متحدین آمریکا علیه اپلیکیشن چینی/ استرالیا هم استفاده از تیک‌تاک را ممنوع کرد

استرالیا اعلام کرد که به دلیل نگرانی‌های امنیتی استفاده از تیک‌تاک بر روی دستگاه‌های دولتی را ممنوع می‌کند.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبر ساز به نقل از رویترز، استرالیا روز سه شنبه به دلیل نگرانی های امنیتی استفاده تیک تاک را در همه دستگاه های دولتی فدرال ممنوع کرد و به یکی دیگر از کشورهای متحد آمریکا تبدیل شد که علیه برنامه ویدیویی متعلق به چین اقدام می کند.

این ممنوعیت روی نگرانی‌هایی تاکید می‌کند که چین می‌تواند از شرکت مستقر در پکن، برای جمع‌آوری داده‌های کاربران جهت پیشبرد برنامه سیاسی خود استفاده و منافع امنیتی غرب را تضعیف کند.

تیک تاک گفت که از تصمیم استرالیا به شدت ناامید شده است. مارک دریفوس، دادستان کل استرالیا در بیانیه ای گفت: این ممنوعیت در اسرع وقت عملی خواهد شد و افزود که معافیت ها تنها بر اساس مورد به مورد و با اقدامات امنیتی مناسب اعطا می شود.

با این اقدام استرالیا اکنون همه اعضای شبکه به اشتراک‌گذاری اطلاعات Five Eyes که متشکل از استرالیا، کانادا، ایالات متحده، بریتانیا و نیوزلند است، این برنامه را از دستگاه‌های دولتی ممنوع کرده‌اند. فرانسه، بلژیک و کمیسیون اروپا ممنوعیت های مشابهی را اعلام کرده اند.

شو چو مدیر عامل تیک تاک در شهادت در کنگره ایالات متحده در ماه گذشته، مکرراً اشتراک گذاری داده یا ارتباط این برنامه با چین را تکذیب کرد.

لی هانتر، مدیر کل استرالیا و نیوزلند تیک تاک در بیانیه ای گفت: هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد تیک تاک خطر امنیتی برای استرالیایی ها است و نباید با آن متفاوت از سایر پلتفرم های رسانه های اجتماعی رفتار شود.

روزنامه استرالیایی اواخر روز دوشنبه گزارش داد که آنتونی آلبانیز نخست وزیر استرالیا پس از بررسی وزارت کشور با این ممنوعیت موافقت کرده است.

دریفوس تأیید کرد که دولت فدرال اخیراً گزارش بررسی مداخله خارجی از طریق برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی را دریافت کرده و توصیه‌های آن همچنان در حال بررسی است.

این ممنوعیت در روزی اعمال می شود که مقامات استرالیایی و چینی در تلاش برای عادی سازی تجارت در پکن مذاکراتی را برگزار کردند. در سال 2018، استرالیا شرکت هوآوی چین را از ارائه تجهیزات در طول راه اندازی شبکه 5G خود منع کرد. پس از آن که کانبرا خواستار تحقیقات مستقل در مورد منشاء کووید-19 شد، روابط دو کشور بیشتر تیره شد. چین با اعمال تعرفه بر کالاهای استرالیا واکنش نشان داد.

قانون‌گذاران استرالیایی همچنان می‌توانند از TikTok در تلفن‌های شخصی استفاده کنند، اما برخی از جمله، بیل شورتن وزیر خدمات دولت فدرال و دانیل اندروز نخست‌وزیر ایالت ویکتوریا، تصمیم گرفته‌اند حساب‌های خود را حذف کنند. سخنگوی دولت به رویترز گفت که ایالت ویکتوریا استفاده از این برنامه را روی تلفن های دولتی ممنوع خواهد کرد.

در حالی که تیک تاک به دلیل نفوذ بالقوه چین بر این پلتفرم تحت فشار فزاینده‌ای قرار می‌گیرد، به دلیل تأثیر آن بر کودکان نیز با انتقاداتی مواجه است. این پلتفرم گفته است که دولت جو بایدن،از صاحبان چینی تیک تاک خواسته که سهام خود را واگذار کنند یا با تحریم احتمالی ایالات متحده مواجه شوند.

پیش از این در ماه گذشته جلسه استنطاق شو چو، مدیرعامل تیک تاک که بیش از پنج ساعت به طول انجامید، با درخواست یک قانونگذار مبنی بر ممنوعیت این برنامه در ایالات متحده آغاز شد. این جلسه نمایش واضحی از فشارهای دو حزب برای سرکوب برنامه محبوب آمریکایی ها و نبرد دشوار این شرکت برای بهبود روابط با واشنگتن بود.

پایان پیام/

بیشتر بخوانید