رئیس سابق موساد: نزدیکی ایران و عربستان سعودی، تهدید جدی برای اسرائیل است

رئیس سابق موساد: نزدیکی ایران و عربستان سعودی، تهدید جدی برای اسرائیل استرئیس سابق سازمان تروریستی موساد در سخنانی گفت که نزدیک شدن ایران به کشورهای منطقه تهدید جدی برای جایگاه رژیم صهیونیستی است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبر ساز، «تامیر پاردو» رئیس سابق سازمان اطلاعات و عملیات ویژه رژیم صهیونیستی (موساد) امروز (چهارشنبه) طی سخنانی در کنفرانس امنیتی «هرتزلیا» در خصوص نزدیکی میان ایران و کشورهای منطقه هشدار داد.

به نوشته پایگاه خبری روسیا الیوم، او گفت: «می‌بینیم که اخیرا عربستان سعودی و ایران به یکدیگر نزدیک شده‌اند، گفت‌و‌گوها میان ایران و امارات متحده عربی هم جریان دارد و آنچه در مورد سوریه، امارات، اردن و البته مصر در حال وقوع است».

«تامیر پاردو» سپس افزود: «نزدیکی ایران با کشورهای منطقه به ویژه مصر و عربستان سعودی، جایگاه اسرائیل به عنوان یک قدرت خاورمیانه‌ای را که همه کشورهای همسایه به دنبال رسیدن به آن هستن، تهدید می‌کند».

ایران و عربستان سعودی پس از چند دوره مذاکره سرانجام در اسفندماه سال گذشته طی سفر علی شمخانی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی ایران به چین و با میانجی‌گری پکن برای از سرگیری روابط و بازگشایی سفارتخانه‌ها توافق کردند که واکنش‌های زیادی را در جهان در پی داشت.

توافق ایران و عربستان سعودی با استقبال گسترده کشورهای زیادی در سراسر جهان و در میان اعراب روبرو شد و برخی آن را یک دستاورد دیپلماتیک و تاریخی توصیف کردند. اما در این میان مقامات صهیونیست آشکارا عصبانیت خود را نشان دادند تا جایی که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم تل آویو در اظهاراتی گستاخانه خطاب به سعودی‌ها گفته بود: «با بدبختی شریک شده‌اید».

از سوی دیگر روزنامه یدیعوت احارانوت نیز چندی پیش نوشت در شرایطی که مقامات ایرانی در تلاش برای برقراری روابط با قاهره هستند و در خصوص همکاری اقتصادی با مصر سخن می‌گویند، تل آویو هیأتی را به مصر اعزام کرده تا مقامات قاهره را برای اجتناب از عادی‌سازی روابط با ایران مجاب کند.

«تامیر پاردو» رئیس سابق موساد در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت داخلی رژیم اشغالگر قدس پرداخت و گفت که بزرگترین تهدید برای این رژیم، تفرقه داخلی است.

او ادامه داد: «پس از انتخابات گذشته، جریان پنجمی ایجاد شده که سعی دارد کشور را در جهت مخالف رویای صهیونیستی سوق دهد و وقتی به آن‌چه که در پنج ماه گذشته رخ داده می‌نگریم، شاهد بزرگترین آسیب به ارزش‌های اسرائیل، نه تنها در مسائل داخلی، بلکه در سطح بین‌المللی هستیم».

تامیر پاردو همچنین با اشاره به سیاست‌های بنیامین نتانیاهو گفت: «اسرائیل در آستانه تبدیل شدن به دیکتاتوری است، نه به این دلیل که اکثریت آن را می‌خواهند، بلکه به این دلیل که یک دستکاری در نظام سیاسی در حال رخ دادن است».

او در ماه مارس گذشته نیز در مصاحبه با شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گفته بود: ««در یک کلام، ما اکنون در یک مصیبت به سر می‌بردیم که در حال شکل‌گیری است. من این ماه هفتاد ساله می‌شوم و اگر کسی یک، دو یا سه سال قبل از من می‌پرسید که این وضعیت اسرائیل فعلی خواهد بود، به او می‌گفتم: هذیان می‌گویی! زیرا اسرائیل ابدا به این نقطه نخواهد رسید، چون این غیرممکن است؛ اما ما اکنون در برابر بزرگترین خطر موجودیتی از سال ۱۹۴۸ تاکنون قرار داریم».

علی‌رغم عقب‌نشینی بنیامین نتانیاهو از تصویب طرح کاهش اختیارات دادگاه عالی در کنست در هشتم فروردین، اما مذاکرات میان مخالفان و نمایندگان کابینه با شکست مواجه شده است و منابع اسرائیلی از قصد دوباره نتانیاهو برای تلاش در جهت تصویب این طرح در کنست خبر می‌دهند. در این راستا شهرهای فلسطین اشغالی از جمله تل آویو شنبه گذشته نیز شاهد تظاهرات دهها هزار نفری مخالفان علیه کابینه نتانیاهو بود.

پایان پیام/

بیشتر بخوانید