جست‌وجوی امنیت در جنگ؛ نتانیاهو از ترس سقوط کابینه، به موشک‌های مقاومت پناه می‌بَرد؟

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که برای هفته‌های متوالی، شاهد تظاهرات شهرک‌نشینان است، با حمله به اردوگاه جنین به دنبال انتقال درگیری‌ها به فلسطین بود؛ اما پاسخ موشکی حماس نشان داد که مقاومت، آماده نبرد است و کابینه «بنیامین نتانیاهو» ناامن‌تر از همیشه به نظر می‌رسد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبر ساز، روز گذشته (پنج‌شنبه، ۲۶ژوئیه) در اولین درگیری جدی بعد از آغاز نخست‌وزیری «بنیامین نتانیاهو»، نظامیان رژیم صهیونیستی به اردوگاه «جنین» حمله کردند. آن‌ها که این حمله را با هدف دست‌گیری و یا ترور برخی از فرماندهان جنبش جهاد اسلامی انجام دادند، با شهادت دست‌کم ۹ فلسطینی و جراحت بیش از ۲۰ نفر از آن خارج شدند. به نظر می‌رسد که محاسبه نتایج چنین اقدامی از قبل انجام شده و صهیونیست‌ها می‌دانستند که با خشم و خروش فلسطینیان مواجه خواهد شد؛ در ادامه به خطای این محاسبات و اهداف تل‌آویو از روشن ‌کردن مجدد آتش درگیری‌ها خواهیم پرداخت.

خطای راهبردی؛ جدال تل‌آویوِ ازهم‌پاشیده با مقاومت آماده

اردوگاه جنین در شمال کرانه باختری از صبح روز گذشته شاهد یورش کم‌سابقه نظامیان و نیروهای امنیتی صهیونیستی با مشارکت مستقیم شاباک به این منطقه، روز خونینی را تجربه کرد. پایگاه خبری «عرب۴۸» در این باره و به نقل از وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که از ابتدای این درگیری ۹ فلسطینی به شهادت رسیده و ۲۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند. با وجود تداوم تیراندازی‌ها از سوی نظامیان رژیم اشغالگر، سختی کار نیروهای امدادی، درخواست کمک هلال احمر فلسطین از صلیب سرخ جهانی و حتی شلیک گاز اشک‌آور به محوطه بیمارستان «ابن سینا» در اردوگاه جنین، فلسطینیان کرانه باختری متزلزل نشده و امروز در مراسمات باشکوه تشییع پیکر شهدای این حمله با شعارهای کوبنده برای صهیونیست‌ها خط و نشان کشیدند.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» شب گذشته با انتشار بیانیه‌ای، نام شهدای اردوگاه جنین را اعلام و بر گرفتن انتقام خون آنان تأکید کرد. حماس تاکید کرد که پاسخ به این جنایت، در راه است و در خور اقدام صهیونیست‌ها خواهد بود. این جنبش با بیان اینکه تجاوز رژیم صهیونیستی با گلوله، بسته انفجاری و هدف قرار گرفتن سربازان و تجهیزات نظامی آن پاسخ داده خواهد شد، خاطر نشان کرد: صهیونیست‌ها صبح بخشی از قدرت مقاومت یکپارچه فلسطین را مشاهده خواهند کرد. بعد از مردم، نوبت گروه‌های مقاومت فلسطینی بود تا قدرت خود را در میدان به دشمن نشان دهند. صبح شد و موشک‌های مقاومت سطح آمادگی مقاومت در پاسخ به نظامیان رژیم اشغالگر را نشان داد؛ جایی که دو موشک به سوی شهرک‌های صهیونیستی شلیک و آژیر هشدار را در شهرک‌های صهیونیست نشینی همچون «زیکیم»، «کیبوتس کرمیا» و «عسقلان» به صدار در آورد.

