بروکراسی‌های اداری پیش پای تولید خراسان جنوبی/ مغایریت‌های آماری از تعطیلی صنایع

این روزها اگرچه ظرفیت‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی اعلام می شود اما همچنان بروکراسی‌های اداری و سخت‌گیری‌های نابجای برخی مدیران و کارشناسان برای سرمایه‌گذاران و فعالان این بخش مانع ایجاد می‌کند.

خبر ساز - خراسان جنوبی؛ اتکا به درون در همه حوزه‌ها به ویژه تولید رهبری جمهوری اسلامی ایران را بر آن داشت تا طی چند سال اخیر شعار سال‌ها را به طور متوالی بر محور رونق و جهش تولید نامگذاری کنند و امسال را نیز با عنوان سال «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها» نامگذاری کردند.

دولت سیزدهم نیز برای عملیاتی شدن این شعار یکی ازاولویت برنامه‌هایش را فعال سازی قابلیت‌های تولید داخلی برای تامین نیازهای ایران اسلامی و ماحصل آن بی نیازی از واردات اعلام کرد.

طی سال‌های اخیر به واسطه بحران‌های اقتصادی پیش آمده نه تنها چرخ اغلب صنایع خراسان‌جنوبی به چرخش در نیامد بلکه بیشتر واحدهای تولیدی به واسطه چوب‌هایی که لای چرخ آن‌ها نهاده شد از چرخه تولید خارج شدند که این خود نشان دهنده میلیاردها تومان سرمایه بخش خصوصی ست که سرمایه گذاران آن نیز به این واسطه به خاک سیاه نشستند.

آن طور که اغلب سرمایه گذاران در نواحی و شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی اعلام می‌کنند آنچه سبب شده تا نتوانند با همه ظرفیت کار کنند یا هم مجبور شدند واحد تولیدشان را تعطیل کنند نبود نقدینگی یا همان سرمایه در گردش، کمبود مواد اولیه که باید از خارج تامین شود و کارشکنی‌ها و بروکراسی های عریض و طویل اداری و قوانینی است که هیچ انعطافی در آن نیست.

این بند و تبصره‌ها قانونی به جای این که راهگشا باشد، شده بندی بر دست و پای سرمایه گذاری که خراسان جنوبی را به عنوان مقصد سرمایه گذاری انتخاب کرده است.

قفل تعطیلی بر در اغلب واحدهای تولیدی

اگر چرخی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خراسان جنوبی بزنیم می بینم که قفل تعطیلی بر در اغلب این صنایع خورده است و موضوع جالب اینجاست برای این که از دادن حق بیمه آن هم در این نابسامانی‌های اقتصادی در امان بمانند بیشتر آن‌ها به صورت زیر زمینی یا پشت درهای بسته به صورت خانوادگی کار می‌کنند.

حال پرسش اینجاست که با توجه به شعار سال که «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها» متولیان امر در خراسان‌جنوبی برای تحقق این شعار و همچنین برداشتن موانع پیش روی صنایع یا همان واحدهای مولد این استان چه کرده‌اند؟

درد دل فعالان بخش خصوصی

« علی درزی» یکی از فعالان حوزه صنایع قاینات در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند حکایت از آن دارد که هم اکنون تنها ۲۰ درصد واحدهای تولیدی شهرک صنعتی این شهر فعال است و مشکل عمده‌ای هم که صنایع با آن مواجه‌اند کمبود شدید آب و شوری بیش از حد آن است.

رمضانی از فعالان حوزه تولید نهاده‌های دامی خراسان جنوبی هم به خبرنگار فارس از بیرجند گفت: مشکل همه کارخانه‌های تولید نهاده‌های دامی نبود خوراک دام دولتی ست به طوری که از ماه قبل هیچ گونه نهاده‌ای به این کارخانه‌ها تحویل نشده است.

وی بیان داشت: برای دامداران زخم خورده از خشکسالی آن هم با این گرانی‌های بی امان فقط همین نهاده هایی که کارخانه ها به صورت مدت دار در اختیار دامداران قرار می دهند می تواند کمی مقرون به صرفه باشد.

سنگ‌هایی که دستگاه‌ها جلوی پای سرمایه‌گذاران می‌اندازند

«سلمان اسحاقی» نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی هم که دل پری از روند عریض و طویل اداری و اجرای قانون بدون هیچ گونه انعطاف پذیری برای سرمایه گذاران در خراسان جنوبی دارد و بارها سرمایه گذاران این گلایه را به او به عنوان نماینده مردم منتقل کرده اند.

وی گفت: چرا باید این قدر بند و تبصره‌ها قانون در خراسان جنوبی آن هم در سیکل اداریش پا و دست بندی باشد بر دست و پای سرمایه گذاری که این استان را به عنوان یک نقطه با قابلیت سرمایه گذاری انتخاب کرده است.

وی تصریح کرد: سخت گیری های نابجای مدیران و حتی کارشناسان سبب شده تا بسیاری از سرمایه گذاران انگیزه و رغبت خویش را برای سرمایه گذاری در خراسان جنوبی از دست بدهند.

