آرزوهای نخبه قرآنی اردبیلی؛ از دیدار رهبری تا قرائت قرآن در بین‌الحرمین

محسن باقر نوجوان ۱۲ ساله اردبیلی است که در سن ۷ سالگی موفق به حفظ قرآن کریم شده و در ادامه نیز نهج‌البلاغه را حفظ کرده است و اکنون سعی می‌کند قرآن را به زبان انگلیسی نیز حفظ کند.

خبر ساز – اردبیل| حامد قادری: محسن ۱۲ سال سن دارد با این سن کم، و با وجود استعداد و توانایی‌های کم‌نظیر یکی از حافظان قرآن کریم است، او که در لیست نخبگان قرآنی جای دارد قرائت قرآن به زبان انگلیسی، دیدار مقام معظم رهبری و هم‌چنین قرائت قرآن در بین‌الحرمین را از آرزوهای خود عنوان می‌کند.

محسن باقرپور نخبه قرآنی اهل اردبیل، پرورش یافته یک خانواده با سطح اقتصادی متوسط است، پدرش شاغل در کارخانه شیرهای صنعتی و مادرش خانه دار می‌باشد. محسن امروز، حافظ قرآن کریم و حافظ نهج‌البلاغه شده و این همت بزرگ را مدیون خانواده خود می‌داند.

محسن گزارش ما حافظه بسیار کم‌نظیری دارد به‌طوری‌که به گفته مادرش در همان دو سه سالگی حروف الفبا را آموخته و شروع به مشق نوشتن کرده است. این نوجوان اردبیلی امسال وارد دانشگاه می‌شود و در مقطع کارشناسی ارشد رشته الهیات ادامه تحصیل خواهد داد.

درخشش چشم‌گیر محسن در حوزه قرآنی شامل حفظ کامل آیات و معانی آن سبب شده تا وی و خانواده‌اش را به دفتر خبر ساز در اردبیل دعوت کنیم و از نزدیک شاهد حرف‌هایشان باشیم.

محسن علاوه حفظ قرآن کریم و معانی آن، نهج البلاغه را نیز حفظ کرده و جزو خردسال‌ترین حافظان قرآن و نهج‌البلاغه در کشور هست.

گفتگویمان را همزمان با محسن و خانواده‌اش انجام دادیم و از نزدیک پای صحبت‌هایشان نشستیم.

فارس: از چه زمانی شروع به قرآن خواندن کردید؟

محسن: از چهار سالگی به حوزه قرآنی وارد شدم و از ۵ سالگی شروع به حفظ قرآن کردم و در ۷ سالگی این کار را با موفقیت به پایان رساندم.

از همان چهار سالگی در کلاس‌های مختلف قرآنی به شکل منظم حاضر می‌شدم و علاقه‌ای که به قرآن داشتم نیز سبب سرعت بخشیدن به روند یادگیری مفاهیم و آیات قرآنی می‌شد، هر چقدر در آموزش و یادگیری قرآن پیش می‌رفتم بیشتر مشتاق می‌شدم تا حافظ قرآن کریم باشم. البته در این راه، پدر و مادرم هم پا به پای من پیش می‌آمدند و مشوق اصلی من بودند.

مدرک درجه ۲ تخصصی قرآن معادل (فوق لیسانس) را در ۱۲ سالگی کسب کرده‌ام

فارس: از افتخاراتی که در حوزه قرآنی کسب کرده‌اید برایمان بگویید؟

محسن: با لطف خداوند و تشویق‌های خانواده‌ام اکنون به کل معانی آیات قرآن کریم مسلط هستم و مدرک درجه ۲ تخصصی قرآنی که معادل فوق لیسانس است را در سن ۱۲ سالگی به عنوان کم سن‌ترین فرد در کشور کسب کرده‌ام.

در کنار حفظ قرآن تصمیم گرفتم به معانی آیات قرآن کریم هم مسلط باشم تا با درک بهتر به قراِئت کتاب خداوند بپردازم و بتوانم با بازگو کردن معانی آیات قرآن، در درک آیات مبارک کلام الهی به دیگران نیز کمک کنم.