مقاومت در ادامه درگیری نیز هشیار بود؛ گردان‌های کتائب «القسام» شاخه نظامی جنبش حماس سحرگاه امروز جمعه (۲۷ژوئیه) اعلام کرد که پدافند هوایی‌اش با موشک‌های زمین به هوا به حملات جنگنده‌های رژیم اشغالگر پاسخ داده است. طبق گزارش خبرنگار شبکه «المیادین» در نوار غزه، جنگنده‌های رژیم اشغالگر یک پایگاه مقاومت در غرب و مرکز شهر غزه را هدف قرار داده بودند که پاسخش را نیز دریافت کردند.

نظامیان رژیم صهیونیستی تحت فرماندهی نتانیاهو، در حالی جنگ با مقاومت فلسطین را آغاز کرده‌اند که به آمادگی طرف مقابل در پاسخ به هر نوع حملات و در هر سطحی ایمان و اذعان دارند. مهم‌تر از این، نظامیان صهیونیست از شرایط ملتهبی وارد درگیری شده‌اند؛ شرایطی که سرزمین‌های اشغالی را هر هفته در موج تظاهرات صدهاهزارنفری غرق کرده و تحرک سیاسی مقامات تل‌آویو را فلج می‌کند.

در مقابل اما بنا بر گزارشی که در پایگاه خبری-تحلیلی «عربی۲۱» منتشر شد، فلسطینیان در این اعتراضات علیه نتانیاهو شرکت نکرده و حتی حامی آن هم نشدند؛ چرا که از ابتدا خود را مخالف احزاب چپ و راست اشغالگران دانسته و از ورود به درگیری‌هایشان اجتناب کرده‌اند. مردم فلسطین امروز نیز در شهرهای مختلف به خیابان آمدند و در همدردی با ساکنان اردوگاه جنین اعلام کردند: «پاسخ در راه است».

نتانیاهو: جست‌وجوی امنیت در جنگ!

برخی تحلیل‌های عبری و عربی حاکی از آن است که نتانیاهو نیز همانند نخست‌وزیر پیشین خود «یائیر لاپید» به تاکتیک جنگ برای امنیت روی آورده است. لاپید هم ماه‌های آخر حکومت ضعیفش، حمله «سپیده دم» را علیه کرانه باختری آغاز و پس از گذشت کمتر از ۴۸ ساعت به متحدان عربی خود متوسل شد تا بلکه حماس آتش‌بس را بپذیرد و کابوس وحشت صهیونیست‌ها را کم‌رنگ کند. البته شرایط نتانیاهو در حال حاضر بسیار بدتر از وضعیتی است که لاپید در چندماه گذشته داشت. او که مدام پس‌لرزه‌های ائتلافش با افراط‌گرایان را تجربه می‌کند حالا با شنبه‌های سیاهی مواجه شده که هر هفته صدها هزار شهرک‌نشین را به خیابان‌های سرزمین‌های اشغالی می‌آورد.

تظاهرات شهرک‌نشینان تل‌آویو علیه نتانیاهو

حالا که نتانیاهو در آستانه آغاز به کارش با چنین وضعیتی روبه‌رو شده، برای سرکوب مخالفان و سکوت تظاهرکنندگان به «جنگ» نیاز دارد. چرا که سرزمین‌های اشغالی برای سه هفته متوالی درگیر کارزاری همچون جنگ داخلی بوده و حالا نتانیاهو با حمله به نوار غزه باید دوباره میدان درگیری را به صحنه‌ای بین صهیونیست‌ها و فلسطینیان لدل کند؛ غافل از آنکه مقاومت آماده برای نبرد و مرزهای ناامن، بزرگترین تهدید موجودیت جعلی «اسرائیل» هستند و با حمله به کرانه باختری، تنها ناامنی این گسل بیشتر می‌شود.

با بررسی واکنش‌ها و مواضع سیاسیون و رسانه‌های رژیم صهیونیستی می‌توان فهمید که جنگ‌افزوی نتانیاهو نه تنها باعث عقب‌نشینی مخالفان نشده، بلکه تا این لحظه اعتراض‌ها نسبت به این اقدام تحریک‌آمیز افزایش نیز یافته است. «میراو میخائیلی» عضو کنست دیدگاه معارضان نتانیاهو را به این شکل خلاصه کرد و گفت: «نتانیاهو آمد و حالا سیاست پرتاب موشک به جنوب هم بازگشته است؛ پس از یک سال و نیم کنش‌گری امنیتی مسئولانه در دوره دولت تغییر، نتانیاهو ما را به عقب می‌برد!»

رئیس سیا در تل‌آویو؛ وضعیت خطرناک است؟

اعتراض‌ها به تاکتیک خطرناک نتانیاهو فقط محدود به مخالفان و معارضانش در داخل سرزمین‌های اشغالی نبود؛ فلسطینی‌ها علیه جنایت به خیابان آمدند و گفتند: دست ما روی ماشه است، تل‌آویو دستور آماده‌باش به نیروهایش داد و تشکیلات خودگردان فلسطین نیز اعلام کرد که همه توافقات قبلی با رژیم صهیونیستی ملغی است و توقف هماهنگی امنیتی هم شامل آن می‌شود. علاوه بر این‌ها، جنبش حزب الله لبنان نیز ضمن محکومیت این حملات و ابراز انزجار نسبت به اقدامات تروریستی نظامیان اشغالگر و یورش به بیمارستان‌های فلسطینی، از نیروهای شجاع مقاومت که با خون خود، سپیده پیروزی نزدیک را برای فلسطین رقم می‌زنند، قدردانی کرده و نشان داد پشتیبان اول مقاومت فلسطین در مرزها آماده نبرد است.

«ویلیام برنز» رئیس سازمان سیای آمریکا

شاید این وضعیت خطرناک امنیتی بود که باعث شد تا آمریکا نقش حمایتی خود از جنایات صهیونیسم را بار دیگر نشان دهد؛ منابع صهیونیستی، صبح امروز از سفر «ویلیام برنز» رئیس سازمان سیای آمریکا به اراضی اشغالی پرده برداشتند. شبکه صهیونیستی «کان» درباره این سفر گزارش داد که در سایه تنش‌های امنیتی، رئیس سازمان سیا اخیرا به اراضی اشغالی سفر کرده و با مقامات ارشد این رژیم از جمله «دیوید بارنیع» رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) دیدار داشته است. همین رسانه روز گذشته و بعد از درگیری‌های خونبار جنین، در گزارش دیگری اعلام کرده بود که خبرنگار نظامی ما می‌گوید «عملیاتی که در جنین در جریان بود، غیرعادی است و نیروهای شاباک مستقیما آن را هدایت می‌کنند». ترس‌ها از عواقب این عملیات امروز بیشتر هم شد؛ زمانی که جوانان فلسطینی در مراسم تشییع پیکر شهدا این شعار را سر می‌دادند: «به سگ‌های شاباک بگوئید امشب، شب درگیری‌هاست..».

واکنش‌ها به تاکتیک تکراری و شکست‌خورده نتانیاهو ادامه دارد؛ بعد از محکومیت شدیداللحن قطر، حالا امروز عربستان نیز بیانیه داده و معترض شده است. مرزهای منتهی به کرانه باختری از اراضی لبنانی تا اردنی به میدان حمایت از اردوگاه جنین تبدیل شده و هر آن ممکن است شورای امنیت سازمان ملل مجبور به واکنش علیه جنایات صهیونیست‌ها شود. نظامیان صهیونیست هم‌اکنون در کوه‌های صبیح در شهر نابلس درگیر هستند و درگیری‌های زمینی در شهرها و اردوگاه‌ها به تنش‌های کامل متنوع تبدیل شده است. رسانه‌های صهیونیستی در حال مخابره ترس‌ها و نگرانی‌های خود هستند، حالا باید دید که نتانیاهو چگونه با روزهای سیاه خود مواجهه خواهد شد.

پایان پیام/م

بیشتر بخوانید