خبر خوب| بهره‌برداری از نیروگاه برق فومنات در گیلان

خبر خوب| بهره‌برداری از نیروگاه برق فومنات در گیلانمدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای گیلان از بهره‌برداری نیروگاه برق مجتمع تولیدی صنعت فومنات در مقیاس کوچک خبر داد.

به گزارش خبر ساز از رشت، بهمن داراب‌زاده امروز در حاشیه بهره‌برداری از نیروگاه برق مجتمع تولیدی نئوپان فومنات در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نیروگاه مقیاس کوچک ۱۱/۳۴ مگاواتی شرکت نئوپان فومنات دارای ۲ دستگاه ژنراتور با ظرفیت هر واحد ۵/۶۷ مگاوات است، اظهار کرد: این نیروگاه باهدف تأمین برق مصرفی مورد نیاز شرکت در وهله نخست و انتقال انرژی مازاد تولیدی نیروگاه جهت مصارف خانگی باهدف کاهش میزان خاموشی منطقه، به بهره‌برداری رسید.

وی با اشاره به ظرفیت بالقوه کارخانه نئوپان فومنات در گیلان گفت: کارخانه نئوپان فومنات به‌ عنوان یکی از مشترکان صنعتی شرکت برق منطقه‌ای گیلان، دارای دیماند با ظرفیت ۱۰ مگاوات بوده که هم اکنون ۲ خط تولیدی کارخانه جمعاً دارای مصرفی حدود هفت مگاوات است.

به گفته مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای گیلان، مازاد تولید نیروگاه از طریق اتصال نیروگاه نئوپان به شبکه از طریق فیدرهای ۲۰ کیلوولت اختصاصی کارخانه، به باس‌بار ۲۰ کیلوولت پست فوق توزیع فومن، صرف مصارف خانگی است که این موضوع در شرایط اوج مصرف از اهمیت بسزایی برخوردار است.

داراب‌زاده، راندمان الکتریکی ژنراتورهای منصوبه را ۴۶/۱ درصد دانست و تصریح کرد: در صورت استفاده از این ژنراتورها در قالب chp (تولید هم‌زمان برق و حرارت)، راندمان نیروگاه به بالای ۷۰ درصد افزایش می‌یابد و مدیران کارخانه نئوپان فومنات قادر خواهند بود که از حرارت خروجی اگزوزهای ژنراتورها که بالغ بر ۴۰۰ درجه سانتیگراد است برای خشک‌کردن مواد اولیه خط تولید شماره ۲ کارخانه استفاده کنند.

وی با بیان اینکه راندمان الکتریکی نیروگاه‌های بزرگ سیکل ترکیبی، حدود ۵۵ درصد است، افزود: با انتقال انرژی تولیدی این نیروگاه‌ها از محل تولید تا محل مصرف چیزی حدود ۱۵ درصد تلفات در طول خطوط انتقال، فوق توزیع و توزیع خواهیم داشت، درصورتی‌که به دلیل واقع‌شدن این نیروگاه در محل مصرف، عملاً بخش تلفات ناشی از خطوط حذف شده و با حداکثر راندمان تولیدی به مصرف خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه این دومین نیروگاه مقیاس کوچک است که در سال جاری در استان گیلان به بهره‌برداری رسیده است، گفت: امیدواریم این رویه تداوم داشته باشد تا در آینده‌ای نه‌ چندان دور شاهد تراز بین تولید و مصرف باشیم.

به گزارش فارس، مجتمع تولیدی صنعتی فومنات با ایجاد اشتغال برای حدود ۶۰۰ نفر، تولید نئوپان و ام‌دی‌اف بخشی از نیازهای استان گیلان و کشور را تأمین می‌کند.

پایان پیام/۸۴۰۰۸

بیشتر بخوانید