اوضاع بحرانی اسکان زائران در کاروان‌های غیرمجاز عتبات تصاویر

اوضاع بحرانی اسکان زائران در کاروان‌های غیرمجاز عتبات تصاویردر آستانه عرفه، کاروان‌های غیرمجاز عتبات با شیوه‌های مختلف و البته هزینه‌های بالا، زائران را با خود همراه کرده‌اند؛ در حالی که کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت با هزینه کمتر و کیفیت بیشتری زائران را اعزام می‌کنند.

خبر ساز ـ گروه حج و زیارت ـ مریم سادات آجودانی: قیمت رزرو اتاق‌های هتل در عراق هم‌زمان با ایام مناسبتی افزایش پیدا کرده است و برخی از هتل‌ها که توسط کشورهای مختلف ضمانت نشده‌اند، با قیمت بالا از سوی مدیران هتل‌ها در کربلا عرضه می‌شوند. کاروان‌های غیرمجاز هم در این ایام به جای اسکان زائران در هتل‌ها، اقدام به اجاره خانه‌هایی نزدیک به حرم امام حسین علیه‌السلام می‌کنند.

حرم امام حسین (ع) ـ روز گذشته

اسکان نامناسب زائران کاروان‌های غیرمجاز در عتبات

این خانه‌ها با امکانات محدود در اختیار زائران قرار می‌گیرد و اعضای یک کاروان چه زن و چه مرد در یک خانه اسکان می‌یابند. در بسیاری از اوقات اتاق‌‌های خانه‌هایی که برای اسکان زائران اجاره می‌شود، بدون پنجره یا حتی ایمنی لازم است.


اسکان زائران با برخی کاروان‌های غیرمجاز

خدمات نامناسب به بهانه کاهش هزینه در کاروان‌های غیرمجاز عتبات

مسؤولان کاروان‌های غیرمجاز مدعی‌اند که اجاره چنین خانه‌هایی برای زیارت عتبات به منظور کاهش هزینه‌ها صورت می‌گیرد. یکی از مدیران کاروان‌های غیرمجاز می‌‌گوید: هدف ما زیارت است و در اسکان سعی می‌کنیم با کم‌ترین هزینه زائران را همراه سازیم.

این امر در حالی است که عمده اعزام‌ها با کاروان‌های غیرمجاز عتبات در ایام مناسبتی بین سه تا پنج روز است. برخی از کاروان‌های غیرمجاز در نبود اعزام زائران به عتبات در قالب کاروان حج و زیارت در ایام عرفه اقدام به راه‌اندازی کاروان کرده‌اند. با وجود ادعای ارزان بودن سفر با کاروان‌های غیرمجاز، هزینه این سفرها به صورت زمینی از حدود پنج تا هفت میلیون تومان آن هم برای حداکثر چهار شب اقامت در عراق اعلام شده است. اما هزینه سفر عتبات زیر نظر سازمان حج و زیارت به مدت یک هفته به صورت زمینی در ایام عرفه متوسط ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.


اسکان زائران در برخی کاروان‌های غیرمجاز

سودجویی از زائران عتبات

شاید در نگاه نخست همراهی با کاروان غیرمجاز عتبات برای افرادی که قصد دارند در وقت خود صرفه‌جویی کنند، به صرفه باشد، اما در عمل نه تنها وجهه زائر ایرانی را مخدوش می‌کند، بلکه ممکن است مشکلات جبران‌‌ناپذیری برای آنها پدید آورد. به طور مثال در یکی از این کاروان‌ها، خانه‌هایی با متراژ متوسط برای حضور چند زائر پیش‌‍‌بینی می‌شود که زائران فضای محدودی برای استراحت دارند؛ به طوری که در یک اتاق ۱۲ متری، حدود ۱۰ نفر اقامت دارند. علاوه بر این، هزینه دریافت شده از سوی مسؤولان کاروان غیرمجاز، بالاتر از کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت است.


آشپزخانه کاروان غیرمجاز

دردسر کاروان‌های غیرمجاز برای وزارت خارجه

یکی از زائرانی که چندی پیش با این کاروان‌ها همراه شده بود، می‌گوید: کاروان ما ۵۰ نفره بود که ۳۵ نفر را بانوان و ۱۵ نفر را آقایان تشکیل می‌دادند. ما در یک خانه مسکونی حدود ۱۲۰ متری اسکان داشتیم که ۲ اتاق در اختیار بانوان بود و فضای هال و یک اتاق هم برای آقایان در نظر گرفته شده بود. غذای زائران هم همانجا و بدون رعایت نکات بهداشتی پخته می‌شد. بر همین اساس هم من و چند نفر از اعضای کاروان روز سوم سفر مسموم شدیم و در درمانگاهی بستری شدیم که هزینه یک سرم و چند آمپول به همراه ویزیت حدود ۴۰ دلار شد.

