همکاری نظامی باکو و ترکیه؛ ساخت پهپاد جدید در دستورکار

وزیر صنایع دفاع جمهوری آذربایجان از قصد باکو و آنکارا برای تولید محصولات صنایع دفاعی مشترک از جمله پهپاد خبر داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبر ساز، وزیر صنایع دفاع جمهوری آذربایجان پنجشنبه (هشتم سپتامبر) گفت باکو و آنکارا قصد دارند محصولات صنایع دفاعی را مشترک تولید کنند.

به نوشته روزنامه « ینی شفق »، قلی اف وزیر صنایع دفاع جمهوری آذربایجان گفت که قرار است تعمیر تجهیزات نظامی نیز سازماندهی شود. وی اظهار داشت: «صنعت دفاعی در ترکیه به سرعت در حال توسعه است. حدود ۱۵۰۰ شرکت به تولید سلاح در کشور مشغول هستند. هفت شرکت ترکیه‌ای در میان ۱۰۰ تولیدکننده صنعت دفاعی جهان قرار دارند».

این مقام ارشد جمهوری آذربایجان افزود: «کار برای توسعه جدیدترین انواع سلاح بومی در حال انجام است. این‌ها شامل پهپادها و همچنین انواع دیگر سلاح‌هایی است که می‌توانند از راه دور اهداف دشمن را هدف قرار دهند.»

جمهوری آذربایجان و ترکیه روابط بسیار گرمی در حوزه‌های مختلف از جمله نظامی دارند. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرده که پروازهای آموزشی بر اساس برنامه رزمایش مشترک تاکتیکی «عقاب – ۲۰۲۲» در جمهوری آذربایجان با مشارکت ترکیه انجام شده است.

بر اساس این سناریو، خلبانان نظامی وظایف فرار از دفاع هوایی دشمن فرضی، حملات هوایی به اهداف مستقر در زمین و سایر وظایف را با موفقیت انجام دادند.

ترکیه در جریان جنگ جمهوری آذربایجان با ارمنستان در قره‌باغ کوهستانی کمک‌های شایان نظامی و اطلاعاتی به باکو کرد. پهپادهای ساخت ترکیه از جمله «بیرقدار» که به جمهوری آذربایجان ارسال شدند نقش مهمی در پیروزی باکو بر ارمنستان در جنگ ۲۰۲۰ در قره باغ و اطراف آن ایفا کردند.

این در حالی است که ارمنستان نیز درپی تجهیز خود به پهپادی جدید برآمده، به طوریکه منابع آگاه از احتمال خریدهای نظامی قابل توجه ارمنستان از هند از جمله پهپاد‌های رزمی خبر دادند.

روزنامه «گریک سیتی تایمز» به نقل از رسانه‌های هندی گزارش داد هیات ارمنستانی اخیرا در بازدید از هند و دیدار با مقامات هندی پهپاد را در فهرست خود قرار دارند. رسانه‌های هندی از ارائه جزئیات دیگری از این مذاکرات و اینکه آیا توافقی بین دو طرف حاصل شده یا خیر، خودداری کردند؛ وزارت دفاع ارمنستان نیز از اظهارنظر درباره سفر گزارش شده نمایندگان این کشور به هند برای خرید تجهیزات نظامی خودداری کرد.

پیش‌تر یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه هند که از ایروان بازدید کرده بود، گفت که هند و ارمنستان در حال گفت‌وگو در مورد همکاری نظامی طولانی‌مدت به عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای تعمیق روابط دو طرف هستند.

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید