فقط 5.7 درصد وام‌های بانکی به بخش مسکن می‌رود

فقط 5.7 درصد وام‌های بانکی به بخش مسکن می‌رودسهم مسکن از تسهیلات بانکی به 5.7 درصد رسید که کم‌ترین میزان از سال 99 تاکنون است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبر ساز، به استناد به‌روزترین آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی در حوزه‌ تسهیلات بانکی، تنها ۵.۷ درصد از کل تسهیلات پرداختی نظام بانکی به تامین مالی بخش مسکن تعلق یافته است.

بر اساس این آمار سهم تسهیلات ساخت مسکن از کل تسهیلات پرداختی به کمتر از ۴ درصد رسیده است.

*نظام بانکی ملکف به پرداخت 20 درصد تسهیلات به ساخت مسکن

بر اساس آمار، سهم تسهیلات ساخت مسکن از تسهیلات کل نظام بانکی به کمترین میزان خود از سال 1399 رسیده است، همچنین در 11 سال گذشته، سال 1402 رتبه دوم کمترین پرداخت تسهیلات به حوزه مسکن را در اختیار دارد.

با توجه به هزینه‌ بالای ساخت مسکن، تامین همه‌ هزینه‌ آن از پس انداز خانواده‌ها امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل مسکن شورای اسلامی در ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن، نظام بانکی را موظف کرد حداقل ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی خود را با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار به بخش مسکن اختصاص دهد.

این قانون در ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ توسط رئیس جمهور ابلاغ شد اما بررسی آمار تسهیلات پرداخت شده در این حوزه نشان می‌دهد با گذشت بیش از ۲۰ از ابلاغ این قانون، نظام بانکی در مسیر سابق حرکت می‌کند.

*بانک‌ها برای نهضت ملی مسکن مشکل ایجاد کردند

در همین راستا، اقبال شاکری، عضو کمسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: نظام بانکی کمتر از 20 درصد تعهد خود در پرداخت وام ساخت مسکن را انجام داده و همین مسئله وعده دولت در بخش مسکن را با مشکل بزرگی مواجه کرده است.

*مسکن مهمترین نیاز هر خانواده است

یکی از مهم‌ترین نیازهای اولیه‌ هر انسان در طول زندگی است و مهم‌ترین هزینه‌ای که هر فرد و خانواده در طول زندگی خود با آن مواجه است هزینه‌های مربوط به مسکن اعم از خرید یا اجاره آن به حساب می‌آید. با توجه به اهمیت این موضوع، تامین و تسهیل مسکن متناسب برای مردم همواره یکی از اهداف دولت‌های مختلف بوده‌ است.

مسئله‌ی مسکن در کشور ما نیز یکی از موضوعات مهم و چالش برانگیز در دولت‌های مختلف بوده‌ با این حال، اولویت این مسئله در چند سال اخیر شدت بیش‌تری پیدا کرده‌است. عدم ساخت مسکن متناسب با نیاز، تبدیل مسکن به یک کالای سرمایه‌ای و ... سهم مسکن از سبد هزینه‌ی خانواده را افزایش داده‌است به گونه‌ای که در حال حاضر سهم مسکن بیش از ۵۰ درصد از هزینه‌های خانواده در کلانشهرها را تشکیل می‌دهد.

پایان پیام/

بیشتر بخوانید