جزئیات ترور سه فرمانده جهاد اسلامی به روایت صهیونیست‌ها

جزئیات ترور سه فرمانده جهاد اسلامی به روایت صهیونیست‌هابه ادعای منابع صهیونیست برای ترور سه فرمانده ارشد جهاد اسلامی فلسطین چهار هزار ساعت پرواز شناسایی بر فراز غزه صورت گرفته بود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبر ساز، روزنامه یدیعوت احارانوت امروز (دوشنبه) در گزارشی به بیان جزئیات تازه‌ای از نحوه به شهادت رسیدن سه فرمانده جهاد اسلامی فلسطین در بامداد سه شنبه هفته گذشته (۱۹ اردیبهشت) منتشر کرد.

پس از این ترور بود که نیروهای مقاومت در اقدامی منسجم صدها راکت و موشک به سمت مناطق اشغالی شلیک کردند که پس از پنج روز با درخواست تل آویو و به میانجیگری مصر و سازمان ملل آتش‌بس موقت برقرار شد.

به نوشته قدس آنلاین، روزنامه یدیعوت احارانوت به نقل از منابع صهیونیستی مدعی شد که حملاتی که منجر به شهادت این سه فرمانده جهاد اسلامی شد، همزمان صورت گرفت و بین هر حمله با حمله دیگری فقط چهار ثانیه فاصله داشت.

در این ترور «جهاد غانم» در رفح و «خلیل البهتینی» و «طارق عزالدین» در غزه به همراه ۱۰ نفر دیگر از اعضای خانواده‌هایشان از جمله زن و کودک به شهادت رسیدند.

یدیعوت احارانوت مدعی شد که این ترورها ضربه سختی برای جهاد اسلامی بود. این عملیات ترور ۱۱۶ ساعت به طول انجامید و چهار هزار ساعت پهپادها و هواپیماهای مختلف برای شناسایی در آسمان غزه به پرواز در آمدند و در نهایت ۲۸۹ هدف مورد حمله قرار گرفت.

به نوشته این روزنامه پس از شلیک موشک‌های جهاد اسلامی در ماه رمضان و پس از حوادث الاقصی و تا آغاز عملیات روز سه‌شنبه گذشته، رهبران ارشد جنبش جهاد اسلامی تحت نظارت سازمان اطلاعات و امنیت داخلی (شاباک یا شین بِت) بودند و اینکه حمله حداقل دو بار به دلیل شرایط عملیاتی و تمایل ارتش رژیم اسرائیل برای ترور همزمان رهبران ارشد جهاد اسلامی در یک عملیات غافلگیرانه که موفقیت عملیات را به حداکثر برساند، به تعویق افتاد.

طبق این گزارش، نیروی هوایی رژیم صهیونیستی ترجیح می‌داد تا برای حذف عنصر غافلگیری ترور رهبران جهاد اسلامی را از چند جهت به اجرا بگذارد.

اما در مورد شهادت «احمد ابو دقه» از دیگر فرماندهان موشکی در دومین روز جنگ، یک منبع ارتش صهیونیستی به یدیعوت احارانوت گفت گفت که «احمد ابودقه» معاون یگان موشکی جهاد اسلامی در پشت صحنه تمامی موشک‌هایی که در دو سال گذشته به سمت سرزمین اشغالی شلیک شده است، بود.

با همه این تفاصیل بنیامین نتانیاهو در حالی مدعی تحقق اهدافش در جنگ پنج روزه اخیر علیه نوار غزه است که بسیاری از تحلیلگران و ناظران صهیونیست‌، تل‌آویو را بازنده این جنگ می‌دانند زیرا به اهدافش از آغاز این تجاوز دست نیافت.

در این راستا کارشناسان اسرائیلی تاکید دارند که وی در «تحمیل زمان» برای پایان دادن به این تجاوز که «به شیوه‌ای مطابق با منافع دولت عبری» آغاز کرده بود، شکست خورد. این شکست زمانی خود را نمایان ساخت که تنها چند ساعت پس از آن‌که نتانیاهو وارد شدن به «آتش‌بس مشروط در آینده نزدیک» را بعید دانسته بود، به صورت ناگهانی خبر پذیرش توافق آتش‌بس با مقاومت اعلام شد.

روزنامه الجریده کویت نیز نوشت: «تحلیلهای اسرائیلی به این امر اشاره دارد که دولت راست‌گرای اسرائیل تاکید داشت که به حماس آسیبی نرساند، امری که کل این عملیات را در چارچوب «تلاش برای کاهش میزان خسارات وارده و فرسایش بازدارندگی» قرار می‌دهد.

درمقابل، «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس تاکید کرد که «گروه‌های مقاومت با انسجام و یکپارچه، عملیات ثأر الاحرار را مدیریت کردند و تلاش دشمن برای تحمیل معادلات جدید چه با جدا کردن سرایا القدس و چه ایجاد شکاف میان آن‌ها را ناکام گذاشتند».

پایان پیام/

بیشتر بخوانید