امام حسین(ع) از زبان گردشگران خارجی/ واکنش عکاس انگلیسی به بارش باران در روز عاشورا

«یک سال روز عاشورا چند قطره باران آمد. من کنار پیتر، توریستی که از انگلیس به ایران آمده بود، ایستاده بودم و او گفت نه تنها مردم که امروز، آسمان هم برای حسین شما اشک می‌ریزد. تصور کنید این جمله را یک گردشگر انگلیسی می‌گوید که با شرکت در مراسم عزاداری و تماشای شکوه آن اینطور دگرگون شده و به این فهم از امام حسین(ع) رسیده است».

گروه زندگی - عطیه اکبری: شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید ما تا قبل از کرونا هر سال تور محرم داشتیم! درست خواندید؛ تور محرم آن هم برای گردشگران خارجی که مقصد بسیاری از آنها شهر یزد است. شهر یزد در ماه محرم به خصوص در روز تاسوعا و عاشورا به دلیل آیین عزاداری سنتی و خیل عظیم جمعیت میزبان گردشگرانی از کشورهای مختلف دنیاست. گردشگرانی از اسپانیا، روسیه و فرانسه تا ونزوئلا و کانادا و آمریکا و گردشگرانی از شرق دور. تعداد زیادی از مبلغان بین المللی هم هر جایی که باشند خودشان را به یزد می‌رسانند چون ذهن گردشگران خارجی با تماشای شکوه و هیبت و شور عزاداران حسینی پر از اما و اگر و سؤال می‌شود و این شعر محتشم را بلد نیستند وگرنه حتماً «این حسین (ع) کیست که عالم همه دیوانه اوست....» اولین سؤالشان از مترجم‌ها بود.

حضور توریست هایی از کشورهای مختلف در مراسم عزاداری آیینی شهر یزد

*این حسین (ع) کیست که عالم همه دیوانه اوست...

روایت‌های حجت‌الاسلام «علیرضا میرجلیلی» روحانی مبلغی که مسلط به شش زبان زنده دنیاست و تا قبل از کرونا هر سال در کنار گردشگران خارجی بود از آن روایت‌های ناب است و چه بهانه‌ای بهتر از ماه محرم برای شنیدن عشقبازی مسیحیان با سالار شهیدان. عشق و ارادت به امام حسین (ع) نه ایرانی می‌شناسد نه خارجی، نه مسیحی می‌شناسد نه بودایی.

حجت الاسلام میرجلیلی؛مبلغ بین المللی

*سفر از قلب اروپا به ایران برای شرکت در مراسم عزاداری یزد

قبل از هر سوالی و شنیدن هر روایتی از حجت الاسلام میرجلیلی می‌پرسیم داستان محرم و یزد و گردشگران خارجی چیست؟ یعنی توریست‌هایی از کشورهای مختلف دنیا فقط برای دیدن و شرکت در مراسم عزاداری سنتی شهر یزد به ایران می‌آیند؟ میرجلیلی که عضو کمیته گردشگری مذهبی است می‌گوید: «ما دو دسته توریست خارجی داریم که برای شرکت در مراسم بزرگ عزاداری به یزد می‌آیند. عده‌ای از گردشگران که حضورشان در شهر تاریخی یزد با ماه محرم مصادف می‌شود، با هماهنگی ارگان‌های مختلف مخصوصاً کمیته گردشگری مذهبی به صورت گروهی توسط تورلیدرها به مراسم آورده می‌شوند. اما ماجرای دسته دوم جالب است؛ دسته دوم گردشگرانی هستند که یک سال حضورشان در ایران و یزد به صورت اتفاقی مصادف شده با تاسوعا و عاشورا و توسط تورلیدرها به تماشای مراسم عزاداری آمده‌اند، اما عشق امام حسین (ع) جوری در کنج دلشان نشسته که محرم سال بعد شال وکلاه کردند و از قلب اروپا و آمریکا خودشان را به ایران رساندند. گذشته از این بسیاری از ایرانیان خارج از کشور که می‌دانند هر سال در یزد گردشگران خارجی حضور پیدا می‌کنند ماه محرم به ایران می‌آیند. برای مثال یکی از پزشکان یزدی که در انگلستان زندگی می‌کند هر سال قبل از محرم خودشان را به ایران می‌رسانند تا در کنار تورلیدر ها و مبلغان بین المللی در فعالیت‌های تبلیغی مشارکت کنند.»

*واکنش عکاس انگلیسی به بارش باران در روز عاشورا

میرجلیلی دوستان بسیاری از کشورهای مختلف دنیا دارد که بهانه دوستی‌شان، حبّ امام حسین (ع) است. یکی از آنها گردشگری از انگلیس است که تا قبل از کرونا، به مدت چهار سال هر کجای دنیا بود خودش را برای شرکت در مراسم عزاداری امام حسین (ع) به ایران می‌رساند تا لحظات ناب سینه زنی هیات‌های یزدی را ثبت و ضبط کند. میرجلیلی هنوز هم وقتی یاد واکنش پیتر بعد از بارش باران در روز عاشورا می افتد نمی‌تواند راه را بر روی اشک‌هایش ببندد حتی پشت تلفن و در میانه گفت وگو و این خاطره را برایمان روایت می‌کند: «یک سالی روز عاشورا چند قطره باران آمد. من کنار پیتر، توریستی که از انگلیس به ایران آمده بود، ایستاده بودم و او گفت نه تنها مردم که امروز، آسمان (خد) هم برای امام حسین (ع) اشک می‌ریزد. شما تصور کنید این جمله را یک گردشگر انگلیسی می‌گوید که با شرکت در مراسم عزاداری اینطور دگرگون شده و به این فهم از امام حسین (ع) رسیده است.»

