ورود موج جدید قیمتی به بازار طلا و ارز/ دلار و طلا کانال عوض کردند؛ ریسک خرید ربع‌سکه بالا رفت

با وجود این‌که بازارها شاهد اصلاح شدید قیمت‌ها در روز شنبه بودند، اما مسیر قیمتی بازارها در روز یک‌شنبه تغییر کرد و شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که در روز یک‌شنبه قیمت دلار ۵۵۵ تومان افزایش داشت و در کریدور اول کانال ۶۶ هزار تومان قرار گرفت. البته افزایش قیمت در حالی در بازار ارز رقم خورد که براساس روایت فعالان بازار ارز، قیمت‌ها در حال حرکت به سمت ثبات است و نشانه‌ها نیز، از روند کاهشی قیمت‌ها حکایت دارد.

بر همین اساس، معامله‌گران فنی بازار عنوان می‌کنند در شرایطی که اخبار مساعدی روانه بازارهای مالی شود، قیمت دلار میانه کریدور ششم را از دست خواهد داد. البته برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که ارزش دلار تا پایان سال ۶۱ هزار تومان است، اما در صورتی که قیمت هیجانی شود، ۶۸ تا ۷۰ هزار تومان هم می‌تواند حرکت کند.

سید کمال سیدعلی، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی معتقد است که در این برهه زمانی وظیفه بانک مرکزی مداخله درست در بازار است. معتقدم مداخله،‌ زمان و تاریخ و میزان دارد. اگر در این مقطع زمانی بانک مرکزی هوشمند عمل کند و بتواند به درستی در بازار مداخله داشته باشد، به نظر می‌رسد احتکارکنندگان یا خریداران احتیاطی دلار، فروشنده می‌شوند و ریزش قیمت دلار ادامه خواهد داشت.

طلا ۱.۶ درصد گران شد

در کنار بازار ارز، بازار طلا نیز با وجود تعطیلی بازار جهانی، روندی صعودی را در پیش گرفت. قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار در روز یک‌شنبه در بازار تهران ۱.۶ درصد و به عبارتی، ۷۱ هزار تومان بالا رفت. بر همین اساس، قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار به ۴ میلیون و ۴۴۸ هزار تومان رسید. هر مثقال طلا هم در بازار رشدی ۳۱۰ هزار تومانی را تجربه کرد و ۱۹ هزار و ۲۶۶ هزار تومان شد.

به نظر می‌رسد افزایش قیمت دلار در روز یک‌شنبه، لیدر بازار طلا بوده است. فعالان بازار طلا در حال حاضر چشم به نوسان نرخ ارز دوخته‌اند و اعتقاد دارند اگر بازار ارز در روند باثباتی قرار گیرد، ‌ قیمت‌ها در بازار طلا نیز به ثبات خواهد رسید.

ریسک خرید ربع‌سکه همچنان بالاست

در بازار سکه هم با وجود خبرها از عرضه سکه به بازار، اما سکه امامی یک میلیون تومان گران شد و دوباره به کانال ۵۱ میلیون تومان برگشت. هر قطعه سکه امامی در دومین روز هفته با افزایش ۲ درصدی، ۵۱ میلیون و ۵۰۵ هزار تومان قیمت پیدا کرد. قیمت نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز ۳۰۰ هزار تومان بالا رفت و هر قطعه نیم‌سکه ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و ربع‌سکه ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت پیدا کرد.

در این بازار اما با وجود این‌که در روز شنبه تا حدی حباب سکه تخلیه شده بود، اما دوباره حباب سکه امامی ۶۰۴ هزار تومان بزرگ شد و به حدود ۸ میلیون و ۵۳۱ هزار تومان رسید.

در این میان، اما همچنان از قیمت ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی ربع‌سکه، ۷ میلیون و ۵۵ هزار تومان حباب است. بر همین اساس، همچنان معامله‌گران معتقدند که ریسک خرید ربع‌سکه بالاست.


ورود موج جدید قیمتی به بازار طلا و ارز/ دلار و طلا کانال عوض کردند؛ ریسک خرید ربع‌سکه بالا رفت

بیشتر بخوانید