اگر بخواهم به عناوینی که در این حوزه کسب کردم اشاره کنم باید بگویم، رتبه اول مسابقات دارالقرآن، رتبه دوم مسابقات قرآنی بسیج، رتبه دوم مسابقات کشوری جامعه القرآن را ازآن خود کرده‌ام و همچنین به عنوان خردسال‌ترین حافظ قرآن ایران در سال ۹۵ انتخاب شده‌ام. بعد از حفظ قرآن توانستم نهج البلاغه را نیز حفظ کنم.

قرآن خواندن آرامش خاصی به من می‌دهد

فارس: این استعداد قرآنی چه کمک‌هایی به تو کرده است؟

محسن: قرآن خواندن آرامش خاصی به من می‌دهد و به این موضوع افتخار می‌کنم و اینکه مسلط به قرآن هستم افتخار بزرگی برایم محسوب می‌شود که انگیزه‌ام را در رسیدن به موفقیت‌های بیشتر مضاعف می‌کند.

قرآن از نظر من بهترین کتاب و زیباترین دوست برای آدم‌ها به‌خصوص کودکان و نوجوانان است چرا که هر کسی با قرآن انس بگیرد راهی را که انتخاب خواهد کرد که در آن گمراهی و خطا معنا نخواهد داشت.

اکنون که در ماه مبارک رمضان قرار داریم یا قبل و یا بعد از افطار در برنامه‌های قرائت قرآن حاضر می‌شوم و به قرآن خوانی دسته جمعی مشغول می‌شویم. از نظر من ماه مبارک رمضان فرصتی است تا انسان‌ها در کنار روزه گرفتن با قرآن هم انس بگیرند و بنده مخلص خداوند باشند.

هم‌چنین در مناسبت‌های مختلف مذهبی، فرهنگی و ... نیز جهت خواندن قرآن و یا سخنرانی قرآنی در مجالس مختلف حاضر می‌شوم و از این بابت بسیار خوشحال هم هستم.

اخیرا هم در مسابقات سخنرانی در دهه فجر که در مشهد مقدس برگزار شد توانستم رتبه اول را کسب کنم، البته قطعا برای کسب موفقیت‌های زیاد باز هم تلاش خواهم کرد.

پس از گفت‌وگو با این نخبه قرآنی نوجوان به سراغ مادر و پدر محسن باقرپور رفتیم تا گفت‌وگویی نیز با آنها در خصوص استعداد بی‌نظیر نوجوان نخبه اردبیلی داشته باشیم.

محسن، از کودکی حافظه بسیار خوبی داشت

فارس: از چه زمانی به استعداد محسن در حفظ قرآن پی بردید؟

مادر محسن: محسن از همان دوران کودکی حافظه بسیار خوبی داشت و این موضوع را از آموختن حروف الفبا طی مدت خیلی کمی متوجه شدیم. همین موضوع کافی بود تا با توجه به علاقه خانوادگی که به قرآن داریم تصمیم بگیریم که فرزندمان در یادگیری قرآن تلاش کند امروز که شاهد موفقیت‌های محسن هستیم بسیار از این تصمیم خرسند هستیم چرا که پسرمان را در همان دوران کودکی با کلام الهی آشنا کردیم.

استعداد محسن بی‌نظیر بود و همین استعداد وی را با هم سن وسالان خود متمایز کرده بود. محسن، قبل از رفتن به مدرسه کتاب داستان‌های مختلف را حفظ می‌شد و برای خود از روی آن‌ها مشق می‌نوشت و می‌توان گفت که سواد کافی را در همین ۳ سالگی فرا گرفته بود.

استعدادی که محسن در فراگیری دروس مختلف داشت در نوع خود کم نظیر بود به‌طوری‌که او در دروسی از قبیل ریاضی، علوم و زبان انگلیسی نیز خوش درخشیده و رتبه‌های ممتاز را کسب کرد، در واقع ما قبل از دوران مدرسه به نبوغ و استعداد پسرمان پی بردیم.

روالی که در مدارس وجود دارد این اطمینان را در ما ایجاد می‌کرد که محسن دروس نظری خود را به خوبی و با رتبه‌های بالا طی خواهد کرد. اما در خصوص حفظ شدن قرآن و آموزش سطح بالای مفاهیم قرآن، طبیعتا سطح مدارس در حد فرزندمان نبود از این رو بود که خواستیم تا در کلاس‌های تخصصی‌تر شرکت کند.

اینکه چرا بیشتر وقت خود را به حوزه قرآنی اختصاص داده نیز به علت اعتقاد خاص خانوادگی که به معجزات قرآن و هم‌چنین علاقه‌ای که به آن داریم سبب شد تا محسن بیشتر انرژی خود را به خواندن و حفظ قرآن اختصاص دهد.

من و پدرش دوست داریم محسن در آینده اگر دکتر شود یا مهندس و یا اصلا در هر کسوتی که باشد مردی دینی و مذهبی بوده و برای کشورش خدمت کند و این اصلی‌ترین دلیل هدایت محسن به حوزه قرآنی است و یقین داریم که افرادی که دل به قرآن می‌بندند هیچ گاه در زندگی دنیا و آخرت نخواهند لغزید.

از آن‌جا که یکی از مهمترین بخش تربیتی کودکان بر عهده والدین است از نظر من خانواده‌ها از دوران کودکی، باید فرزند خود با قرآن آشنا کنند چرا که قرآن وسیله هدایت انسان از ظلمت به سوی نور و روشنایی است.

محسن در سال آینده وارد دانشگاه می‌شود

فارس: برنامه‌تان برای ادامه زندگی محسن چیست؟

مادر محسن: باتوجه به اینکه محسن مدرک درجه ۲ قرآنی را که معادل فوق لیسانس را دارد، کسب کرده است لذا تصمیم گرفته‌ایم تا در سال آینده وارد دانشگاه شود و در مقطع کارشناسی ارشد رشته الهیات ادامه تحصیل دهد، از نظر ما این تصمیم به پیشرفت و موفقیت بیشتر محسن کمک خواهد کرد.

او هم‌چنین در مدرسه شاهد نیز روال عادی دروس خود را در مقطع ششم ابتدایی ادامه می‌دهد و همزمان با آن نیز با توجه به مدرکی که دارد وارد دانشگاه خواهد شد.

هم‌چنین فرزندمان اکثر دوره‌های زبان انگلیسی را در آموزشگاه گذرانده است و می‌تواند به زبان انگلیسی نیز صحبت کند. در واقع سعی کردیم در همان کودکی فضا را برایش باز کنیم تا استعدادهای خود را شکوفا کند.

فارس: محسن روزی چند ساعت برای درس و قرآن وقت می‌گذارد؟

مادر محسن: وقتی از مدرسه برمی‌گردد بدون استراحت بلافاصله پس از غذا خوردن سراغ درس و کتاب‌هایش می‌رود و به جرات می‌توان گفت محسن در زمان‌هایی که خانه است به شکل مداوم تا وقت خواب به غیر از تنفس‌های کوتاهش در پای درس و قرآن است.

تلاش و پشتکار شگرفی در این کودک وجود دارد و قطعا این نظر پر رحمت خداوند متعال بوده که محسن چنین بار آمده است. ما هم با دیدین تلاش و استعداد محسن برای هموار کردن مسیر به او کمک می‌کنیم.

محسن مسلط به قواعد عربی است و ریشه کامل کلمات قرآن کریم را نیز می‌داند.

محسن، جزو حافظان خردسال نهج‌البلاغه است

فارس: چگونه و از چه زمانی محسن شروع به حفظ نهج‌البلاغه کرد؟

پدر محسن: پس از حفظ کامل قرآن ، با توجه به حافظه کم نظیری که داشت و هم‌چنین اهمیت بالای نهج‌البلاغه پس از قرآن، محسن حفظ نهج‌البلاغه را شروع و در طی سال‌های اخیر به پایان رساند. حفظ نهج‌البلاغه هم پیشنهاد ما بود که خوشبختانه محسن هم با علاقه قبول کرد و با موفقیت حفظ آن را تمام کرد.

