فارس من| وقتی چالش‌های دریافت وام ازدواج و فرزندآوری سوهانِ روح می‌شود!

فارس من| وقتی چالش‌های دریافت وام ازدواج و فرزندآوری سوهانِ روح می‌شود!زوج‌ها در مرحله ثبت نام تا دریافت وام ازدواج و فرزندآوری از بانک‌ها بامسائلی روبه رو می‌شوند که اوقاتشان را تلخ می‌کند. این افراد با هر سختی مدارک خود را فراهم می‌کنند. اما کار همین‌جا تمام نمی‌شود و عدم اعتبار بانک و صف طولانی وام‌گیرندگان، سنگی دیگر جلوی پای آن‌ها می‌شود. در این گزارش به انتقادهای مخاطبین فارس به روند دریافت وام می‌پردازیم.

گروه زندگی: وام ازدواج و فرزندآوری، تسهیلاتی است که دولت برای کمک به جوانان برای تشکیل خانواده و به زوجینی که قصد فرزندآوری دارند، در نظر گرفته است تا در امر تشکیل خانوده و فرزندآوری با مشکلات کمتری مواجه شوند. اما گاهی جوانان و زوجین در مرحله ثبت نام تا دریافت وام از بانک‌ها بامسائلی روبه رو می‌شوند که اوقات آنها را تلخ و روند دریافت وام را دشوار می‌کند.
در همین راستا برخی از متقاضایان دریافت وام ازدواج با هر سختی مدارک خود را تکمیل و منویات بانک را فراهم می‌کنند. اما کار همین‌جا تمام نمی‌شود و یک بار دیگر اعتبارات بانک و صف طولانی وام‌گیرندگان به عنوان مشکل بعدی معرفی می‌شود. به همین منظور مخاطبان خبر ساز در سامانه «فارس من» پویشی را با عنوان عبور از هفت‌خوان رستم برای گرفتن وام ازدواج و فرزندآور ی در سامانه فارس من ثبت کرده‌اند. در این پویش آمده است: «هر بار که برای ثبت نام وام فرزندآوری یا ازدواج به سایت تسهیلات بانک مرکزی مراجعه کردم با این پیام مواجه شدم: «در حال حاضر هیچ بانکی در استان انتخابی شما دارای اعتبار نمی‌باشد، دوباره تلاش نمایید». یا اگر هم بانکی اعتبار داشته باشد در حین ثبت نام با توجه به مراجعه زیادی از متقاضیان سایت دچار نقص فنی شده و در زمان ثبت نام با پیام مشکل فنی در سایت لطفا دوباره تلاش نمایید مواجه می‌شویم.

این مشکل بعد از چند ده بار امتحان در زمان‌های مختلف متاسفانه همچنان پا برجاست و بعد از چند ساعت ظرفیت بانک تکمیل شده و هیچ سیستم اطلاع‌رسانی وجود ندارد که چه زمانی می‌توان دوباره ثبت نام کرد و با مشکل‌عدم وجود اعتبار برخورد نکرد. به گونه‌ای که هر هفته چند نوبت باید به سایت سر زد. متاسفانه مراحل ثبت نام و دریافت وام فرزندآوری و ازدواج تبدیل به هفت خوان رستم شده است.»


مبلغ وام ازدواج برای هر یک از زوج‌ها ۱۸۰ میلیون تومان است، اما به متقاضیانی که سن ازدواج آن‌ها در زوج‌ها زیر ۲۵ سال و در زوجه‌ها زیر ۲۳ سال باشد، مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تعلق می‌گیرد.

*زوجین برای دریافت وام ازدواج و فرزندآوری با چه غول‌هایی روبه‌رو می‌شوند؟

با سردبیر این پویش تماس گرفتیم تا در مورد مشکل‌شان بیشتر برایمان توضیح دهند؛ «احمدی رودخانگی» مخاطب فارس من، از خراسان رضوی مشهد در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: «یک سال برای دریافت وام ازدواجم تلاش کردم، از روند ثبت نام در سایت تا تعیین شعبه و ارائه مدارک و معرفی ضامن و سابقه شغلی به حدی طولانی و پر چالش بود که هفت خوان رستم را رد کردم. بعد از ۳ماه که هر روز در سایت وام ازدواج بودم، توانستم ثبت نام کنم. اما این اتمام کار نبود، حالا به غول بعدی رسیدیم. بعد از ۶ ماه در بانک به بنده نوبت دادند و بعد از غول ارائه دوتا ضامنِ کارمند، سابقه و مدرک شغلی و گرفتن سفته بالاخر با سختی توانستم این وام را بگیرم.»

