نشست رسانه‌ای جشنواره تئاتر مقاومت| الگوبرداری جریان تئاتر اسلامی از تئاتر حرفه‌ای ایران(بخش دوم)

محراب محمدزاده دبیر اجرایی جشنواره مقاومت گفت: جریان تئاتر اسلامی می‌تواند با الگوبرداری از تئاتر حرفه‌ای ایران در کنار هم یک جریان هنری قوی باشد که این مهم طی سال‌ها به نتیجه‌ای مطلوب می‌رسد.

خبر ساز - گروه تئاتر: قسمت قبلی نشست رسانه‌ای هجدهمین جشنواره تئاتر مقاومت به بررسی بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره پرداختیم و شکل برگزاری استانی آن را به همراه چالش‌های سر راه آن بررسی کردیم.

هجدهمین دوره از جشنواره تئاتر مقاومت توانسته تلاش‌های دوره‌های قبلی برای بین‌المللی شدن را تحقق بخشد، بخشی که باید دید می‌تواند تمام‌وکمال اجرا شود و سنگ بزرگ نشانه نزدن خواهد شد.

در این قسمت از این نشست رسانه‌ای به بررسی پیامدهای این مهم در گفت‌وگو با سید وحید فخر موسوی دبیر هجدهمین دوره جشنواره تئاتر مقاومت، محراب محمدزاده دبیر اجرایی این جشنواره و محمد محمدی مدیر روابط‌عمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح و عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره تئاتر مقاومت خواهیم پرداخت.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه مشاهده خواهید کرد.

*به یک نکته‌ای اشاره کردید که توجه شما به تولید و عرضه آن به مخاطب است و می‌خواهید از شیوه‌های مرسوم جشنواره‌ای فاصله بگیرید و حتی امکان دارد، بخش اهدای جایزه را هم از جشنواره حذف نمایید.

محمدزاده: امسال در بخش تله‌تئاتر علی‌رغم اینکه در ابتدا اعلام کردیم که جوایزی در نظر گرفته شده است، اما طبق نظر شورای جشنواره و دبیر محترم هزینه‌ای که در نظر گرفته بودیم برای جوایز این بخش صرف تولید یک یا دو اثر دیگر در این بخش می‌شود و صرفاً از گروه‌های شرکت‌کننده تقدیری به‌رسم یادبود صورت خواهد گرفت.

ماجرا این است که تمام تلاش ما در دوره هجدهم جشنواره تئاتر مقاومت کاهش هزینه‌های جانبی برای هر چه بیشتر هزینه‌کردن در تولید را داریم که امیدوارم بتوانیم این روند را ادامه دهیم.

*چرا این موضوع را در بخش تله‌تئاتر اعمال کردید؟ این فرم نمایشی برای شما اهمیت خاصی دارد؟

محمدزاده: تله‌تئاتر به معنای خود آن برای ما اهمیت دارد اما بیش از آنکه فرم اثر برای ما اهمیت داشته باشد، در معرض مخاطبان میلیونی قرارگرفتن در تلویزیون طی چند سال و بازپخش‌های پیاپی و همچنین شبکه نمایش خانگی است، یک اثر تله‌تئاتر تولید می‌شود و یک یک‌بار به فراخور جشنواره در معرض دید اقشار مختلف مردم قرار خواهد گرفت و بعد از آن هم در آرشیو رسانه ملی باقی می‌ماند و بارها به مناسبت‌های مختلف و در شبکه‌های مختلف پخش خواهد شد. به‌اضافه اینکه این اثر در قالب تلویزیون‌های اینترنتی مثل تلوبیون و غیره هم عرضه می‌شود.

*آیا در اجرا و شکل جشنواره تئاتر مقاومت در دوره‌های گذشته کاستی‌ای دیدید و یا هدف جدیدی برای جشنواره ایجاد شده که بخش‌های جدیدی مانند بخش بین‌الملل به آن اضافه کردید؟

فخرموسوی: بدون شک آنچه درگذشته رخ‌داده است زنجیره‌ای به‌هم‌پیوسته و تجربه‌هایی مهم در عرصه تئاتر مقاومت بوده است، اما قطعاً یکی از اهداف ما برای اضافه‌کردن بخش بین‌الملل به جشنواره تئاتر ظرفیت عظیم پیاده‌روی اربعین حسینی بوده است، اگر توجه کنید در طول پیاده‌روی اربعین بیش از ۲۰ میلیون زائر از کشورهای مختلف جهان حضور دارند و ما بی‌واسطه و در شرایطی که همه افراد آرامش و شرایط لازم وقت‌گذاشتن برای تماشای یک اثر نمایشی را دارند می‌توانیم به زبان‌های مختلف آثاری را عرضه نماییم.

محمدزاده: این پیاده‌روی نه‌تنها برای هنرمندان تئاتر یک فضای معنوی خاص را همراه خواهد داشت بلکه یک موقعیت منحصربه‌فرد برای جریان‌سازی و ارائه الگوی نمایش ایرانی اسلامی به شیعیان جهان است.

