علی قاسمی در گفتگو با خبر ساز تصریح کرد: اژدر خالکوب مستند پرتره در خصوص یکی از نقاشهای قدیمی قهوه خانهای است. این فرد در رشتههای مختلف از جمله نقاشی کلاسیک و قهوه خانهای، عکاسی، فیلم سازی، حکاکی روی مس، مجسمهسازی و نجاری فعالیت داشته است.
وی افزود: دلیل اینکه سراغ این سوژه رفتم در ابتدا ناخودآگاه بود. اما واقعیت امر این است که دنبال موضوعاتی میروم که حس میکنم که در آینده آنها را نخواهم داشت. در نگاه دقیقتر میراث معنوی در حال دگرگونی مانند دستبافتهها، موسیقی، قصهها، آواها و هر چیزی که در جهان مدرن در حال فراموشی است.
کارگردان فیلم «اژدر خالکوب» تصریح کرد: علاوه بر این ارتباط گیری با سوژه نیز اهمیت دارد.اژدر شخصیت قابل توجهی دارد و انگار وظیفه ازلی و ابدی او نقاشی است حال این نقاشی میتواند روی مس یا چوب باشد یا روی بدن.
قاسمی با بیان اینکه به دنیای اساطیر علاقه خاصی دارد، ادامه داد: این مستند در زنجان طی دو سال ساخته شده است. شهری که سرشار از سوژه است اما به مستند بها داده نمیشود.
این کارگردان معتقد است مستندسازی در زنجان جدی نیست. نه خانه مستند دارد و نه مسئولان فرهنگی هنری آگاهی از آن ندارند. به ارزش آن واقف نیستند و همین موجب شده سوژههای کار نشده تعداد قابل توجهی داشته باشد.
وی افزود: برخی از این سوژهها مرتبط با هویت و فرهنگ منطقه است به عنوان مثال اخلاق در بازار زنجان و خوش اخلاقیها و مرامهای بازار و ادبیات خاص آن یکی از سوژههای قابل پیاده سازی است.
کارگردان و مستند ساز به ضعف در مکان نگاریها در شهرستانها اشاره کرد و گفت: در زنجان مکانهای بسیاری داریم که خاطرات زیادی بر آنها رفته است اما در غفلت تغییر کاربری داده و متاسفانه روی آنها کار نشده است.
گفتنی است مستند اژدر خالکوب در هجدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران«سینما حقیقت» اکران شد.
داستان آخرین نقاش قهوه خانهای ایران بر روی پرده/ در زنجان مستند را نمیشناسند