وی افزود: «از آن ۱۲۰ میلیونی که می‌خواستند به من وام ازدواج بدهند، ۱۰ میلیونش را همان اول به عنوان کارمزد از پرداختی من کم کردند و در آخر ۱۱۰ میلیون تومان به من تعلق گرفت. این روند به قدری طولانی بود که زمان اقدام من برای دریافت وام ازدواج، ارزش لوازم خانگی کمتر بود و مثلا یک یخچال ایرانی که ۲۵ میلیون تومان بود، بعد از پرداخت وام، ارزش همان یخچال ۸۰ میلیون تومان شد.»


مخاطبان فارس از روند طولانی مدت دریافت وام ازدواج و فرزندآوری سخن می‌گویند.

* واریز وام بعد از یک سال، دردی را دوا نمی‌کند!

این مخاطب فارس من در ادامه می‌گوید: «اخیرا هم برای وام ازدواج خواهرم و وام فرزندآوری خودم اقدام کردم. باز هم با این مسیر پر چالش درگیر هستم. وقتی وارد سایت برای ثبت نام وام می‌شویم، مشخص نیست که استان مربوطه اعتبار دارد یا خیر. اما وقتی ثبت نام اولیه را انجام می‌دهیم، این هشدار را می‌دهد که بانک‌های استان شما «فاقد اعتبار» است. یا متاسفانه اگر بانک هم دارای اعتبار باشد، در عرض کمتر از ۱۰ تا ۲۰ دقیقه پر می‌شود. به شکلی که شما تا پیامک تایید ثبت نام را می‌گیرید، به محض وارد کردن کد، سامانه هشدار می‌دهد که ظرفیت تکمیل است. یا سایت از دسترس خارج می‌شود. در این شرایط مجبور هستیم برای یک ثبت نام ساده به کافی نت‌ها برویم و به او پول بیشتری بدهیم که او در بازه زمانی یک ماهه هر روند ثبت نام ما را پیگیری کند تا با کلی دوندگی بتوانیم ثبت نام کنیم.»


مبلغ تسهیلات فرزندآوری، به ازای فرزند اول، ۳۰ میلیون تومان، به ازای فرزند دوم، ۶۰ میلیون تومان، به ازای فرزند سوم، ۹۰ میلیون تومان و به ازای فرزند چهارم، ۱۲۰ میلیون تومان است.

سردبیر این پویش با مورد خطاب دادن مسئولان می‌گوید: «درخواستم این است که مسئولان حداقل اگر قول می‌دهند، درست به قولشان عمل کنند. یا اگر نمی‌خواهند وام بدهند، مردم را اذیت نکنند. هر روز در رسانه نگویند ما روند اعطای وام را تسریع می‌کنیم! درحالی که هنوز ثبت نام وام یک هفت خوان رستم است. فرزند من متولد ۲۶ مهرماه پارسال است. از برج ۹ پارسال من هر روز در حال اقدام برای ثبت نام وام فرزند آوری هستم تا بعد از عید نتوانستم ثبت نام کنم. ۲ماه قبل از عید و ۲ماه بعد از عید هم اعتبار نداشتند و ۴ ماه معطل شدیم. الان هم که می‌خواهند ۳۰ میلیون تومان به من بدهند زخمی را دوا نمی‌کند.»


تسهیلات ازدواج جزء محبوب‌ترین وام‌های بانکی در کشورمان است، چراکه هم سود (۴ درصد) پایینی دارد، هم زمان بازپرداخت طولانی‌اش، باعث می‌شود در زمان پرداخت اقساط به وام گیرنده فشاری وارد نشود. به همین دلیل بیشترین متقاضی را بین تمام تسهیلات در اختیار دارد.

