال همه این موضوعات باعث شده که این اتفاقات در این رژیم راه حل و نتیجه نداشته باشد و روز به روز اعتماد داخلی در این رژیم و اعتماد خارجی یعنی اعتماد اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها به رژیم صهیونسیتی از بین برود.

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: در رابطه با احتمال درگیری در کشورهای منطقه با اسرائیل باید که همیشه اسرائیل مسائلش را وقتی دچار مشکل می‌شده، از طریق صدور بحران، سعی بر حل آن داشته است؛ الان دیگر مسئله بازدارنگی که اسرائیلی با القای ترس بر بعضی کشورها داشته‌اند از بین رفته است و در همین اتفاقات چند روز اخیر حرفی که یکی از رئیس ستاد مشترک ارتش این رژیم زد که گفته بود مصلحت اسرائیل این است که حزب‌الله لبنان با این رژیم وارد درگیری نشود را شاهد بودیم.

زارعی ادامه داد: علی‌رغم این که همگان می‌دانند موشکی که از جنوب لبنان توسط حماس به اسرائیل شلیک شده کاملا با مدیریت حزب‌الله بوده و اسرائیل نتوانست هیچ واکنشی انجام دهد. در بحث عملیات‌های پیش‌دستانه هم که دیگر در چند اخیر دیدیم که گروه‌های مقاومت چه کارهایی را علیه این رژیم انجام دادند و عملیات‌هایی که این رژیم در لبنان و غزه انجام داد هیچ تلفاتی برای مردم این کشور نداشت و خب این مسائل را مردم این رژیم می‌بینند و این چنین علیه بی‌مدیریتی و از هم‌گسیختگی رژیم عصیان می‌کنند.

پایان پیام/

بیشتر بخوانید