این زن بزرگترین خیانت را به ترامپ می کند/ لیز چنی کیست و چگونه می خواهد هریس را رئیس جمهور کند؟

به گزارش خبر ساز، کامالا هریس قبل از انتخابات 5 نوامبر در حال سفر به سراسر ایالات متحده، به ویژه ایالت های خاکستری یا نوسانی است تا بتواند با جذب حداکثر آراء رئیس جمهور آمریکا شود.

اگرچه طبق نظرسنجی ها وضعیت او در ایالات نوسانی پرنوسان و متزلزل است اما او در سفرهایش با چند موقعیت غیرمنتظره اما دلگرم کننده مواجه شده است. یکی از این موقعیت ها مربوط به لیز چنی، دختر معاون رئیس جمهور اسبق آمریکا یعنی دیک چنی است که با وجود تعلق به حزب جمهور خواه، از کامالا هریس حمایت کرده است.

دیک چنی مدت ‌ها مورد انتقاد شدید دموکرات ‌ها قرار داشت، زیرا نقش اصلی‌ را در حمله آمریکا به عراق در سال 2003 ایفا کرد. جالب اینجا است که دختر دیک، لیز، میراث نومحافظه‌کارانه پدرش را در سراسر جهان پذیرفت. با این حال، دشمنی مشترک با دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوری خواهان برای کسب عنوان ریاست جمهوری، لیز چنی را به اردوگاه هریس کشانده و باعث شده دختر یکی از بزرگترین سیاستمداران حزب جمهوری خواه دست دوستی به سمت دموکرات ها دراز کند.

اخیرا دواین آکسفورد در گزارشی که برای وب‌سایت الجزیره انگلیسی نوشته سعی می کند به این پرسش پاسخ دهد که ائتلاف با دختر دیک چنی چه سودی ممکن است برای هریس داشته باشد؟ آیا حمایت مشتاقانه لیز چنی می تواند به او کمک کند تا بخشی از رای دهندگان جمهوری خواه را به سمت دموکرات ها سوق دهد یا این ائتلاف می تواند به ضرر هریس و دموکرات ها تمام شود؟

دختر دیک چنی به هریس کمک می کند یا به او آسیب خواهد رساند؟

بر اساس گزارش الجزیره انگلیسی، در هفته‌های اخیر، هریس و چنی مجموعه ‌ای از تجمعات انتخاباتی را در پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین برگزار کرده‌اند. این تجمعات دموکرات – جمهوری خواهانه در حالی برگزار شده که تفاوت رای هریس و ترامپ در هر یک از این سه ایالت کمتر از یک درصد است.

چنی از منتقدان سرسخت ترامپ و از حامیان استیضاح رئیس جمهور سابق پس از حمله 6 ژانویه 2021 به ساختمان کنگره آمریکا بود. چنی در یک از گردهمایی های اخیر گفت: «من می دانم که محافظه کارانه ترین اصل، وفاداری به قانون اساسی است و شما باید در این رقابت بین فردی که به قانون اساسی وفادار بوده و به آن وفادار خواهد ماند و دونالد ترامپی که ما حتی نمی ‌توانیم اقداماتش را پیش‌بینی کنیم و دیدیم که بعد از انتخابات گذشته (2020) چه کرد (منظور حمله به کنگره است)، یکی را انتخاب کنید.»

او در یک تجمع دیگر در ویسکانسین نیز گفت: «من نحوه عملکرد روسای جمهور آمریکا را دنبال کرده ام. حتی زمانی که روسای جمهوری داشتیم که ممکن است در مورد برخی مسائل با آنها اختلاف نظر داشته باشیم، باز آنها به قانون اساسی احترام می گذاشتند.»

در یک نظرسنجی که توسط واشنگتن پست از 30 سپتامبر تا 15 اکتبر انجام شده، مشخص شد که 74٪ از رای دهندگان در ایالت های نوسانی قبل از این تاریخ تصمیم گرفته بودند به چه کسی رای دهند، اما 26 درصد بقیه رای دهندگان هنوز مطمئن نیستند به چه کسی رای دهند.

پیش بینی می شود که هفت ایالت نوسانی نتیجه انتخابات را تعیین کنند. این هفت ایالت شامل نوادا، آریزونا، ویسکانسین، میشیگان، پنسیلوانیا، جورجیا و کارولینای شمالی می شوند. این 7 ایالت در مجموع 93 را الکترال دارند، یعنی یک سوم از 270 رای الکترال برای پیروزی در انتخابات.

