رسانه صهیونیستی: وقت اعتراف به شکست فشار حداکثری علیه ایران است

رسانه صهیونیستی: وقت اعتراف به شکست فشار حداکثری علیه ایران استوب‌سایت یک سازمان مرتبط با رژیم صهیونیستی در آمریکا نوشته وقت اعتراف به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبر ساز، وب‌سایت یک گروه غیرانتفاعی در آمریکا که برای رژیم صهیونیستی لابی‌گری انجام می‌دهد در مطلبی به مناسبت پنجمین سالگرد خروج از برجام نوشته وقت اعتراف به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران است.

سایت جی.استریت در تیتر مطلب خود نوشته است: «5 سال بعد از کنار گذاشتن توافق ایران وقت اعتراف به شکست فشار حداکثری است.»

در آغاز این مطلب آمده است: «امروز پنجمین سالگرد خروج یکجانبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از توافق ایران و کلید زدن کارزار موسوم به "فشار حداکثری" برای اعمال تحریم‌های تشدیدشونده [علیه ایران] است.»

در ادامه این مطلب آمده است: «اقدامات مخرب ترامپ باعث آغاز تنش‌هایی با ایران شدند که باعث لطمه به منافع امنیتی ایالات متحده و متحدانش شده است.»

جی‌استریت یادآوری کرده جمهوری اسلامی ایران حدود یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام فعالیت‌های هسته‌ای خود را از سر گرفت.

نگارنده همچنین خاطرنشان کرده جو بایدن وعده بازگشت به برجام را داد و دولت او ضمن حفظ تحریم‌ها و در مواردی اضافه کردن به آنها، چندین ماه را صرف مذاکرات غیرمستقیم با ایران بر سر مسائل هسته‌ای کرد.

مطابق این تحلیل، دولت وقت جمهوری اسلامی ایران به ریاست «حسن روحانی» به دلیل خروج آمریکا از توافق و تحریم‌ها رقابت انتخاباتی ژوئیه 2021 را به رقبا واگذار کرد.

در ادامه این تحلیل آمده است: «جی.استریت معتقد است وقت اعتراف به شکست آشکار تحریم‌ها و تهدیدهای نظامی و عبور از آن است.»

جی‌استریت اضافه می‌کند: «5 سال بعد از خروج فاجعه‌بار از توافق ایران سوابق به روشنی نشان می‌دهند که منافع امنیتی مردم آمریکا و شریکانمان در خاورمیانه با دیپلماسی عملگرایانه بیشتر از تنش‌های بی‌پروا بیشتر تأمین می‌شود.»

ایران در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱ ۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت بعدی آمریکا به ریاست «جو بایدن» ادعا می‌کرد قصد دارد از طریق مذاکرات وین آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگرداند اما این مذاکرات به دلیل کارشکنی‌های آمریکا و متحدان غربی‌اش فعلاً متوقف مانده است.

آخرین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها مردادماه در وین برگزار شد اما این گفت‌وگوها از آن زمان به بعد دچار وقفه شد. تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

کشورهای غربی از طریق به راه انداختن جنگ رسانه‌ای-تبلیغاتی طی ماه‌های گذشته در تلاش بوده‌اند مقاومت ایران برای پافشاری در خصوص منافعش را بشکنند.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

دولت بایدن تا کنون از پذیرش این درخواست‌ها خودداری کرده و در ماه‌های گذشته بارها تأکید کرده که دیپلماسی با ایران «فعلاً» در دستور کار واشنگتن نیست.

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید