مقابله هدفمند با تحریم‌ها از طریق دانش‌بنیان شدن صنایع نفت و گاز کشور/حمایت از «تولید بار اول» یک ضرورت است

ابزار تحریم، یک ابزار دائمی برای به زانو در آوردن کشورهاست. برای مقابله با این سیاست، انتخاب رویکردی هدفمند و موثر لازم است. یکی از این رویکردها در زمینه نفت و گاز با عنوان «تولید بار اول» دنبال می‌شود.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبر ساز، جنگ اقتصادی آمریکا و غرب با ابزار تحریم، از فروش نفت و گاز تا فناوری‌های راهبردی این حوزه به پیش رفته است. این کشورها همواره به دنبال یافتن بهترین راهکارها برای فلج‌کردن کشورهایی که سیاست‌هایشان با آن‌ها همراهی ندارد، بوده‌اند. به همین دلیل تحریم‌های جدید علیه کشور ما صنعت نفت و گاز را به شدت هدف گرفت.

تحریم فروش تجهیزات و اقلام راهبردی صنایع مختلف از بخش‌های نفت و گاز گرفته تا زنجیره ارزش فولاد یکی از راهبردهای مهم غرب بر علیه کشورمان طی سال‌های اخیر بوده است. این سیاست که به دنبال ضربه زدن به صنعت ایران است، در نهایت هزینه تولید در کشور را به میزان زیادی افزایش داد.

با اعمال تحریم‌های جدید، اقلام راهبردی فرآیند تولید صنایع نفت و گاز نظیر کمپرسورها، پمپ‌ها، شیرهای کنترلی، راکتورها و کاتالیست‌ها به ایران فروخته نمی‌شود. در هر جا که بدون نظارت اوپک و خزانه‌داری آمریکا، جریان خرید این اقلام ردیابی شود، کل زنجیره تأمین این اقلام راهبردی تحریم و جریمه‌های سنگین اعمال می‌شود.

این شرایط، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های دانش‌بنیانی به منظور تولید اقلام راهبردی در داخل کشور را ضروری می‌کند. به همین دلیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کارگروه تولید بار اول را ایجاد کرد و مصوباتی در مجلس در خصوص حمایت از تولیدات بار اول فناوری‌های راهبردی صنایع نفت و گاز داشتیم.

در این چارچوب قرار است با شناخت دقیق نیازهای صنایع و ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان به سمت بومی‌سازی اقلام، تجهیزات و ماشین‌آلات راهبردی صنایع بزرگ کشور گام برداریم و این تجهیزات که به دلیل تحریم در کشور وجود ندارد، برای اولین بار از طریق دانش‌بنیان‌ها ساخته می‌شود.

علیزاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، با اشاره به این موضوع که رویارویی ما با استکبار به سرکردگی آمریکا یک رویارویی مبنایی است، تصریح کرد: مشکل ما با آمریکا یک موضوع سلیقه‌ای و مربوط به روی کار بودن این رئیس‌جمهور یا آن رئیس‌جمهور نیست. در واقع رویارویی ایران و غرب مقابله تفکرهاست و نمی‌توان انتظار داشت این رویارویی به پایان برسد.

وی ادامه داد: مسئله تحریم‌ها، مسئله‌ای دائمی است و باید به فکر حل مسئله برای خودمان باشیم. باید راهکارهای راهبردی و بلندمدت برای حل مشکلات خودمان در زمینه تحریم‌ها در پیش بگیریم و بایستی در حوزه نفت و گاز به سمت خودکفایی و خوداتکایی گام برداریم و تا جایی که امکان دارد از وابستگی خودمان به دیگر کشورها بکاهیم.

عضو کمیسیون کشاورزی در خصوص لزوم چشم بستن از کشورهای غربی افزود: اخیراً وزیر امور خارجه روسیه پیشنهاد اتحاد ایران، چین و روسیه را مطرح کرد. این همکاری‌ها می‌تواند به ایران در راستای خودکفایی کمک کند. حتی اگر این اتحادها صورت نگیرد، ما باید خودمان را حتی برای تحریم‌های سخت‌تر و رویارویی‌های بیشتر با تکیه بر توان داخلی آماده کنیم.

علیزاده خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها اتاق جنگ خود را به وزارت اقتصادشان برده‌اند. مبنای جنگ آمریکا با ایران اقتصاد است، به همین دلیل صنعت نفت و گاز ما را هدف قرار داده‌اند. بنابراین دانش‌بنیان شدن صنایع نفت و گاز کشور از مسیر سیاست موفق «تولید بار اول» به منظور مقابله با جنگ اقتصادی آمریکا یک ضرورت است.

او افزود: در حال حاضر شرکت‌های پتروپالایشگاهی در کشور فعال هستند و در راستای صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها هم تلاش‌هایی در وزارت نفت صورت گرفته است که مثبت ارزیابی می‌شود. این اقدامات نشان می‌دهد که مقامات کشور موضوع مقابله با تحریم‌ها را به صورت هدفمند در دستور کار قرار داده‌اند.

وی در پایان تأکید کرد: اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است که از آن جمله می‌توان به صدور کاتالیست‌های ایرانی به روسیه و استفاده از تولیدات بار اول در پارس جنوبی اشاره کرد که افزایش تولید را در این مجتمع به دنبال داشت. این روند باید علاوه بر وزارت نفت، در دیگر وزارتخانه‌ها نیز مدنظر قرار بگیرد و در تمامی حوزه‌ها به سمت کاهش وابستگی خود به دیگر کشورها حرکت کنیم.

پایان پیام/

بیشتر بخوانید