قالیباف: دیدگاه تمام افراد صاحب‌نظر در تدوین لایحه عفاف و حجاب باید دیده شود

قالیباف: دیدگاه تمام افراد صاحب‌نظر در تدوین لایحه عفاف و حجاب باید دیده شودرئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیگیری ها برای تدوین لایحه عفاف و حجاب گفت: این یک کار جمع سپاری است و در این مسیر باید دیدگاه‌های همه افراد صاحب نظر را جمع آوری کرده و در تدوین لایحه استفاده کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سومین نشست بررسی ابعاد و زوایای مختلف لایحه عفاف و حجاب با حضور جمعی از علما، روحانیون و نخبگان حوزوی و رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد‌.

شایسته خو مدیر مکتب نرجس و فعال فرهنگی در این نشست با بیان اینکه ‌برای تضمین اجرایی قانون عفاف و حجاب به ساختار نظارتی قوی نیازمند است، تاکید کرد: تسامح در برابر جریان برهنگی، جامعه را به سوی شکست در برابر سرمایه داری سوق می دهد.

‌حجت‌الاسلام سید محمدمحسن دعایی استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که لایحه عفاف و حجاب به شکلی صددرصدی ناکارآمد است گفت: چرا در لایحه حجاب هیچ امر ایجابی و فرهنگی در نظر گرفته نشده است؟ لایحه حجاب راه بی حجابی را برای ثروتمندان هموار می کند و قاطبه متدینین از این لایحه سرخورده می شوند.

وی اظهار کرد: روایات به ما می گویند که اساس دین، حیا بوده و امروز دشمن همین موضوع را هدف قرار داده است.

حجت‌الاسلام رضا دانشور ثانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی نیز در این نشست گفت: قانون حجاب باید به شکلی نوشته شود که قابلیت اجرا داشته باشد، در حالی که در لایحه اخیر حدود حجاب و عفاف مشخص نشده است.

وی با اشاره به اینکه نیروی انتظامی نمی تواند ضابط مناسبی از سوی قوه قضائیه برای اجرای این قانون باشد، ادامه داد: بی حجابی نمی تواند همزمان هم جرم باشد و هم تخلف و معتقدم به جای قانون جدید باید قوانین گذشته درباره حجاب را اصلاح اساسی کنیم.

انسجام اجتماعی باید خط قرمز ما برای اقدامات مربوط به حجاب باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد نظافت عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان نیز گفت: در امر حجاب باید به ریشه ها توجه کنیم، دختر بدحجابی که می بینید، مظلوم است زیرا گرفتار آموزش و پرورش و دیگر نهادهای ناکارآمد ما بوده است.

وی با اشاره به اینکه باید از اجرا نشدن سیاست های فرهنگی پیشین عبرت گرفت، افزود: جمهوری اسلامی یعنی حکومت بر دل های مردم و نه تحمیل امور بر آنها.

این استاد برجسته حوزه علمیه خراسان تأکید کرد: هر کاری که قصد داریم برای حجاب انجام دهیم، باید خط قرمز ما، انسجام اجتماعی باشد.

حجت‌الاسلام صاحبقرانی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان رضوی نیز در نشست رئیس مجلس با حوزویان و صاحب نظران در عرصه خانواده عنوان کرد: آسیب جدی لایحه عفاف و حجاب، تک بُعدی بودن آن است.

وی افزود: تا وقتی که به بهانه برهم نخوردن آرامش از گفت و گو جلوگیری کنیم، صرفاً صورت مسئله را پاک کرده ایم، باید بتوانیم با نوجوانان گفت وگو کنیم.

حجت‌الاسلام مروارید استاد حوزه نیز در نشست رئیس مجلس با حوزویان و صاحب نظران عرصه خانواده گفت: هیچ سیاستگذاری واحد و استراتژیکی در لایحه مذکور دیده نمی شود. برخورد کیفری حتما لازم است، اما اکتفا به ابزار قضائی و کیفری پاسخگو نیست.

وی افزود: نکته مثبت لایحه برخورد محکم با سلبریتی‌های اشاعه‌دهنده بدحجابی است اما جریمه‌های مالی در نظر گرفته شده هیچ بازدارندگی خاصی برای کشف حجاب ندارند.

وی تاکید کرد: نتیجه قانون حجاب باید این باشد که حاکمیت در حال پایش و نظارت است.

‌حجت‌الاسلام محمد الهی خراسانی مدیر پروژه تحلیل راهبردی ساماندهی وضعیت حجاب نیز در این نشست عنوان کرد: برای قانون حجاب به تفاهم اجتماعی نیاز داریم و معتقدم در شرایط کنونی اقدام مجلس برای تصویب لایحه ارتقای امنیت زنان یک شاهکار بود.

وی با تأکید بر این که در لایحه عفاف و حجاب باید هدف بلندمدت را از هدف کوتاه مدت، تفکیک کنیم، عنوان کرد: نگاه ما در قانون حجاب نباید صرفاً مردانه باشد، بلکه زنان باید در این حوزه میدان داری کنند.

مدیر پروژه تحلیل راهبردی ساماندهی وضعیت حجاب عنوان کرد: به پشتوانه عرفی قانون ها باید توجه کرد، مقابله با ناهنجاری در پوشش سطوح مختلفی دارد که از برخورد فوری و جریمه تا جرم انگاری را شامل می شود و در قانون گذاری باید به این موضوع توجه کرد.

‌موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یازدهم نیز با بیان اینکه باید فرصت امروز را مغتنم بدانیم و پیشنهادات عملی برای اصلاح اشکالات لایحه ارائه شود، عنوان کرد: باید تا جایی که امکان دارد مسائل فرهنگی را در لایحه عفاف و حجاب بیاوریم و از همه صاحب نظران می خواهم کمک کنند تا این لایحه آبرومند و موثری باشد.

لزوم بررسی دیدگاه تمام صاحب‌نظران در تدوین لایحه عفاف و حجاب

‌محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست، گفت: به عنوان یک نماینده، شهروند، بسیجی و کسی که میراث دار شهدا هستیم باید بررسی همه ابعاد این لایحه را دنبال کنیم تا ان شاء الله به قانونی به تمام معنا و دارای تمامی ساحت‌های لازم برسیم.

رئیس قوه قانون گذاری با تاکید بر اینکه جنس این کار به گونه‌ای است که تنها با کمیسیون قضایی و حقوقی و کمیسیون فرهنگی نمی شود به یک قانون جامع رسید، عنوان کرد: این یک کار جمع سپاری است و در این مسیر باید دیدگاه های همه افراد صاحب نظر را جمع آوری کرده و در تدوین لایحه استفاده کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مرکز پژوهش‌ها و مرکز تحقیقات مجلس در قم امکانات خوبی را در اختیار دارند، ادامه داد: باید اجازه دهیم هر کسی هر حرفی دارد، موافق و مخالف در صحن علنی آزادانه بیان کند و به جمع بندی خوبی برسیم.

پایان پیام/

بیشتر بخوانید