مسیر پرفراز و نشیب کسب نخستین مدال تاریخ شمشیربازی بانوان/ نماز شکر بانوی اصفهانی در آغاز مسیر افتخار دختران ایرانی

نخستین بانوی مدال‌آور تاریخ شمشیربازی از مسیر پرفراز و نشیب رسیدن به مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی تا کسب نتیجه گفت.

به گزارش خبر ساز از اصفهان، پنجمین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی با حضور ۴۲۰۰ ورزشکار از ۵۲ کشور در ۲۷ رشته ورزشی در مرداد ماه سال ۱۴۰۱ در قونیه ترکیه برگزار شد که ایران با کسب ۳۹ طلا، ۴۴ نقره و ۵۰ برنز بعد از ترکیه و ازبکستان در جایگاه سوم ایستاد.

اعظم بختی یکی از بانوان ورزشکار اصفهانی تیم ملی شمشیربازی کشورمان بود که در این رقابت‌ها شرکت کرد و در پایان توانست برای نخستین بار در رشته شمشیربازی به مدال دست پیدا کند.

بختی در پایان مرحله گروهی توانست با سه پیروزی و دو شکست وارد مرحله اصلی شود، وی در مرحله یک شانزدهم نهایی استراحت داشت‌.

در مرحله یک هشتم نهایی اعظم بختی ۱۵ بر ۱۲ گوکچه گوناک از ترکیه را شکست داد و در مرحله یک چهارم نهایی ۱۵ بر ۱۳ صوفیا نیکولا از قزاقستان را شکست داد و مدال برنز خود را از قطعی کرد.

او در ادامه حریف آلینا ارتورک از ترکیه در مرحله نیمه نهایی شد و با شکست ۱۳ بر ۱۱ برابر این شمشیرباز از صعود به فینال باز ماند و به مدال برنز رسید.

به همین مناسبت خبرنگار ورزشی فارس با این بانوی شمشیرباز به گفت‌‌وگو پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

فارس: ضمن تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، ابتدا از خودتان بگویید.

بختی: اعظم بختی هستم، ۱۷ سال سابقه عضویت در تیم ملی شمشیربازی در اسلحه اپه دارم، شمشیربازی را از سن ۱۶ سالگی آغاز کردم، البته ورزش را با هندبال آغاز کردم، آشنایی من با شمشیربازی به واسطه خواهرم بود که از قهرمانان این رشته است، شمشیربازی برای من بسیار جذاب و دوست‌داشتنی بود، کم‌کم علاقمند شدم و به صورت حرفه‌ای ادامه دادم.

فارس: در چه باشگاه‌هایی فعالیت کردید؟

بختی: برای باشگاه‌های مختلفی مثل ذوب‌آهن، فولاد مبارکه، رسانه برتر، هیأت تبریز و هیأت خوزستان بازی کردم.

اولین بانوی مدال‌آور شمشیربازی شدم

فارس: چه افتخاراتی کسب کردید؟

بختی: مسابقات متعددی شرکت کردم ولی سطح مسابقات قهرمانی آسیا و جهان بسیار بالا است به همین خاطر مقام نیاوردم ولی اواخر در مسابقات قهرمانی جهان که در مصر برگزار شد، توانستم وارد جدول اصلی شوم که این اتفاق اولین بار برای بانوان افتاد که با شکست رنکینگ ۵ بازی‌های مقدماتی توانستم این افتخار را کسب کنم؛ بعد از آن هم در مسابقات کشورهای اسلامی برای اولین بار شرکت کردم که توانستم به عنوان نخستین بانوی شمشیرباز ایرانی مقام سوم انفرادی را کسب کنم.

فارس: چه مسیری را برای رسیدن به مسابقات کشورهای اسلامی طی کردید؟

بختی: رسیدن به این مسابقات مقداری پر فراز و نشیب بود، چون سهمیه‌ای بود و ملاک برای شرکت در این مسابقات عملکرد خوب در مسابقات قهرمانی جهان بود که به لطف خدا همانطور که گفتم در این رقابت‌ها توانستم به جدول اصلی راه پیدا کنم و این اتفاق افتاد.

فارس: سطح مسابقات کشورهای اسلامی را چگونه دیدید؟

بختی: قبل از مسابقات تصورم این بود که می‌شود راحت مقام آورد ولی روز مسابقات آنقدر بازی‌ها خوب بود و بازیکنان مطرح و سطح بالا شرکت کرده بودند که مطمئن نبودم بتوانم روی سکو بروم، قبل از هر بازی برنده و بازنده مشخص نبود و همین باعث می‌شد هیجان و استرس مسابقات فوق‌العاده بالا باشد؛ با شکست حریفانی از ترکیه و قزاقستان توانستم به مرحله نیمه‌‌نهایی راه پیدا کنم.

بازیکنان ترکیه اصلا در مسابقات آسیایی شرکت نمی‌کنند

فارس: در مرحله یک چهارم نهایی تا لحظات پایانی مقابل حریف ترکیه‌ای برابر بودید، از این بازی و بازی فینال بگویید.

