این تراشه می‌تواند حمله قلبی را تنها در چند دقیقه تشخیص دهد

پژوهشگران دانشگاه جان هاپکینز به‌تازگی تراشه‌ای را توسعه داده‌اند که می‌تواند حمله قلبی را تنها در چند دقیقه تشخیص دهد و بسیاری از بیماران را از وقوع چنین پدید‌ه‌ای آگاه سازد تا هرچه زودتر به مراکز خدمات درمانی مراجعه‌ کنند.

تراشه تشخیص حمله قلبی چگونه کار می‌کند؟

این تراشه بسیار کوچک می‌تواند با اندازه‌گیری سطح بعضی از فاکتورهای مرتبط با سکته قلبی، وقوع این پدیده را تنها در چند دقیقه تشخیص دهد. این تراشه سطح تماس زیادی دارد و قادر است به‌صورت پیوسته اقدام به پایش خون برای یافتن فاکتورهای زیستی دخیل در سکته کند. سازندگان این تراشه اظهار دارند که عملکرد ابزار جدید آنها بسیار دقیق است و می‌تواند مواد زیستی درون خون را حتی در غلظت‌های بسیار پایین شناسایی کند. همچنین در مقایسه با سایر ابزارهای خانگی نه‌تنها سرعت بیشتری دارد، بلکه دقت بالاتری را هم ارائه می‌دهد.

تشخیص زودهنگام سکته مخصوصاً حمله قلبی از اهمیت بسیار بالایی برخودار است؛ زیرا با تشخیص سریع می‌توان زودتر جریان خون را به ناحیه آسیب‌دیده بازگرداند و از وقوع پیشامدهای ناگوار آتی جلوگیری به‌عمل آورد. معمولاً تشخیص حملات قلبی با دشواری‌هایی همراه است‌؛ زیرا احتمال دارد با مجموعه علائم متفاوتی بروز کند که احتمال خطای پزشکان را بالا می‌برد. به‌همین دلیل است که در اورژانس سریعاً اقدام به اندازه‌گیری برخی از فاکتورهای مرتبط برای بیماران مشکوک به حمله قلبی می‌کنند تا روی تشخیص خود تأیید بگذارند. آسیب بافت قلبی معمولاً با رها شدن پروتئین‌ها و آنزیم‌های خاص به داخل خون همراه است که ازجمله آنها می‌توان به کراتین کیناز و تروپونین اشاره کرد.

تراشه تشخیص حمله قلبی

حتی سریع‌ترین کیت‌ها و روش‌های تشخیص فاکتورهای زیستی دخیل در حملات قلبی‌، حدود یک الی دو ساعت زمان نیاز دارد؛ بازه‌ای که نقش بسیار حیاتی برای بیمار دارد و می‌تواند شانس زنده ماندن یا جلوگیری از عوارض سکته را به‌شدت کنترل کند. اکنون با ساخته شدن تراشه مذکور و کاشت آن در بدن بیماران، چنین فرایندی تنها در چند دقیقه انجام می‌گیرد که شانس بهبود بیمار را به‌شکل چشمگیری افزایش می‌دهد و می‌تواند کادر درمان را سریع‌تر به تشخیص صحیح و انجام درمان‌های لازم سوق دهد.

ساختار تراشه تشخیص حمله قلبی نسبتاً خاص و نوآورانه است؛ به‌طوری‌که در ابتدا یک لایه پلی‌استر برای قرارگیری سایر مواد استفاده می‌شود. در این بستر کریستال‌های بسیار زیر کوارتز هم به‌کار رفته است. در ادامه اتم‌های طلا و سیلیکا با الگوی خاصی روی بستر سوار می‌شوند که اشکال هرمی در ابعاد نانو را پدید می‌آورند. کنار هم قرار گرفتن اتم‌های این دو نوع ماده می‌تواند میدان الکتریکی و مغناطیسی تراشه را به‌صورت محسوسی افزایش دهد. در نهایت از روش طیف‌شناسی رامان برای تشخیص فاکتورهای خونی استفاده می‌شود تا وقوع حمله قلبی تشخیص داده شود. در این تکنین با استفاده از نور می‌توان حضور مواد آلی بسیاری را در خون شناسایی کرد؛ زیرا هرکدام طیف جذبی و طول موج مخصوص به خود را دارند. پژوهشگران امیدوارند بتوانند در آینده با تجاری‌سازی و تولید انبوه ابزار مبتنی‌بر این تراشه، خیال افراد در معرض حمله قلبی را آسوده‌تر سازند.


این تراشه می‌تواند حمله قلبی را تنها در چند دقیقه تشخیص دهد

بیشتر بخوانید