ضرورت مقابله با فرار مالیاتی مشاغل خاص/ سامانه اخذ مالیات نیازمند اقتدار است‌

ضرورت مقابله با فرار مالیاتی مشاغل خاص/ سامانه اخذ مالیات نیازمند اقتدار است‌عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: سامانه‌های مناسبی در موضوع اخذ مالیات داریم، اما باید سازمان امور مالیاتی برای درست عمل کردن این سامانه‌ها با اقتدار عمل کند، فرار مالیاتی برخی مشاغل خاص با تراکنش‌های چند ده میلیارد تومانی در کشور ما یک واقعیت است، که باید با آنها طبق قانون مقابله کرد.

‌بهروز محبی نجم‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبر ساز درباره فرار مالیاتی مشاغل خاص با تراکنش‌های بسیار بالا، اظهار داشت: متاسفانه این فرار مالیاتی در برخی مشاغل خاص باوجود قانون مصوب مجلس، وجود دارد، به عنوان نمونه در شهر بزرگی نظیر مشهد‌ با پزشک متخصصی مواجه شدیم که افراد را در زمستان سرد جلوی خودپرداز می فرستاد که آنجا بروند و پول نقد بگیرند و دستگاه پوز در داخل مطب نگذاشته بود‌.

عضو‌ کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: حوزه مالیاتی می خواهد توانمندی مالیاتی را در کشور بالا ببرد و عدم ثبات در کشور در حوزه اقتصادی ناشی از این است که منابع ما پایدار نیست، مالیات و عوارض جز منابع پایدار است، قطعا دولت باید در این رابطه ‌و برای تحقق این منابع پایدار حساسیت داشته باشد، کسانی که فرار مالیاتی دارند متخلف هستند در این رابطه در قانون مصوب مجلس جرم انگاری‌‌شده است و حتما باید با این افراد برخورد شود.

وی با اشاره به ضعف‌های فرهنگی در بحث پرداخت مالیات توسط مشاغل خاص، گفت: ما پیوست فرهنگی و اقتدار در اجرا برای پرداخت مالیات توسط افراد با مشاغل خاص نداشتیم اگر با کسانی که مالیات پرداخت نمی‌کردند، برخورد جدی می‌شد، ‌خودشان می‌فهمیدند که باید به وظیفه‌شان عمل کنند و همراهی می‌کردند، یا کسانی که الان مالیات می‌دهند باید بدانند که این مالیات کجا هزینه می‌شود، ما باید در این زمینه اطلاع رسانی کنیم؛ در این باره صدا و سیما چه کرده است؟ چند فیلم سینمایی داشتیم که اهمیت مالیات و شیوه مصرف آن را نشان داده است؟ و یا ‌چند مستند تهیه کرده‌ایم که نشان دهد مالیات‌ها کجاها هزینه می شود‌.

نماینده مردم سبزوار در مجلس اضافه کرد: سامانه‌های موفقی در کشور داریم و موفق بودن سامانه به مدیریت مجموعه ربط دارد، سامانه‌های مناسبی در موضوع اخذ مالیات داریم اما باید مدیریت سازمان امور مالیاتی برای درست عمل کردن این سامانه‌ها با اقتدار عمل کند، فرار مالیاتی برخی مشاغل خاص با تراکنش‌های چند ده میلیارد تومانی در کشور ما یک واقعیت است، که باید با آنها طبق قانون مقابله کرد، افراد زیادی مراجعه می‌کنند و‌ در این رابطه شکایت دارند‌.

بنابراین گزارش یکی از راهکارهای اصلی مهار تورم، بحث کنترل کسری بودجه است؛ افزایش سهم منابع پایدار نظیر مالیات در این زمینه بسیار کمک خواهد کرد. با این وجود، با بررسی بخش‌های مختلف مالیات‌پرداز مشاهده می‌شود که برخی مشاغل خاص با حجم بالایی از معافیت در اقتصاد مواجه هستند که مسیر رسیدن به درآمدهای پایدار و مهار تورم را سد کردند.

در دهه اخیر سهم مالیات بر درآمد مشاغل از کل درآمدهای مالیاتی ۴ درصد بوده است، در حالی که مشاغل سهم ۲۰ درصدی از تولید ناخالص داخلی کشور دارند. همچنین مجموع مالیات دریافتی از مشاغل نصف مالیات دریافتی از حقوق کارکنان بخش عمومی و خصوصی است و این خود نشان از فرار مالیاتی مشاغل خاص با تراکنش‌های بسیار بالا در اقتصاد ایران دارد که ضرورت مقابله هر چه سریع‌تر با فرار مالیاتی مشاغل خاص را توسط سازمان امور مالیاتی نمایان کرده است.

پایان پیام/

بیشتر بخوانید