اضافه‌‌‌کاری مرامی!/ سالی حداقل ۵۴ مورد مرگ براثر کار زیاد در ژاپن

ژاپن کشوری است که به «مقدس‌‌‌سازی کار بیشتر» معروف است و فرهنگ کار کردن زیاد را عامل بهبود اقتصادی پس از جنگ جهانی دوم می‌‌‌داند.

به همین دلیل حالا حمایت رسمی دولت ژاپن از تعادل بهتر بین کار و زندگی، نشان دهنده تغییر چشمگیری در ژاپن است.

در ژاپن، شهروندان سعی می‌کنند همزمان با سایر همکارانشان، در روزهای مشخص و تعیین‌‌‌شده در سال، به تعطیلات بروند تا به بی‌‌‌خیالی و بی‌‌‌تعهدی متهم نشوند.

ساعات کاری طولانی در ژاپن کاملا مرسوم است. برخی کارکنان به صورت «اضافه‌‌‌کاری خدماتی» کار می‌کنند، یعنی اضافه‌‌‌کاری که گزارش نمی‌شود و دستمزدی ندارد.

هر ساله حداقل ۵۴ مورد مرگ براثر کار زیاد (کاروشی) در ژاپن ثبت می‌شود.

تیم کرگ، نویسنده کتاب «ژاپن باحال» (Cool Japan) می‌‌‌گوید: «اینجا کار کردن مساله مهمی است. صرفا راهی برای کسب درآمد نیست، هرچند آن را هم در پی دارد.»

برخی از مقامات با توجه به کاهش شدید نرخ زاد و ولد در ژاپن، این تغییر ذهنیت را برای حفظ آینده نیروی کار حیاتی می‌‌‌دانند.

با نرخ زاد و ولد کنونی جمعیت در سن کار تا سال ۲۰۶۵ حدود ۴۰‌درصد کاهش پیدا می‌کند و از ۷۴ میلیون به تنها ۴۵ میلیون نفر می‌‌‌رسد.

طرفداران مدل سه روز تعطیلی در هفته می‌‌‌گویند این اقدام، افرادی را که به خاطر تربیت فرزندان و مراقبت از سالمندانشان احتیاج به انعطاف‌‌‌پذیری بیشتری دارند، تشویق می‌کند که بیشتر در بازار کار باقی بمانند.


اضافه‌‌‌کاری مرامی!/ سالی حداقل ۵۴ مورد مرگ براثر کار زیاد در ژاپن

بیشتر بخوانید