درگیری کشاورزان معترض با پلیس در فرانسه

به دنبال افت شدید بارش‌های زمستانی در بخش‌های وسیعی از فرانسه، تاثیرات این رویداد بر آبرسانی دربخش کشاورزی اعتراضات کشاورزان را در نقاط مختلف بر انگیخت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبر ساز،‌ همچنان که افت شدید بارش‌های زمستانی بر بخش عمده‌ای از فرانسه تاثیر گذاشته است، کشاورزان معترض فرانسوی دست به تظاهرات در چندین شهر در اعتراض به کاهش بهره آبی و شرایط شغلی و اقتصادی خود پرداختند.

به نوشته روزنامه «لوفیگارو»، روز سه شنبه هزاران کشاورز معترض در چندین نقطه از فرانسه شامل شهر «مون دو مارسان» استان «لاند» و همچنین شهرهای «لیون» و «نیم» در پاسخ به فراخوان اتحادیه‌های صنفی تظاهرات برپا کردند.

در شهر مون دو مارسان در جنوب غرب فرانسه، کشاورزان معترض اقدام به پاشیدن و انباشت علوفه در مقابل یک ساختمان دولتی کردند.

رسانه‌های فرانسوی گزارش دادند، تعداد کشاورزانی که در تظاهرات در این شهر در اعتراض به محدودیت در سهمیه‌های آبرسانی شرکت کردند به حدود هزار تن می‌رسید.

آنها پلاکاردهای اعتراضی مختلفی را به نمایش گذاشتند که از جمله شعارهای آنها این بود: «جنگ آب اعلام شده است»، «آب برای همه، آبیاری مساوی با تغذیه» و «نه به دیکتاتوری محیط زیستی».

بر اساس تصاویری که از این تظاهرات منتشر شد، گروه های معترضان اشیای مختلفی را به سمت نیروهای پلیسی که گاز اشک آور شلیک کردند،‌ پرتاب کردند و ورودی ساختمانهای دولتی در این شهر را با ریختن زباله، لاستیک و علوفه مسدود کردند.

در شهر لیون نیز کشاورزان معترض یک تظاهرات خودرویی را با بند آوردن ترافیک خودروها در مرکز این شهر اجرا و در مقابل ساختمانهای دولتی تجمع کردند. مقامات فرانسوی نیروهای پلیس را برای مدیریت این تظاهرات مستقر کردند و بستن خیابانها و محدودیتهای جابجایی منجر به اختلال در حمل‌ونقل در مرکز این شهر شد.

در جریان تظاهرات مشابه در شهر «نیم» فرانسه نیز نیروهای پلیس با کشاورزان معترض به برنامه یارانه‌های کشاورزی درگیر شدند. در پی اقدام معترضان در ایجاد یک مانع خیابانی و به آتش کشیدن آن نیروهای پلیس علیه آنها به گاز اشک آور متوسل شدند.

این تظاهرات نیز باعث ایجاد اختلالات در حمل‌ونقل و تشدید تدابیر امنیتی شد.

تظاهرات این کشاورزان معترض در حالی برگزار شد که فرانسه از ابتدای سال 2023 به دنبال اصرار دولت «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور این کشور بر اجرای طرح جنجالی اصلاحات نظام بازنشستگی شاهد اعتراضات شدید کارمندان و کارگران طی چند دور تظاهرات و اعتصاب سراسری بوده است.

این تظاهرات و اعتصابات سراسری با فراخوان بزرگترین اتحادیه‌های صنفی و با شرکت میلیونی کارمندان حوزه‌های مختلف و ریختن مردم در سطحی گسترده به خیابان‌های فرانسه برگزار شدند و متعاقب آنها، خدمات در چندین بخش اعم از حمل‌ونقل عمومی و توزیع محصولات پالایشگاه‌ها در سراسر فرانسه مختل شد.

پایان پیام/

بیشتر بخوانید