قیمت خودروهای داخلی حداکثر 29 درصد افزایش یافت

مدیرعامل سایپا گفت: حداکثر افزایش قیمت خودروهای تولید داخل 29 درصد است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبر ساز، محمد علی تیموری امروز در یک برنامه خبری درباره افزایش قیمت خودرو، اظهار داشت: آخرین افزایش قیمت خودروهای کارخانه ای سایپا و ایران خودرو مربوط به آذرماه 1400 بوده است و در سال 1401 هیچ افزایش قیمت کارخانه ای نداشته ایم.

وی اظهار داشت: خوشبختانه شورای رقابت و سازمان حمایت به عنوان دو نهاد تصمیم گیری و تصمیم ساز در رابطه با تعیین قیمت ها از 5 ماه قبل کار کارشناسی خود را آغاز کردند و مبنای قیمت گذاری شان گزارش 6 ماهه اول حسابرسی بود که توسط سازمان حسابرسی انجام شده بود و این را مبنای قیمت گذاری برای خودروساز گذاشتند.

تیموری اظهار داشت: در روش دوم سه خودرو معادل خودروهایی که در ایران است براساس گرید کیفیت و سایز قیمتی بررسی کرد تا معلوم شود که قیمت گذاری چقدر منطبق با قیمت های وارداتی است .

مدیرعامل سایپا بیان داشت: حداکثر افزایش قیمتی که بعد از 18 ماه تعیین شده کمتر از 30 درصد و به طور میانگین حدود 29 درصد است.

وی افزود: در گروه سایپا افزایش قیمت اعمال شده برای خودرو شاهین کمتر از 20 درصد و به عبارتی حدود 18 درصد اعمال شده است، افزایش قیمت کوئیک نیز حدود 17 درصد اعمال شده است.

مدیرعامل سایپا اظهار داشت: قیمت خودرو شاهین 304 میلیون تومان است که به علاوه 40 میلیون تومان عوارض، قیمت این خودرو در حال حاضر 344 میلیون تومان است، افزایش قیمت اعمال شده برای شاهین 18 درصد نسبت به قیمت پایه یعنی 304 میلیون تومان انجام شده است که با بر این اساس قیمت این خودرو حدود 60 میلیون تومان افزایش یافته یعنی قیمت پایه آن حدود 364 میلیون تومان شده که به علاوه عوارض تعیین شده برای این خودرو، قیمت آن حدود 400 میلیون تومان است؛ قیمت این خودرو در بازار حدود 670 میلیون تومان است بنابراین با توجه به افزایش قیمت کارخانه ای باز هم تفاوت قیمت کارخانه و بازار مشاهده می شود.

تیموری بیان داشت: خودروهای گروه ایران خودرو شامل خودروهای دنا، تارا، پرشیا و سمند نیز حدود 29 درصد افزایش قیمت دارد.

وی اظهار داشت: همه خودروهای داخلی که شورای رقابت تشخیص داده است که زمینه رقابت برای آن وجود ندارد، در حیطه قیمت گذاری خودروِ شورای رقابت قرار گرفته است.

* مصوبه افزایش قیمت خودرو پس از دستور معاون اول رئیس جمهور اصلاح شد

مدیرعامل سایپا در پاسخ به این سوال که آیا قیمت های اعلامی بعد از اعلام مصوبه اصلاح شده یا همان قیمت های تعیین شده در مورخ 15 فروردین است؟ گفت: قیمت اولیه که شورای رقابت تعیین کرد بیش از این عدد بود و میانگین آن بالای 40 درصد بود، بعد از دستور معاون اول رئیس جمهور قیمت ها دوباره توسط سازمان حمایت و شورای رقابت پایش شد و قیمتی تعیین شد که افزایش تولید مناسبی، محقق شود.

* عرضه خودروهای ثبت نامی به قیمت روز خواهد بود

وی در مورد قیمت خودروهایی که قبلا پیش فروش شده است، گفت: در قراردادهای خودروهای پیش فروش شده آمده است که قیمت خودرو به روز و قیمت درب کارخانه خواهد بود و بنابراین همه تمام کسانی که ثبت نام کرده اند به قیمت های روز فعلی، خودرو به آنها عرضه می شود.

* هفته اول تولید امسال 32 درصد رشد تولید نسبت به هفته اول پارسال داشتیم

مدیرعامل سایپا درباره میزان تولید امسال گفت: از زمانی که شورای رقابت و سازمان حمایت قیمت ها را آنالیز کرد، بین خودروسازان جو امید ایجاد شد؛ در هفته اول تولید امسال، 32 درصد افزایش تولید نسبت به هفته اول پارسال داشتیم.

پایان پیام/

بیشتر بخوانید