تحلیلگران می گویند هریس امیدوار است از طریق ائتلاف با رای دهندگان نامشخص جمهوری خواه و کسانی که مخالف ترامپ هستند، در ایالات نوسانی بر ترامپ پیروز شود. به همین دلیل، او روی لیز چنی حساب ویژه ای باز کرده است.

آدولفوس بلک، استاد علوم سیاسی و مطالعات آفریقایی- آمریکایی در دانشگاه وینتروپ، به الجزیره گفته است: «اگر شما یک دموکرات باشید، به دنبال راهبرد حداکثر کردن رأی خود خواهید بود و این به معنای گسترش مسیرها برای پیروزی است. این امر به ویژه در مناطقی مانند پنسیلوانیا، اوهایو، ویسکانسین و میشیگان جواب می دهد. اینها مناطقی هستند که جمهوری خواهان وضعیت خوبی در آنها دارند.»

تحلیلگران بر این باورند که حمله طرفداران ترامپ به کنگره در 6 ژانویه 2021 و همچنین، مواضع اغلب گیج کننده رئیس جمهور سابق در مورد سقط جنین و حقوق باروری، از جمله موضوعاتی هستند که برخی از رای دهندگان جمهوری خواه را نسبت به دوره دوم ریاست جمهوری ترامپ محتاط کرده است.

آیا چنی می تواند به پیروزی هریس کمک کند؟

شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه استراتژی هریس برای ایجاد یک ائتلاف دوجانبه با جمهوری خواهانِ ضد ترامپ، می تواند به مبارزات انتخاباتی او کمک کند.

طبق نظرسنجی اخیر نیویورک تایمز که با همکاری کالج سینا انجام شده، 9 درصد از رای دهندگان جمهوری خواه در سراسر کشور گفته اند که به هریس رای خواهند داد. مهمتر از این تحقیق، نظرسنجی جداگانه وال استریت ژورنال است که در هفته دوم اکتبر انجام شد. این نظرسنجی نشان داد که 8 درصد از جمهوری خواهان در آریزونا، یعنی جایی که ترامپ و هریس با هم برابر هستند، قصد دارند به هریس رای دهند.

اگرچه ترامپ رقبای خود را در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری خواه به طرز قاطعانه ای شکست داد، اما در آن انتخابات هم تعداد زیادی از رای دهندگان جمهوری خواه از نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل و کریس کریستی، فرماندار سابق نیوجرسی حمایت کردند.

در حال حاضر، اختلاف بین ترامپ و هریس بسیار کم است و به کمتر از یک درصد رسیده است. در این شرایط، رای چند صد هزار جمهوری خواه به هریس می تواند او را در پنسیلوانیا، میشیگان، ویسکانسین و نوادا پیروز کند.

ممکن است چنی به هریس آسیب برساند؟

برای سال‌های متمادی، نام چنی برای لیبرال ‌ها در آمریکا مترادف با یک هیولا بود، زیرا بسیاری او را عامل اصلی شکست مفتضحانه سیاست خارجی دولت جورج دبلیو بوش می دانستند. این امر به ویژه در مورد رای دهندگان عرب و مسلمان آمریکایی صادق است که جوامع آنها مستقیماً تحت تأثیر جنگ عراق و افزایش احساسات اسلام هراسی در ایالات متحده قرار گرفته است.

بر همین مبنا، تحلیلگران بر این باورند که نزدیکی لیز چنی به هریس ممکن است تعداد آراء او را به شدت کم کند. بسیاری از اعراب و مسلمانان به دلیل حمایت گسترده دولت بایدن از جنگ اسرائیل در غزه، عمیقاً از هریس رنجیده اند. با حمایت چنی از هریس احتمالا این افراد که دل خوشی از پدر لیز چنی نداشته و او را عامل اصلی وضعیت بد مسلمانان می دانند، بیش از پیش از هریس متنفر شوند.

ماه گذشته یک نظرسنجی مهم توسط شورای روابط آمریکایی - اسلامی (CAIR) در میشیگان، محل سکونت یک جامعه بزرگ عرب - آمریکایی و یکی از ایالت کلیدی نوسانی، انجام شد. این نظرسنجی نشان داد که 40 درصد از رای دهندگان مسلمان از جیل استاین، نماینده حزب سبز حمایت خواهند کرد. دونالد ترامپ 18 درصد از آراء را دریافت خواهد کرد، در حالی که فقط 12 درصد از رای دهندگان از هریس حمایت خواهند نمود.


این زن بزرگترین خیانت را به ترامپ می کند/ لیز چنی کیست و چگونه می خواهد هریس را رئیس جمهور کند؟

بیشتر بخوانید