گذشت حدود ۳ ماه از فاجعه ریلی در آمریکا؛ سرگردانی مردم ادامه دارد

با گذشت نزدیک به سه ماه از واژگونی قطار حامل مواد سمی در منطقه فلسطین شرقی سرگردانی مردم منطقه کماکان ادامه دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبر ساز، با آنکه از زمان واژگونی یک قطار حامل مواد سمی در منطقه «فلسطین شرقی» در ایالت «اوهایو» نزدیک به سه ماه می‌گذرد گزارش‌های پراکنده رسانه‌های آمریکایی نشان می‌دهد سرگردانی ساکنان منطقه همچنان ادامه دارد.

«جف راموند»، یکی از ساکنان «فلسطین شرقی» است. او چند روز پیش به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته روزها و شب‌هایش را به تنهایی در یک مسافرخانه کنار جاده‌ای سپری می‌کند که از اوایل فوریه، بعد از آن انفجار و آتش‌سوزی در آن ساکن شده است.

رسانه‌های آمریکا روز سوم فوریه (چهاردهم بهمن ماه) گزارش دادند خروج یک قطار باری در شهر «فلسطین شرقی» ایالت اوهایو باعث وقوع آتش سوزی بزرگی در آن منطقه شد. حدود ۵۰ واگن این قطار که حامل محموله‌های سمی خطرناک شامل «وینیل کلرید» بود، ابتدا از خط خارج و سپس منفجر شدند.

به دنبال این انفجار آتش بزرگی منطقه را درنوردید و مقام‌های آمریکایی ساکنان منطقه را تخلیه کردند.

گاردین در آن زمان گزارش داد، صدها نفر از ساکنان دهکده اوهایو که به دلیل خروج قطار باری از ریل و متعاقب آن سوختن برخی از مواد شیمیایی خطرناک محموله آن دچار وحشت شده‌ بودند از مقامات در مورد خطرات احتمالی این فاجعه روی سلامتی خودشان سوال کرده‌اند.

با گذشت ۸۱ روز از این حادثه «شلبی واکر»، از دیگر ساکنان منطقه می‌گوید با ۵ فرزند و ۴ نوه‌اش از این هتل به هتل دیگر می‌رود.

این افراد می‌گویند هنوز نمی‌دانند قرار است چه بر سر روستایی بیاید که ریشه‌های خانوادگی، دوستان و خانه‌های آنها را در خودش جای داده بود.

طبق آنچه روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داده حدود ۵۰۰۰ نفر از ساکنان این روستا چند روز بعد از خروج این قطار از منطقه تخلیه شدند. مسئولان تصمیم گرفتند مواد سمی موجود در ۵ تانکر را بسوزانند تا از وقوع یک انفجار عظیم جلوگیری کنند.

برخی از ساکنان مناطقی که فاصله‌شان با محل حادثه بیشتر بوده به خانه‌هایشان بازگشته‌اند؛ خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید این افراد نیز نگران آلودگی‌های موجود در آب و خاک و آلودگی‌ هوا هستند.

آژانس حفاظت از محیط زیست ایالت اوهایو بهمن‌ماه اعلام کرده بود آخرین آزمایش‌ها نشان می‌دهد که آب پنج حلقه چاه تامین کننده آب آشامیدنی روستای فلسطین شرقی فاقد هرگونه آلودگی است اما همین نهاد همچنین آزمایش آب چاه‌های خصوصی را توصیه کرده بود چرا که این چاه‌ها به سطح زمین نزدیک‌تر هستند.

اداره منابع طبیعی اوهایو هم در همان زمان تخمین زد که نشت مواد سمی حاصل از آتش سوزی قطار بیش از ۷ مایل (۱۱.۲ کیلومتر) از نهرها را تحت تاثیر قرار داده و حدود ۳۵۰۰ ماهی عمدتا ماهی‌های کوچک را کُشته است.

در آن زمان گزارش شد احتمالاً یک مشکل مکانیکی در محور واگن دلیل خروج قطار از ریل بوده و «اداره ملی ایمنی حمل و نقل» اعلام کرد، یک ویدئو نشان می‌دهد یاتاقان چرخ درست قبل از خروج قطار از ریل، داغ شده است.

قرار بود این نهاد، گزارش اولیه خود درباره این فاجعه را حدود دو هفته دیگر ارائه کند، اما هنوز گزارش‌های موثقی درباره دلایل آن در دست نیست.

مدیر بهداشت ایالت اوهایو در زمان حادثه اعلام کرده بود حتی سطوح پایین آلاینده‌هایی که خطرناک تلقی نمی‌شوند می‌توانند بوی طولانی مدت یا علائمی مانند سردرد ایجاد کنند.

به گفته مقامات آمریکایی، اقدامات احتیاطی انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود که آلاینده‌هایی که به رودخانه اوهایو رسیده‌اند، وارد آب آشامیدنی ساکنان نشود.

به رغم این اظهارنظرهای مقام‌های آمریکایی، نگرانی‌ها درباره نحوه مدیریت مواد شیمیایی سمی که پس از حادثه از ریل خارج شدن قطار در روستای فلسطین شرقی در ایالت اوهایو، منفجر شد افزایش یافت و نحوه برخورد مقامات آمریکایی با این حادثه مورد انتقاد قرار گرفت.

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید