وحیدی: ۶۰ درصد آلودگی هوا مربوط به منابع متحرک است

وزیر کشور گفت: ۶۰ درصد آلودگی هوا طبق بررسی‌ها مربوط به منابع متحرک و ۴۰ درصد منابع ثابت است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبر ساز، احمد وحیدی وزیر کشور در حاشیه جلسه امروز هیأت دولت در مورد مدیریت آلودگی هوا و تاثیرات آن در تهران و دیگر شهرهای کشور گفت: ۶۰ درصد آلودگی هوا طبق بررسی‌ها مربوط به منابع متحرک و ۴۰ درصد منابع ثابت است. در بحث منابع متحرک، حمل و نقل عمومی و خودروها و موتوسیکلت‌ها مطرح هستند. بر اساس تصمیماتی که گرفته شده، قرار است تعداد قابل توجهی موتورسیکلت برقی را وارد کنیم و جایگزین موتورسیکلت‌های با سوخت نامناسب کنیم.

وی با بیان اینکه بحث نوسازی ناوگان عمومی نیز مطرح است، افزود: قراردادهایی در این زمینه بسته شده و تعدادی اتوبوس جدید هم برای تحویل از کارخانه‌ها آماده تحویل و شماره‌گذاری هستند. علاوه بر این شهرداری کار خوبی را برای کاهش مسیر ترددها با اصلاح تقاطع‌ها شروع کرده است.

وزیر کشور اضافه کرد: در کنار اینها، بحث سوخت مطرح است که وزارت نفت در حال کار درباره سوخت‌های یورو ۵ است تا بیشتر آن را در استفاده خودروها در شهرها داشته باشیم. در منابع ثابت هم که درباره پالایشگاه‌ها و کارخانه هاست، برنامه‌هایی در دستور کار است که با سوخت‌های بهتر کار کنند. البته مهاجرت نسبتا قابل توجه به تهران و افزایش جمعیت موجب افزایش آلودگی شده و کاهش نزولات آسمانی هم در این روند موثر بوده است.

وحیدی در پاسخ به سوالی درباره احتمال پذیرش دختران افغان محروم شده از تحصیل در افغانستان در دانشگاه‌های ایران گفت: هم‌اکنون به اتباع افغانستانی در ایران خدمات آموزشی خوبی داده می‌شود و ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر تحت پوشش هستند. ترجیح ما این است که این مسائل در داخل افغانستان حل شود.

وزیر کشور ادامه داد: پذیرش اتباع جدید برای ما با این تعداد مهاجر که در کشور داریم، محدود است و مشکلاتی دارد اما تلاش شده به مهاجرانی که اکنون در ایران هستند، خدمات آموزشی خوبی داده شود که در حال انجام است.

پایان پیام/ ت 8

بیشتر بخوانید