وی افزود: به عنوان مثال سرمایه گذاری که خراسان جنوبی را به عنوان مقصد سرمایه گذاری انتخاب کرده بود بعد از سنگ‌های بسیاری که جلوی پایش گذاشته شد به خراسان رضوی رفت و در آن استان سرمایه گذاری کرد که این خود یک فاجعه برای خراسان جنوبی است.

به گفته وی تعطیلی صنایع خراسان جنوبی به واسطه نبود آب، برق و... یا خشکسالی‌ها حاکم بر استان نیست بلکه به واسطه سوء مدیریت مدیران استان و سختگیری‌های بی مورد آن ها با سرمایه گذاران است که سبب شده راغب به سرمایه گذاری در خراسان جنوبی نباشند.

نتایج تفاهم نامه های میلیاردی ستاد خاوران به مردم اعلام شود

نماینده قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی به ستاد توسعه خاوران و انعقاد چندین تفاهم نامه چند میلیارد تومانی سرمایه گذاری در خراسان جنوبی که رهاورد این ستاد بود اشاره کرد و از مسئولان مرتبط خواست تا نتایج این سرمایه گذاری‌ها را به مردم اعلام کنند تا مردم بدانند که سرمایه گذاران تا کجای کار پیش رفتند و چه حاصلی برای استان داشته است.

اسحاقی به وجود معادن بسیار در خراسان جنوبی که باید صنایع مرتبط با آن ایجاد شود اشاره کرد و ادامه داد: صنایع بسیاری داریم که باید مواد اولیه آن از معادن دیگر استان ها تامین می شود در حالی که این مواد اولیه در معادن استان موجود است.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال همین کارخانه فولاد قاینات مواد اولیه آن معادن سنگان خواف تامین می‌شود که باید تامین منابع آن از معادن نهبندان، قاینات و طبس در دستور کار باشد.

نماینده قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با بیان این که هنوز به خوبی قابلیت‌های معدنی و صنایع که می‌تواند متناسب با آن در خراسان جنوبی ایجاد شود شناسایی نشده است، افزود: باید متولیان حوزه صنعت و معدن استان چشم انداز روشنی از این معادن و صنایع آن تدوین کنند و زمینه حضور سرمایه گذاران را در این حوزه فراهم آوردند.

آمار شرکت شهرک ها از تعطیلی صنایع

«مهدی پارسا» مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، گفت: اکنون بیش از ۳۶۳ واحد صنعتی در ۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی خراسان جنوبی مستقر است.

وی بیان داشت: بر اساس آخرین عارضه‌یابی انجام شده در استان، از این تعداد ۲۶ درصد تعطیل، ۲۵ درصد زیر ۴۰ درصد ظرفیت، ۳۴ درصد بین ۴۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت و ۱۵ درصد بالای ۷۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند.

پارسا ادامه داد: سال قبل ۱۹ واحد تولیدی و از ابتدای امسال تاکنون ۲۳ واحد تولیدی تعطیل استان به چرخه تولید بازگشتند.

وی تعهد امسال این شرکت را برای بازگشت واحدهای تعطیل شده به چرخه تولید را در خراسان جنوبی ۱۹ واحد در شهرک ها و نواحی صنعتی و پنج واحد مستقر در خارج از نواحی صنعتی استان اعلام کرد.

پارسا گفت: تاکنون زمینه برای فعال شدن مجدد ۲۰ واحد تولیدی در شهرک‌های استان فراهم شده که ۵۰ درصد معادل ۱۰ واحد توسط سرمایه‌گذار جدید به چرخه تولید بازگشته اند.

وی زمینه فعالیت عمده این واحدها را در حوزه سنگ‌های ساختمانی، کودهای میکرونیزه، مصنوعات چوبی ساختمان، صنایع غذایی و خدماتی دانست و اضافه کرد: مجموع سرمایه‌گذاری انجام شده در واحدهای جدید ۶۰ میلیارد تومان است.

پارسا تصریح کرد: همچنین این واحدها مجوز به کارگیری ۲۶۰ نفر را دارند اما به دلیل این که در شروع فعالیت هستند تاکنون ۹۸ نفر به‌صورت مستقیم مشغول به‌کار شده‌اند.

یک اقدام کاربردی

پارسا کمبود نقدینگی، تغییر الگوی مصرف و نبود بازار را عمده دلیل تعطیلی این واحدها اعلام کرد و اظهار داشت: یکی از اقدام‌های کاربردی که طی این مدت انجام داده‌ایم این بوده که به جای واگذاری که سبب طولانی شدن فرایند کار برای سرمایه گذار جدید می شود او را به سمت احیاء و راه اندازی واحدهای تولیدی تعطیل شده سوق داده ایم.

وی مزایای این کار را هم کاهش واحدهای تعطیل شده و راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و تامین بودن زیرساخت‌ها برای سرمایه گذار دانست و به این موضوع هم اشاره کرد که اطلاعات واحدهای تعطیل و راکد استان در اختیار دستگاه‌های اجرایی هم قرار گرفته تا اگر سرمایه گذاری متقاضی بود از این ظرفیت بالقوه استفاده کند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی با بیان این که واحدهای تعطیل شده مستقر در نواحی و شهرک‌های صنعتی با هزینه پایین‌تر در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد، افزود: باید اعلام کنیم که اکنون واحد تولیدی در استان در تملک بانک ها نداریم.

کمک بلاعوض نداریم

پارسا در ادامه خاطرنشان کرد: امسال کمک بلاعوض برای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی نداشته‌ایم اما با تقبل بخشی از هزینه‌های واحدها از جمله ۸۰ درصد هزینه‌های حضور در نمایشگاه‌، ارائه مشاوره به واحدهای تولیدی، ارائه طرح‌های توجیهی، کمک هزینه برای دریافت استانداردهای مختلف برای محصولات، پیش مطالعات سرمایه‌گذاران خارجی، ایجاد کنسرسیوم، شرکت مدیریت صادرات برای کمک به فروش از آن ها حمایت می‌کنیم.

پارسا تصریح کرد: اغلب واحدهای تولیدی استان به صورت سنتی کار می‌کنند و نیاز است یک به روز رسانی در آن ها انجام شود تا عایدی بیشتر نصیب صاحبان آن شود.

حمایت از صنایع سه طرح تولیدی تیپ

وی ادامه داد: همچنین برای حمایت از صنایع سه طرح تولیدی تیپ توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت و مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خراسان جنوبی به شرکت شهرک های صنعتی استان اعلام شده که پس از بررسی برای سرمایه‌گذاری در این طرح ها اقدام خواهد شد.

وی تامین زیرساخت، کمبود نقدینگی، نبود بازار فروش، کمبود مواد اولیه، فرسودگی ماشین آلات و... را از جمله چالش های پیش روی صنایع خراسان جنوبی اعلام کرد.

تعهد امسال محقق

«حامد حسن نژاد» معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم به خبرنگار فارس از بیرجند گفت: سال گذشته تعداد ۱۹ واحد تولیدی به چرخه تولید بازگشتند و برنامه وزارتخانه برای امسال بازگشت ۲۴ واحد در داخل و خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان است که تاکنون ۲۰ واحد در داخل شهرک‌ها و سه واحد در خارج از شهرک‌ها به چرخه تولید بازگشته‌ است.

وی اظهارداشت: در مجموع تاکنون ۴۲۴ پروانه بهره‌برداری صنعتی در خراسان جنوبی صادر شده است و براساس آخرین پایش انجام شده از این واحدها، ۱۶۷ واحد بالای ۷۰ درصد، ۹۷ واحد بین ۳۰ تا ۷۰ درصد، ۷۸ واحد زیر ۳۰ درصد ظرفیت فعال و ۸۲ واحد نیز تعطیل و راکد هستند.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: برای واحدهای نیمه‌فعال یا تعطیل استان از ظرفیت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برای فعال‌سازی واحدهای تعطیل یا استفاده از ظرفیت خالی واحدهای نیمه‌فعال با برگزاری جلسات متعدد استفاده شده است.

سهمیه عارضه یابی

«مهدی جهانی‌کیا» مدیر توسعه صنعتی و کارآفرینی شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار فارس با اشاره به انجام عارضه‌یابی واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی توسط سازمان بسیج مهندسی صنعتی استان گفت: سال گذشته طرح «صنعت یار» به عنوان طرح اعتلای بسیج مهندسان صنعت و معدن ابلاغ شد.

وی افزود: براساس اعلام سازمان بسیج مهندسان صنعت و معدن خراسان جنوبی در قالب این طرح باید طی یک برنامه سه ساله، عارضه‌یابی و حل مشکلات واحدهای تولیدی انجام شود.

وی سهمیه خراسان جنوبی را ۳۰۰ واحد صنعتی و معدنی اعلام کرد و ادامه داد: بنابر اعلام بسیج مهندسی تاکنون برای ۱۲۰ واحد صنعتی و ۱۳۹ واحد معدنی استان عارضه‌یابی انجام شده است.

به گفته وی کلینیک صنعت خراسان جنوبی سال قبل برای اجرای طرح رونق تولید و ارائه خدمات مشاوره رایگان به صاحبان واحدهای تولیدی به منظور بهبود شرایط کسب و کار، فعالیت دوباره واحدهای نیمه‌فعال یا راکد و رفع معضلات واحدهای مشکل‌دار راه‌اندازی شد.

اگر چه شرکت شهرک های صنعتی خراسان جنوبی آمار تعطیلی و راکد بود صنایع استان را 26 درصد اعلام می کند اما با آماری که سرمایه گذاران بخش خصوصی در شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی ارائه می دهند مغایریت دارد.

بارها فعالان بخش خصوصی در جلسات اعلام کرده اند که ۵۱ درصد صنایع استان غیر فعال و ۴۰ درصد هم نیمه فعال هستند که مسئولان باید به جای ارائه صرف گزارش عملکردها و کتمان حال ناخوش تولید و صنعت با برنامه عملیاتی در سال پشتیبانی از تولید و مانع زدایی برای فعال کردن این واحدها ورود کنند.

انتهای پیام/۳۶۳۵/م/ی

بیشتر بخوانید