*اگر امام حسین (ع) برای ما کانادایی‌ها بود همه دنیا او را می‌شناختند

«هنوز هم از حرف‌های گردشگر کانادایی که در مراسم عزاداری شرکت کرده بود خجالت می‌کشم.» از میرجلیلی قبل از روایت خاطره‌ای از توریست کانادایی این جمله را می‌شنویم و مشتاق می‌شویم برای شنیدن حرف‌های این گردشگر. میرجلیلی می‌گوید: «چهار سال قبل گردشگری از کانادا به ایران آمده بود و در مراسم عزاداری مسجد« حظیره» یزد شرکت کرده بود. او بعد از دیدن مراسم و شنیدن ماجرای قیام ایشان و یارانش در واقعه کربلا به من گفت هر یک از یاران امام حسین (ع) برای تبدیل شدن به یک قهرمان جهانی کافی است؛ چه برسد به حضرت ابوالفضل (ع) و امام حسین (ع). می‌گفت شما چنین قهرمانانی را دارید و در جهان آنها را نمی‌شناسند؟! می‌گفت همه دنیا حتی بچه‌های کشور خودتان هم بتمن را می‌شناسند. بتمن یک شخصیت خیالی بدون مصداقی در دنیای واقعی است، اما چرا تا به حال هیچ انیمیشنی ندیدیم که امام حسین(ع) یا یکی از یارانش قهرمانانش باشند و شخصیت ایشان به این واسطه به دنیا معرفی شود؟ می‌گفت شک نکنید اگر کشور ما فقط یکی از این قهرمانان شما را داشت، الان همه دنیا او را می‌شناختند.»

*از کارناوال ما تا کاروانال اسپانیایی‌ها

«گردشگر اسپانیایی وقتی خیل عظیم جمعیت را دید، گفت این جمعیت من را یاد کارناوال‌های کشور خودمان می‌اندازد. ایستاد، تا آخر مراسم بود. اشک‌های عزاداران، بر سر و سینه زدنشان را که دید، برایش عجیب بود و خواست از امام حسین (ع) بیشتر بداند. برایش از قیام اباعبدالله (ع) گفتیم، جالب این بود که قبل از ورود به مسجد حظیره گفت:«من ۱۰ دقیقه بیشتر اینجا نمی‌مانم. اما مراسم عزاداری آنقدر برایش جالب بود که زمان را از یاد برد و همان موقع در صفحه اینستاگرامش از مراسم عزاداری لایو گذاشت و واکنش دوستان اسپانیایی‌اش را به من نشان می‌داد.»

این یکی دیگر از روایت‌های میرجلیلی است که محال است ادامه‌اش را بشنوی و بغض راه گلویت را نبندد؛ «دوستان این گردشگر اسپانیایی در پیج اینستاگرام از تماشای شکوه برگزاری مراسم حیرت کرده بودند و می‌پرسیدند اسم این کارناوال چیست؟ خلاصه جمله‌ای که دوست اسپانیایی ما بعد از پایان عزاداری گفت، واقعاً برایم جذاب بود. گفت: کارناوال شما هیچ شباهتی به کارناوال‌های ما ندارد. او گفت امام حسین (ع) شما کاری کرده که مسلمانان نمی‌توانند برایش اشک نریزند. این جمله را از زبان کسی شنیدیم که تا پیش از این حتی نام امام حسین (ع) را هم نشنیده بود. جالب‌تر آنکه همین توریست‌ها، سال بعد با دوستانشان برای تماشا و شرکت در مراسم عزاداری امام حسین (ع) به ایران آمدند، یادم هست سال بعد از آن، ماه محرم دو اتوبوس از گردشگران اسپانیایی در محرم به یزد آمد. برنامه ریزی سفرشان به ایران را هم طوری چیده بودند که چند روزی از ماه محرم مخصوصاً عاشورا در یزد باشند. یادم می آید او نقش تور لیدر را برای دوستانش داشت و از شکوه مراسم و علاقه مردم به امام حسین (ع) آنچنان تعریف می‌کرد که انگار سال‌هاست اباعبدالله (ع) را می‌شناسد».

*نتیجه گیری مبارز اروگوئه ای از مقایسه امام حسین(ع) با چه‌گوارا

«پنج سال قبل یکی از گردشگران از اروگوئه به ایران آمده بود و در مسجد حظیره با او هم صحبت شدم . او پیرمرد مسنی بود و از مبارزان انقلابی اروگوئه. به دلیل مبارزات آزادیخواهانه‌اش زندانی هم شده بود. حرف‌هایش عجیب به دل می نشست وقتی با پیش زمینه افکار ذهنی اش امام حسین(ع) را با چگوارا مقایسه می کرد و می گفت؛ من قبلاً اعتقاد داشتم هیچ کس در حق‌طلبی به پای چگوارا وکاسترو و... نمی‌رسد. ولی وقتی حسین (ع) شما را شناختم؛ فهمیدم که کاملا اشتباه می‌کردم. الان فهمیدم که چه‌گوارا در حق طلبی به پای شاگرد شاگردان امام حسین (ع) هم نمی‌رسد.»

انتهای پیام/ ت 54

بیشتر بخوانید