بختی: در نیمه‌نهایی با یک بازیکن دیگر از ترکیه مصاف داشتم، ترکیه بازیکنان خیلی خوبی دارد که در شمشیربازی اصلا در مسابقات آسیایی شرکت نمی‌کنند و خودشان را اروپایی می‌دانند، مرتب هم با کشورهای اروپایی مسابقه و بازی‌های تدارکاتی دارند؛ سطح بازی ترکیه خیلی بالا است و همین که در این مسابقات حضور داشتند باعث شد که بازی‌ها سخت و فشرده و تنگاتنگ برگزار شود؛ حریف من در نیمه‌نهایی عنوان قهرمانی جهان را داشت، واقعاً قدر بود و قدرت بدنی بالایی داشت، با این که خیلی نزدیک تا ثانیه‌های آخر پیش رفتم ولی متاسفانه در ثانیه‌های آخر بازی را واگذار کردم و شرمنده شدم.

در شرایط سخت مسابقات، توسل‌ها به من انرژی می‌داد

فارس: مسابقات در ماه محرم برگزار شد، از حال و هوای اردو و فضای مسابقات بگویید؟

بختی: قبل از این هم‌ من در مراسمات عزاداری هم برای خودم هم بقیه ورزشکاران دعا می‌کردم که بتوانیم در مسابقات برای سرزمین‌مان کسب مقام و افتخار کنیم و خدا را شکر تا حدی توانستم توانمندی دختران شمشیرباز را نشان دهم، واقعا قضایای معنوی خیلی به من کمک کرد، لحظات سختی را در مسابقات گذراندم که این توسل‌ها به من انرژی می‌داد.

نماز را در خلوت خودم خواندم

فارس: بعد از کسب مدال برنز نماز شکر به جا آوردید، واکنش‌ها چه بود؟

بختی: نماز خواندن را دوست دارم، همیشه به من آرامش می‌دهد به خصوص در لحظات سخت همیشه کمک می‌گیرم، در مسابقات هم زمان‌هایی که شرایط خیلی سخت بود و در واقع از این قضایا برای آرامش ذهنی کمک گرفتم و بعد از مسابقه هم که توانستم برای اولین بار مدال به دست آورم از خداوند تشکر کردم؛ البته این نماز را در خلوت خودم خواندم و آنجا کسی حضور نداشت، اما خبرنگارانی که حضور داشتند شکار لحظه‌ها کردند و این قضیه علنی شد.

فارس: با توجه به این که شما اولین مدال تاریخ شمشیربازی بانوان را کسب کردید، واکنش مسؤولان چه بود؟

بختی: این مدال باعث امید و انگیزه شد، به خصوص به ورزشکاران دختر که ما این توانمندی را داریم که در میادین بزرگ و بین‌المللی خودمان را نشان دهیم، از طرفی مسؤولان هم خیلی خوشحال بودند، این یک روند رو به رشد را نشان می‌دهد که اگر از دختران حمایت کنند بتوانیم در مسابقات بعدی هم افتخار آفرین باشیم؛ از مسؤولان استان هم با خانم مردانی صحبت داشتم که این حمایت‌ها به ورزشکار روحیه و انگیزه می‌دهد، اگر حمایت‌های بیشتری داشته باشند ما هم می‌توانیم با روحیه و انگیزه زحمات‌شان را با مقام‌آوری جبران کنیم.

فارس: شما‌ از مسؤولان ورزش چه انتظاراتی دارید؟

بختی: یک قضیه که مهم است، حمایت دیگر کشورها در رشته شمشیربازی است که مسابقات بین‌المللی زیاد و اردوهای تدارکاتی دارند و این باعث می‌شود سطح بازیکن بالا برود، ورزشکار نیاز دارد که در مسابقات شرکت و کسب تجربه کند، ما در آسیا حریفان سطح بالایی داریم و سطح مسابقات آسیایی بالا است، کره‌ای‌ها در دنیا اول هستند، کسی که در دنیا رنک یک را دارد در مسابقات آسیایی شرکت می‌کند، همین قضیه شرایط را در مسابقات آسیایی خیلی سخت کرده، به همین خاطر ما نیاز داریم که حمایت‌ها از دختران شمشیر باز بشود تا بتوانیم در مسابقات آسیایی هم برای المپیک سهمیه کسب کنیم و این نیازمند حمایت است.

به دلیل مسائل اقتصادی امکان حضور در تمام مسابقات کسب سهمیه را نداریم

فارس: برنامه شما برای آینده چیست؟

بختی: امسال سال کسب سهمیه است که از چند ماه آینده شروع می‌شود، برای کسب سهمیه بازیکنان باید در مسابقات متعدد شرکت کنند و امتیاز کسب کنند، اما ما مشکلی داریم که به خاطر مسائل اقتصادی یا هر چیز دیگر و فشاری که روی جامعه ورزشی است، ما‌ همه‌ مسابقات را نمی‌توانیم شرکت کنیم که این باعث می‌شود امتیازی که کسب می‌کنیم، کم باشد و این کار را برای ما سخت می‌کند، اگر برنامه‌ای در نظر بگیرند و ترتیب اثری بدهند برای اعزام‌های متعدد و منسجم حتی می‌شود قول این را داد که کسب سهمیه آسیایی کنیم؛ بازی‌های آسیایی هم که سال آینده قرار است برگزار شود، که هم این بازی‌ها و هم بازی‌های کسب سهمیه خیلی مهم است.

فارس: صحبت پایانی شما؟

بختی: وقتی ورزشکاری روی سکو می‌رود نشان دهنده زحماتی است که افراد مختلف متحمل شدند و نماینده بقیه افراد است، مربی، کادر فنی، هم تیمی‌ها و مسؤولان، زحمات همه این‌ها دست به دست هم داد تا من به عنوان نماینده از طرف دختران بتوانم این مقام را کسب کنم.

انتهای پیام/۶۳۱۲۶/

بیشتر بخوانید