*چالش‌هایی که خانواده‌ها را سرد می‌کند!/ سخت‌گیری‌ها اعطای وام، باعث رونق بازار سیاه وام بانکی می‌شود

اما این تمام ماجرا نیست، سخت‌گیری‌های بانک‌ها و فرآیند بسیار طولانی پرداخت وام به قدری برای مردم سخت و صعب العبور شده است که برخی از زوجین شاهد خراب شدن زندگی مشترک‌شان هستند. در همین راستا یکی دیگر از مخاطبان، به فارس می‌گوید: «یک سال و نیم است که ازدواج کردم، بیشتر از هشت ماه شده که برای دریافت وام ثبت نام کردم، اما هنوز نوبتم نشده است. به قدری این وام برایم ضروری است که زندگی‌ام در شرف خراب شدن است. دولت اعلام می‌کند: «ازدواج کنید، حمایت می‌کنیم» پس حمایت کجاست؟ لطفا، خواهش می‌کنم کاری کنید. زندگی‌ام در حال فروپاشی است. در این گرانی‌ها وام ازدواج کمک حالمان است و دردی را دوا می‌کند. نه اینکه وعده بدهیدو عمل نکنید. »

یکی دیگر از مخاطبین دیگر فارس من هم می‌گوید: «بنده سه ماه است داخل سایت جهت وام فرزندآوری ثبت‌نام را انجام داده‌ام، ولی هنوز بعد از سه ماه برای بنده پیامک تعیین شعبه ارسال نشده است، چقدر باید در انتظار باشیم؟»

مخاطب دیگری هم می‌گوید: «از ابتدای سال ۱۴۰۲ در هر ساعتی از روز برای ثبت‌نام وام ازدواج اقدام می‌کنیم، با خطاهای متفاوتی از جمله «در استان محل انتخابی شما هیچ بانکی دارای اعتبار نمی‌باشد» (حتی تهران) و یا «پیغام خطای ناشناخته»، مواجه می‌شویم. امیدواریم با پیگیری مسئولین هر چه سریع‌تر این موضوع تسریع شود.»

علاوه بر این‌ها چالش‌های مسیر دریافت وام برای برخی از افراد به قدری زیاد است که آن‌‌ها به این سمت می‌روند که امتیاز وام‌های خود را به دیگران بفروشند و سبب رونق بازار سیاه وام بانکی شوند.


«مهدی صحابی» مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرد:« روند سنوات گذشته نیز موید افزایش سرعت پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه از خرداد ماه بوده و از میزان انتظار دریافت تسهیلات کاسته خواهد شد.»

* بانک مرکزی: روند پرداخت وام ازدواج تسریع می‌شود

اما بر اساس اعلام بانک مرکزی، بانک‌های عامل امسال ۱۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزند پرداخت کرده‌اند. در همین راستا «مهدی صحابی» مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی، اعلام کرده است: «عملکرد شبکه بانکی در پرداخت این تسهیلات در سنوات گذشته که همواره مورد تقدیر مقامات و نهادهای ذیربط از جمله مجلس شورای اسلامی، دولت شده بیانگر حساسیت و اهمیت این موضوع برای بانک مرکزی است. روند سنوات گذشته نیز موید افزایش سرعت پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه از خرداد ماه بوده و از میزان انتظار دریافت تسهیلات کاسته خواهد شد.»

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی همچنین تاکید می‌کند: «تلاش بانک مرکزی همچون سنوات گذشته نظارت دقیق و پیگیرانه عملکرد شبکه بانکی در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزند خواهد بود و بانک‌های عامل نیز حتی فراتر از تکالیف قانونی خود پرداخت این تسهیلات را به عنوان مسئولیت اجتماعی خود پذیرفته و به جد و فعالانه در آن شرکت می‌نمایند.»

بانک مرکزی پیش از این هم اعلام کرده بود: از ابتدای سال جاری تا امروز، بانک‌های عامل بیش از ۱۰.۷ همت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزند پرداخت کرده‌اند که این میزان طی بازه زمانی مشابه در سال گذشته ۹.۴ همت و در سال ۱۴۰۰ نیز ۳.۹ همت بوده است.

طبق اظهارات مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی، همین روزها شاهد کاهش میزان انتظار متقاضیان وام برای تسهیلات ازدواج و فرزندآوری خواهیم بود. اگر شما مخاطبان عزیز در این مورد تجربه‌ای دارید در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

پایان پیام/

بیشتر بخوانید