اکنون او می‌تواند تمام قسمت‌های نهج‌البلاغه را به زبان عربی بیان کند و از این نظر نیز در سطح کشور جزو خردسال‌ترین فرد حافظ نهج‌البلاغه است.

فارس: چرا محسن به زبان انگلیسی نیز وقت می‌گذارد؟

پدر محسن: بعد از اینکه محسن تمام معانی و آیات قرآن را حفظ شد سعی بر این داشتیم تا او به زبان بین‌المللی نیز آیات را حفظ کند از این رو وارد کلاس‌های تخصصی زبان شد. البته همانند قرآن و نهج‌البلاغه در یادگیری زبان انگلیسی نیز استعداد خوبی را داشت.

متاسفانه در اردبیل فقط یک استاد بود که عربی به انگلیسی را تدریس می‌کرد که برای هر جلسه نیز هزینه بسیار بالایی را خواستار بود لذا ما فعلا نتوانستیم که از پس هزینه‌های این کلاس برآییم اما قطعا در آینده به فکر آن هستیم تا محسن آموخته‌های خود را در این خصوص تکمیل کند تا بتواند تمام آیات قرآن را به زبان انگلیسی نیز بیان کند.

فارس: میزان حمایت‌های استانی از محسن چطور بوده است؟

مادر محسن : حمایت‌هایی را از مدیرکل اوقاف و امورخیریه، شهرداری اردبیل و استانداری شاهد بوده‌ایم اما خب طبیعتا حمایت‌ها و راهنمایی‌ها کافی نیست.

استعدادی که محسن دارد در سطح دنیا شاید کم نظیر باشد لذا انتظار داریم مسوولین استانی حمایت های بیشتری کنند و چراغ راه ما در ادامه باشند و با مهیا کردن کلاس های لازم در اردبیل از مهاجرت ناخواسته محسن به استان‌های دیگر نیز جلوگیری شود.

طبیعتا امکانات کافی جهت آموختن انگلیسی قرآن کریم وجود ندارد و یا اگر باشد هم هزینه‌های هنگفتی را می‌خواهد بنابراین یکی از خواسته‌های فراهم کردن زمینه‌ها در این حوزه است. امیدوارم مسوولان تنها به وعده اکتفا نکنند و برای موفقیت بیشتر محسن و امثال او گامی اساسی بردارند و در این راه به خانواده‌ها هم کمک کنند.

آرزویم دیدار مقام معظم رهبری است

فارس: آقا محسن، به عنوان سوال پایانی از آرزوهایتان برای آینده بگوید؟

محسن: آرزویم در زندگی این است که باری دیگر به دیدار مقام معظم رهبری بروم و بتوانم در بین الحرمین برنامه قرآنی اجرا کنم.

حضرت امام علی (ع) در بخشی از نهج البلاغه می‌فرماید: هر ظرفی با ریختن چیزی در آن پر می‌شود جز ظرف علم که هرچه درآن جای دهی وسعتش بیشتر می‌شود و این فرمایش امام علی همواره در ذهن من جای دارد و برایم قوت قلب می‌دهد.

به گزارش خبر ساز از اردبیل، وجود نخبگان و استعدادهای خاص در استان و کشورمان کم نیستند، نخبگان امروز همان آینده‌سازان ایران اسلامی خواهد بود پس چیزی که در این بین حائز اهمیت است فراهم کردن زمینه‌های پیشرفت و ترقی از سوی مسئولان برای این نخبه‌ها است.

امیدواریم امثال محسن باقرپور، با فراهم بودن زمینه‌های رشد و ارتقا بیش از پیش موفق شوند و باعث افتخار ایران اسلامی در خارج‌ها از مرزها هم شوند.

انتهای پیام/۳۴۶۳/ی

بیشتر بخوانید