واکاوی چالش‌ها و محرک‌های رشد بورس در روزهای آینده

واکاوی چالش‌ها و محرک‌های رشد بورس در روزهای آیندهکارشناسان بازار سرمایه معتقدند، برگزاری مجامع گروه بانکی طی روزهای گذشته، انتظار برای مجامع دیگر شرکت‌های بزرگ بازار با چشم‌انداز تقسیم سود و کاهش قیمت سهام یکی از محرک‌های سرمایه‌گذاری در بورس است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبر ساز، بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته، روزهای متفاوتی را دنبال کرد و معاملات ۵ روزه بازار سهام تقریبا بدون تغییر نماگرهای تالار شیشه‌ای به پایان رسید. شاخص‌های عملکردی بورس امروز نیز کاهش اندکی را تجربه کردند.

بازار سهام مدتی است که روزهای متعادل و اغلب به سمت منفی را دنبال می‌کند و ارزش معاملات خرد سهام نیز که به عنوان سنجه رونق و رکود بازار شناخته می‌شود، خبر از افزایش رکود در بازار می‌دهد.

به نظر می‌رسید که شروع تابستان برای بورس بازان روزهای بهتری باشد؛ البته امروز روند منفی بورس کام سهامداران را تا حدودی تلخ کرد.

* چشم انداز مثبت مجامع برای آینده بورس

علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبر ساز، درباره چالش‌های آینده بورس گفت: طی روزها و هفته‌های گذشته بازار سهام با چالش‌های متعددی همچون کاهش نرخ دلار، حواشی صنعت خودروسازی، قیمت‌گذاری دستوری و... دست و پنجه نرم کرده است و منفی‌های این روزهای بورس به همین دلایل بوده است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد با روند فعلی، بورس توانایی صعودهای پرقدرت را نداشته باشد، اما برگزاری مجامع گروه بانکی طی روزهای گذشته، انتظار برای مجامع دیگر شرکت‌های بزرگ بازار با چشم‌انداز تقسیم سود و کاهش قیمت سهام یکی از محرک‌های این روزهای بورس است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: چشم‌انداز افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ شرکت‌ها که مدتی است، به صورت رسمی ابلاغ شده است، نیز از دیگر عواملی است که این محرک‌ها را قدرت می‌بخشد.

مومنی تصریح کرد: همچنان بسیاری از ابهامات درباره آینده بورس وجود دارد و همین موضوع مانع از رشد با قدرت بورس شده اند، اما شرایط نشان می‌دهد که اثرگذاری این عوامل کمتر شده است. انتظار می‌رود که احتمال قوت بخشیدن به محرک‌ها بیش از قبل باشد.

* افت یکپارچه شاخص‌های عملکردی بورس

در پایان معاملات روز شنبه، شاخص بورس 11 هزار و 277 واحد نسبت به روز کاری گذشته ریزش کرد و تا سطح 2 میلیون و 162 هزار و 616 واحد پایین آمد. بازدهی این شاخص منفی 52 صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با کاهش 3 هزار و 173 واحدی در رقم 742 هزار و 961 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی 43 صدم درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس نیز با ریزش 179 واحدی به رقم 27 هزار و 818 واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن فرابورس با افت 896 واحد به سطح 136 هزار و 316 واحد رسید.

* پنجمین روز خروج پول حقیقی بازار سرمایه

روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای پنجمین روز متوالی منفی شد و 444 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

امروز نمادهای ثفارس (عمران ‌و توسعه‌ فارس‌)، شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) و خزامیا (زامیاد) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای سهرمز (سیمان هرمز)، سآبیک (سیمان آبیک) و فاراک (ماشین‌ سازی‌ اراک‌) اختصاص داشت.

* کاهش ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 13 هزار و 183 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 4 هزار و 282 میلیارد تومان بود که 32 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 5 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 6 هزار و 424 میلیارد تومان رسید.

* رشد ارزش صف‌های خرید بورس

در پایان معاملات امروز، 281 نماد با رشد قیمت و 460 سهم نیز با کاهش قیمت روبرو شدند.

در جریان معاملات روز شنبه، 96 نماد صف خرید داشتند و 58 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 23 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 912 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با رشد 62 درصدی به 177 میلیارد تومان رسید.

پایان پیام/

بیشتر بخوانید