قاسمپور: از برنامه اول تا ششم توسعه، به مسائل خاص زنان روستایی توجه نشده است

قاسمپور: از برنامه اول تا ششم توسعه، به مسائل خاص زنان روستایی توجه نشده استعضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه و رئیس فراکسیون زنان مجلس از عدم توجه کافی به ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و مسائل ویژه زنان روستایی در برنامه‌های توسعه گفت.

فاطمه قاسمپور، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار زنان و جوانان خبر ساز، با بیان این‌که در حال حاضر حدود 12 درصد کل جمعیت کشور یعنی حدود 10 میلیون نفر را زنان روستایی و عشایر تشکیل می‌دهند، گفت: با وجود این میزان قابل توجه از این قشر از زنان، در برنامه‌های توسعه از برنامه اول تا ششم به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خاص ایشان و از سویی مسائل ویژه این قشر، توجه ویژه‌ای نشده و در کنار سایر زنان و به صورت بافتی همگن در این برنامه‌ها به ایشان پرداخته شده است.

قاسم‌پور ادامه داد: در طی این برنامه‌ها موضوع زنان از منظرهای آموزش، ورزش، توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، عدالت جنسیتی و... مورد اشاره و توجه قرار گرفته و در همین منوال هم زنان روستایی در برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های اجرایی دولت‌ها لحاظ شده‌اند. اما نکته این‌جاست که ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این قشر از زنان و همچنین مسائل خاص آن‌ها ایجاب می‌کند توجه جدی و مجزایی به آن‌ها صورت گیرد.

وی با تأکید بر این‌که وقتی برنامه‌ها به صورت کلی تعریف می‌شوند و زنان روستایی در قوانین و آیین‌نامه‌های اجرایی سهمشان مشخص نشده، دستگاه اجرایی الزامی در اولویت‌بخشی به زنان روستایی و عشایر در حجم مسائلی که دارد نمی‌بیند، خاطرنشان کرد: همه این کم‌توجهی‌ها در حالی است که حدود 60 درصد از زنان روستایی یعنی بخش عمده آن‌ها در سن فعالیت قرار دارند و با لحاظ ظرفیت‌های منطقه‌ای و جغرافیایی لازم است موضوع توجه به ظرفیت این زنان به جد در دستور کار قرار گیرد.

این نماینده مجلس با اشاره به برخی مسائل این قشر از زنان گفت: زنان روستایی و عشایر در بخش سلامت و بهداشت، مسائل متفاوت و حادتری نسبت به زنان شهری دارند. وضعیت تجرد دختران روستایی با توجه به مهاجرت مردان جوان به شهرها و ازدواجشان در شهرها، بازماندگی از تحصیل دختران نوجوان و جوان در مقاطع متوسطه اول و دوم، عدم دسترسی به فضای اشتغال رسمی و غیررسمی در مناطق روستایی برای دختران تحصیل‌کرده و...ایجاب می‌کند که این زنان با توجه به مسائل ویژه و همچنین تفاوت امکانات و ظرفیت‌های مناطق روستایی در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه جدی قرار گیرند.

رئیس فراکسیون زنان مجلس با اشاره به برنامه هفتم توسعه گفت: متأسفانه در لایحه ارسالی دولت نیز طبق روال برنامه‌های توسعه پیشین موضوع زنان روستایی و عشایر به صورت مجزا مورد توجه قرار نگرفته است.

عضو ظر با اشاره به برنامه‌های مجلس در این زمینه گفت: ما از سال گذشته که جلسات کارشناسی برنامه هفتم توسعه را در کمیسیون اجتماعی شروع کردیم، این موضوع را نیز در دستور کار قرار دادیم. هم جامعه کارشناسی را وارد بحث کردیم و هم از ظرفیت دستگاه‌های مرتبط و همچنین گروه‌های فعال زنان روستایی بهره‌مند شدیم، که امیدوارم بتوانیم در این زمینه در برنامه هفتم موفق عمل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برنامه هفتم توسعه، برنامه اجرایی کشور برای مدت 5 سال و حتی بیشتر است و از این جهت هر مداخله‌ای که در آن تعریف می‌شود، بسیار حائز اهمیت است و نقشه راه و فعالیت دستگاه‌های اجرایی خواهد بود. با توجه به اهمیت بسیار این برنامه، در موضوعات مختلف جلسات کارشناسی و دستگاهی آن را در کمیسیون اجتماعی مجلس شروع کردیم و یکی از موضوعات بسیار مهم در این برنامه برای ما موضوع زنان روستایی است که بایستی مداخله‌ای دقیق در مسیر توجه به ظرفیت این زنان و همچنین مسائل دیگر ایشان تعریف شود.

پایان پیام/

بیشتر بخوانید