نبود نظارت بر کاروان‌های غیرمجاز در سال‌های اخیر مشکلاتی را ایجاد کرده که حتی مسؤولان وزارت امور خارجه هم درگیر آن شده‌اند. برخی از زائران به دلیل بدهی مدیر کاروان غیرمجاز از هتل اخراج شدند و مدیر هتل هم حاضر نشد تا گذرنامه زائران را بدهد. برخی دیگر هم که در خانه‌ یا حسینیه اسکان داشتند، از امکانات محدود، تغذیه نامناسب و حتی سرقت پول و وسایل خود گلایه داشتند و کسی هم پاسخگوی آنها نبود.


هتل زائران با کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت

شیوه‌های کاروان‌های غیرمجاز برای جذب زائر

به گفته صحرایی، یکی دیگر از زائرانی که سال گذشته در روز عرفه با کاروان غیرمجاز راهی عتبات شده بود، می‌گوید: کاروان‌های غیرمجاز به بهانه کاهش هزینه یا حتی سفر کوتاه مدت، زائران را جذب می‌کنند، اما در عمل هزینه سفر برای آنها بیشتر می‌شود. چرا که ما سال گذشته در روز عرفه برای سفر سه روزه چهار میلیون تومان دادیم، اما کیفیت غذاها آنقدر نامناسب بود که ما مجبور شدیم خودمان از رستوران‌های عراق غذا تهیه کنیم که در نهایت آن زمان هر وعده غذا بین ۵۰ تا ۸۰ هزار تومان بود.

متولی اعزام‌ها به عتبات سازمان حج و زیارت است و سفر به عتبات خارج از چارچوب این سازمان، غیرقانونی شناخته می‌شود. از طرفی هم سازمان حج و زیارت هیچ‌گونه مسؤولیتی در برابر کاروان‌های غیرمجاز عتبات ندارد و زائران نمی‌توانند مشکلات همراهی با این کاروان‌ها را به این سازمان منعکس کرده و توقع پیگیری داشته باشند.


مخلفات غذای زائران در کاروان‌های رسمی عتبات

هزینه سفر عتبات با کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت

البته در ایام عرفه که بسیاری از ایرانیان مشتاق تشرف به عتبات هستند و در احادیث هم زیارت امام حسین علیه‌السلام در این ایام سفارش شده است، سازمان حج و زیارت ثبت‌نام عتبات را از روزهای گذشته آغاز کرده است. هزینه سفر زمینی عتبات از پنج میلیون و ۴۰۰ تا حدود هشت میلیون تومان و سفر هوایی از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ تا ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. اما کاروان‌های غیرمجاز با هزینه‌های بیشتر و تبلیغات گسترده، زائران را جذب می‌کنند و به دلیل وجود اعزام‌های کوتاه مدت حتی با هزینه‌های بیشتر، زائران هم برای سفرهای مناسبتی بدون اطلاع از مشکلات، با آنها همراه می‌شوند.

به گفته شریعتی، مدیر یکی از کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت، در ایام مناسبتی تعداد کاروان‌های غیرمجاز افزایش می‌یابد و بسیاری از زائران هم بدون اطلاع از نحوه اسکان یا تغذیه در عراق، با آنها همراه می‌شوند. اما پس از بازگشت به کشور از سفر رضایت نداشته و به سازمان حج و زیارت مراجعه می‌کنند. اما سازمان حج و زیارت مسؤولیتی در زمینه کاروان‌های غیرمجاز ندارد و حتی تجربه نشان داده به دلیل نبود قانون مناسب، شکایت از آنها راه به جایی نمی‌برد.

به گزارش فارس، سفر به عتبات در دور جدید اعزام‌ها تا ۲۴ تیرماه از سوی سازمان حج و زیارت برنامه‌ریزی شده که با توجه به افزایش تقاضا برای سفر عتبات در روز عرفه، ظرفیت اعزام‌ها در روزهای آینده افزایش یافته است.

پایان پیام/

بیشتر بخوانید