همواره این دغدغه را نیز داشته‌ایم که اجراهایی هم برای مخاطبان خارجی که از مرزهای ایران به پیاده‌روی اربعین می‌روند اجراهایی را داشته باشیم که احتمالاً با شرایطی که پیش‌آمده بتوانیم یکی از ورودی‌های مرزی کشور را درگیر کنیم.

*در ابتدای صحبت از بخش بین‌الملل دوم صحبت کردید، دررابطه‌با این بخش توضیح دهید.

محمدزاده: بنا داشتیم بخش بین‌الملل دوم را پس از اربعین اجرا کنیم اما خب شرایط میزبانی کشورهای هدف بسیار مهم است و اکنون در حال رایزنی و پیش‌بینی شرایط زمانی مشخص را در دی‌ماه داریم. این بخش هم از بخش‌های تازه‌ای هست که تاکنون برای جریان تئاتر ایران از اهمیت خاصی برخوردار نبوده، اما به اعتقاد ما جریان تئاتر اسلامی می‌تواند با الگوبرداری از تئاتر حرفه‌ای ایران در کنار هم یک جریانی هنری قوی باشد که این مهم طی سال‌ها به نتیجه‌ای مطلوب می‌رسد.

*در حال حاضر در چه مرحله‌ای از جشنواره هستیم؟

فخرموسوی: در حال حاضر در حال بازخوانی آثار بخش خیابانی هستیم و البته دبیران بخش‌های مختلف هم مشخص شده و بخشی از آن‌ها هفته گذشته اعلام شدند. فکر می‌کنم زمانی که این گفت‌وگو منتشر شود بازخوانی متون بخش صحنه‌ای نیز آغاز شده باشد.

*در رابطه‌ با آثار بخش بین‌الملل دوم اشاره کردید که آثاری در داخل کشور تولید و برای اجرا به کشورهای هدف اعزام می‌شود دراین‌رابطه باید گفت که به دلیل تفاوت‌های زبانی و فرهنگی شاید این اجراها توانایی انتقال مفاهیم را نداشته باشند و به همین دلیل هم در بخش‌های بین‌المللی دیگر جشنواره‌ها آثاری در خود کشورهای میهمان با موضوع مطبوع جشنواره تولید می‌شود، چه راهکاری برای این بخش دارید؟

فخرموسوی: اتفاقاتی به همین شکل در حال رخ‌دادن است برای مثال در لبنان استعداد گروهی تئاتر داریم ولی هدایت و استاد و آموزش شاید وجود نداشته باشد، یا ظرفیت مهاجران افغانستانی که در ایران حضور دارند، به همین دلیل در دستور کار ما است که تا آنجایی که بتوانیم کشورهای مختلف را در تولید با خود درگیر کنیم اما در کنار آن نیاز است که گروه‌هایی از ایران هم به این کشورها اعزام شوند و آثارشان را اجرا نمایند.

*برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت به‌صورت سراسری و با تأثیر حداکثری نیازمند هماهنگی با دیگر نهادهای تئاتری در کشور است، این هم‌افزایی و هماهنگی چگونه است؟

فخرموسوی: هماهنگی دوطرفه میان ما و دیگر جشنواره‌ها وجود دارد به شکلی که آثاری از این جشنواره‌ها در جشنواره تئاتر مقاومت شرکت خواهند کرد و قطعاً بالعکس این موضوع هم اتفاق خواهد افتاد. در هفته‌های آینده هم جلساتی را به‌صورت مشترک با جناب آقای زارعی دبیر محترم جشنواره تئاتر فجر و همچنین جناب آقای دکتر کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی خواهیم داشت؛ البته آقای سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به‌عنوان عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره همراه با ما هستند. این دیدارها دیرتر صورت‌گرفته چراکه ذات این اداره و وزارتخانه مشخص و در ارتباط مستقیم با تئاتر است.

*در پایان اگر نکته‌ای هست بفرمایید

فخرموسوی: هجدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت، به واقع تلاش دارد در تجربه ای نوین که برگرفته از تجربیات بزرگان و فعالان حرفه ای گذشته تئاتر کشور است شرایطی را ایجاد نماید که در وضعیتی اندیشه ورزانه و با تمرکز بر تولید اثر بر مبنای ایجاد فراگیری و ارتباط دو سویه با مخاطبان گامی تازه در هویت‌یابی و کارایی گفتمانی، جریانی و کُنش‌ساز فرهنگی، هنری و اجتماعی بر دارد. این مهم امکان پذیر نیست مگر با همکاری نهادهای مختلف فرهنگی هنری، اصحاب رسانه هم چون خبرگرای محترم فارس و از همه مهمتر هنرمندان و مردم عزیز که یک ضلع تولید کنندگان آثار تئاتر مقاومت است وضلع دیگر مخاطب آن، این جشنواره، روندی تولید محور در راستای حمایت از هنرمندان و ایجاد عدالت فرهنگی هنری برای مردم است.

انتهای پیام/ ت 105

بیشتر بخوانید