برنامه رسانه‌ای دشمن در محرم امسال/ از طبل‌زنی انگلیسی‌ها تا میانداری آل سعود

شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان امسال نیز مانند سال‌های گذشته با ترفندهای مختلف سعی کردند تا مردم را از عزاداری محرم دور کنند اما بازهم شکست خوردند.

از شایعه تا واقعیت: اگر رسانه‌های ضدانقلاب و شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان تا چند سال گذشته اخبار مربوط به مراسم مذهبی مسلمانان در ایران سانسور می‌کردند، اما چندسالی است که رویکرد دیگری را درپیش گرفتند.

در یکی دو سال گذشته و همزمان با شیوع کرونا سعی کردند تا با هر ترفندی که شده جامعه مذهبی و برپایی مراسم عزاداری را مقصر گسترش این بیماری بدانند( اینجا و اینجا ) ، هرچند که همان زمان هم به اذعان مسئوولان وزارت بهداشت، این قشر بالاترین رعایت پروتکل‌ها را داشتند.

* کرونا و محرم

یکی از سیاست‌های تکراری سال های اخیر، شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان ارتباط دادن و مقصر جلوه دادن برنامه‌های عزاداری به کرونا بود. آن ها با ساخت برنامه‌های مختلف سعی کردند تا به هرنحو که شده بین برنامه های محرم و افزایش کرونا ارتباط برقرار کنند.

* گرانی و شایعه

یکی دیگر از شایعاتی که در ارتباط با محرم در دستور کار رسانه‌ها قرار گرفت؛ ادعای گرانی عجیب کالاها در ایام محرم بود، به طوری که حتی عده‌ای مدعی افزایش ۸۰ تا ۲۰۰هزارتومانی برنج شدند.

این درحالی بود که سعید راد مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از اختصاص ۸۰ هزار تن برنج و شکر از محل ذخایر راهبردی کالاهای اساسی این شرکت برای برپایی آیین‌های ایام محرم و صفر خبر داد و گفت: این اقلام به منظور تهیه و توزیع نذورات با قیمت‌های مصوب در اختیار هیئت‌های مذهبی، تکایا و دسته‌های سوگوار قرار می‌گیرد.

* نذری می‌دهند اما صفوف شلوع است

این جریان که انتظار نداشتند مردم عزادار مانند سنوات گذشته نذری بدهند، نمی‌دانستند در این باره چه بگویند، صفوف را زیر سوال بردند.

درحالی که بسیاری از مردم نذری‌های مختلفی از جمله توزیع غذا، آب، نان نذری، لقمه، شربت، چایی، شیر، شیرکاکائو، میوه، حلیم و ... می‌کنند، این رسانه‌ها سعی کردند تا این نذری‌ها را زیر سوال ببرند و این موارد را به مشکلات اقتصادی ربط بدهند.

در انتها هم همان رسانه‌هایی که پیش از محرم بر طبل گرانی گوشت قرمز در ایام محرم کوبیده بودند، وقتی که چنین موضوعی به وقوع نپیوست، بر روی ارزان نشدن قیمت گوشت قرمز در محرم مانور دادند.

در آخرین نمونه مسمومیت اسهال عفونی اهالی روستایی در اسدآباد را به شربت نذری ربط دادند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در این باره عنوان کرد: پس از بروز عامل میکروبی اسهال عفونی، ۲۶۰ نفر از اهالی روستایی در اسدآباد به صورت سرپایی برای درمان این بیماری به مراکز درمانی مراجعه کردند. علت بیماری و بستری شدن کودکان و بزرگسالان در روستای چنار علیای شهرستان اسدآباد عامل میکروبی اسهال عفونی بود. از این تعداد ۵۵ نفر در بیمارستانهای اسدآباد و بعثت بستری شدند که ۴۶ نفر از آنها اطفال و کودکان و ۹ نفر بزرگسال بودند. با پیگیری ها و اقدام های صورت گرفته در حال حاضر بیمار بدحال نداریم و بیماری کنترل شده است.

وی افزود: نتیجه بررسی مواد غذایی، آب آشامیدنی و آزمایش بیماران موید این است که بیماری از نوع اسهال عفونی بوده و عامل دیگری جز عامل میکروبی در این همه گیری محدود دخیل نبوده است.رعایت نکردن بهداشت فردی علت بروز اسهال عفونی بوده است بنابراین لازم است کودکان و بزرگسالان برای ممانعت از شیوع این همه گیری به بهداشت فردی توجه بیشتری داشته باشند.

* هیچ خبری نیست اما سروصدا زیاد است!

اگرچه تا پیش از این شبکه‌هایی مانند منوتو معدود صدای بلند عزاداری‌ها را ابزاری برای هجمه به کل عزاداری در ایران کردند، BBC فارسی نیز امسال این موضوع را در دستور کار محرم قرار داد و در پست‌ها و مطالب متعدد از مردم خواسته تا از سروصدای معدود مراسم عزاداری انتقاد کنند و برایشان فیلم ارسال کنند.

* میانداری رسانه آل سعود برای اشعار مداحان

رسانه‌های وابسته به آل سعود و رسانه ملکه انگلیس حتی پارا فراتر گذشتند و آن‌ها مدعی و میاندار حمایت از مداحان و ذاکران شدند. این جریان مدعی سانسور اشعار مداحان، تعطیلی دو هیات در استان یزد و همچنین تحت فشار قرار داشتن مداحان از طرف حاکمیت شدند، ادعاهایی که بدون هیچ سند و مدرکی منتشر شد و صرفاً در حد یک ادعا باقی ماند.

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید