خدمات چشم‌پزشکی در ایران همتراز کشورهای اروپایی است

خدمات چشم‌پزشکی در ایران همتراز کشورهای اروپایی استعضو هیات مدیره انجمن چشم پزشکی ایران گفت: در حال حاضر تمام مراکز چشم‌پزشکی که وجود دارند، دارای امکانات خوبی هستند و به بهترین شکل خدمات پزشکی ارائه می‌دهند؛ به‌ طوری‌ که خدمات چشم پزشکی در کشور از نظر کیفی از کشورهای اروپایی کمتر نیست.

امین الله نیک‌اقبالی، چشم‌پزشک و عضو هیأت مدیره انجمن چشم پزشکی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبر ساز، در خصوص «مشکلات چشم‌پزشکی در ایران»، بیان داشت: مشکل اصلی چشم‌پزشکی این است که وقتی یک پزشک متخصص چشم پزشکی فارغ‌التحصیل می‌شود برای اینکه یک کار خوب درمانی انجام بدهد، باید چند میلیارد تومان وسایل چشم‌پزشکی تهیه کرده و مطب ایجاد کند.

وی ادامه داد: رشته چشم‌پزشکی رشته بسیار گرانی نسبت به دیگر رشته های پزشکی و وابسته به وسایل و تجهیزات پزشکی است؛ در نتیجه تغییر نرخ ارز تأثیر زیادی در میان دسترسی به وسایل و تجهیزات پزشکی این حوزه دارد.

نیک اقبالی اضافه کرد: خوشبختانه تاکنون به طرق مختلف کمبودها حل شده و در حال حاضر تمام مراکز چشم‌پزشکی که وجود دارد، دارای امکانات خوبی هستند و به بهترین شکل خدمات پزشکی ارائه می‌دهند؛ به‌طوری‌که خدمات چشم پزشکی در کشور از نظر کیفی از کشورهای اروپایی کمتر نیست.

وی با بیان اینکه نبود تجهیزات پزشکی در درمان بیماری‌های چشم تأثیر زیادی دارد، خاطرنشان کرد: درواقع خرید ما به نرخ دلار حساب می‌شود، اما نمی‌توانیم این میزان را از بیمار به عنوان حق الزحمه بگیریم، مضاف بر اینکه در 15 سال گذشته نرخ خدمات ما به صورت جزئی تغییر کرده، در حالی‌ که هزینه‌های ما چند برابر شده است.

این متخصص چشم پزشکی تصریح کرد: خواسته ما ایجاد تعادل در هزینه‌هاست؛ به صورتی که این عدم توازن هزینه و درآمد منجر به ورشکستگی مراکز پزشکی و چشم‌پزشکی و پایین آمدن کیفیت درمان خواهد شد.

نیک اقبالی با اشاره به موضوع مهاجرت پزشکان، یادآور شد: وقتی چراغ سبزی از کشورهای دیگر به پزشکان نشان داده می‌شود، آنها شروع به مهاجرت می‌کنند؛ در حالی‌ که برای هر کدام از این پزشکان هزینه‌های زیادی شده است و نباید زمینه مهاجرت آنها را فراهم کنیم.

وی افزود: البته نباید این درآمد از جیب بیمار باشد، بلکه باید از بیمه‌ها تامین شود و نباید پزشک و بیمار ارتباط مالی داشته باشند و مدیریت بیمه باید این موضوع را پوشش دهد.

پایان پیام/

بیشتر بخوانید