کاخ سفید: دنبال درگیری با ایران نیستیم/برجام در دستورکارمان نیست

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه تأکید کرد که واشنگتن دنبال درگیری با ایران نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل خبر ساز، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه تأکید کرد که واشنگتن دنبال درگیری با ایران نیست.

سخنان این مقام آمریکایی بعد از آن مطرح شد که آمریکا بعد از کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی بر اثر حمله پهپادی در سوریه به مناطقی در این کشور حمله کرد.

حمله پهپادی در تأسیسات ائتلاف تحت رهبری آمریکا در نزدیکی «الحسکه» واقع در شمال شرق سوریه به کشته شدن یک پیمانکار و زخمی شدن ۵ نظامی آمریکا منجر شد.

دولت «جو بایدن» در واکنش به این حمله پهپادی به مناطقی در سوریه حمله کرد و ۱۱ نفر را به شهادت رساند.

جان کربی بعد از این تحولات در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا این حمله پهپادی را «اقدام جنگی» تلقی می‌کند گفت: «ما دنبال جنگ با ایران نیستیم.»

این مقام کاخ سفید در ادامه اضافه کرد: «ما دنبال درگیری مسلحانه با ایران یا کشوری دیگر در آن منطقه نیستیم.»

جان کربی همچنین مدعی شد: «هدف ما محافظت از پایگاهمان در سوریه است که برای شکست داعش در آنجا است و قصد داریم از افرادمان در این تأسیسات در برابر گروه‌های تحت حمایت ایران محافظت کنیم.»

جان کربی در مصاحبه دیگری با شبکه خبری ام.اس.ان.‌بی.سی به موضوع توافق هسته‌ای برجام پرداخت و بار دیگر گفت که این توافق در دستور کار آمریکا نیست.

او گفت: «در حال حاضر توافق هسته‌ای واقعاً در دستور کار ما نیست. ما بیشتر در تلاش هستیم رژیم را بابت نحوه رفتارش با مردم و نحوه حمایت از پوتین در اوکراین پاسخگو کنیم.»

کربی در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد که دولت جو بایدن کماکان دیپلماسی را بهترین روش برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران است.

آخرین دور مذاکرات رفع تحریم‌های وین مردادماه گذشته در وین برگزار شد اما بعد از آن دچار وقفه شده است تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

کشورهای غربی از طریق به راه انداختن جنگ رسانه‌ای-تبلیغاتی طی ماه‌های گذشته در تلاش بوده‌اند مقاومت ایران برای پافشاری در خصوص منافع این کشور را بشکنند.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید