شمار سوژه‌های فیلم در شهرستان‌ها قابل توجه است/به کارگردان مطرح اعتماد می‌شود

عقیل جماعتی در گفتگو با خبر ساز تصریح کرد: زیست بوم، جغرافیا، تاریخ و اشخاص ظرفیت‌هایی هستند که می‌شود برای تولید مستند به سراغشان رفت که به خاطر شکل ماشینی شدن پایتخت، چنین ظرفیتی را ندارد.

وی در خصوص میزان تأمین مالی و دسترسی به منابع کارگردانان فعال در تهران و شهرستان‌ها گفت: نمی‌شود صراحتاً گفت که کارگردان‌های تهران دسترسی بیشتری به منابع دارند ولی یکی از موضوعات موثر این است که کارگردان با سابقه بهتر می‌تواند خود را جذب کند و تازه کارها ابتدا باید بتوانند خود را اثبات کنند.

کارگردان و مستندساز در عین حال با اشاره به جشنواره حقیقت و اولین دوره ارائه اثر در جشنواره افزود: نحوه تعامل با کارگردان‌ها در جشنواره نسبی بوده و خود من از زمان اکران فیلم و برنامه زمان‌بندی رضایت دارم اما شاید برای بقیه فیلم‌ها این اتفاق نیفتاده است.

جماعتی افزود: در گذشته شکل اسکان و مسائل مالی جشنواره متفاوت بود اما به دلیل رکود اقتصادی در همه حوزه‌ها طبیعتاً جشنواره هم متاثر شده است.

وی با بیان اینکه از ساخت فیلم داستانی به سمت تولید مستند گام برداشته است، متذکر شد: برای فیلم بلند داستانی پیدا کردن تهیه کننده و عوامل به سختی انجام می‌شود اما در مستند به مراتب راحت‌تر می‌توان این کار را کرد.

کارگردان فیلم «خشت و خون» در خصوص اینکه آیا فیلم سازان در فیلم مستند دستشان بازتر است یا نه، افزود: کارگردان در هر زمینه‌ای که فعالیت دارد باید بتواند درام ایجاد کند. گاهی تولید یک مستند 10 سال طول می‌کشد به دلیل اینکه درام آن تکمیل نمی‌شود و داستان ناقص است.خیلی از کارگردان‌ها به سراغ این می‌روند که فیلم مستند را به سمت داستانی ببرند.

وی در مورد فیلم «خشت و خون» نیز تصریح کرد: این فیلم در ابتدا قرار بود فیلمی‌ کوتاه باشد اما در روند تحقیق و پژوهش با قصه‌هایی مواجه شدیم که زمان آن را از 20 به 70 دقیقه افزایش دادیم.این فیلم در خصوص یکی از قلعه‌های قدیمی ‌تنگستان است که اتفاقات زیادی در 200 سال اخیر در این قلعه افتاده است.

به گفته جماعتی این اتفاقات تاثیر به سزایی در زیست بوم قلعه داشته است. یکی از خشت‌های این قلعه با زبان اول شخص راوی این اتفاقات است.


شمار سوژه‌های فیلم در شهرستان‌ها قابل توجه است/به کارگردان مطرح اعتماد می‌شود

بیشتر بخوانید