استانداردسازی تمام مدارس شاهد از مهر/ جمعیت مدارس شاهد افزایش می‌یابد

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش از افزایش جمعیت مدارس شاهد خبر داد و گفت: در سال تحصیلی آینده، تمام مدارس شاهد منطبق بر شناسنامه فعالیت مدارس شاهد، اقدام می کنند که این موضوع همان استانداردسازی است.

محمدرضا رزاقی مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبر ساز درباره وضعیت ثبت‌نام مدارس شاهد، اظهار کرد: ثبت‌نام دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه اول تمام شده است و ثبت‌نام دوره متوسطه دوم هم رو به پایان است.

وی درباره تعداد دانش‌آموزان مدارس شاهد گفت: سال گذشته 405 هزار دانش‌آموز در مدارس شاهد تحصیل می‌کردند و امسال پیش بینی می‌کنیم 7 یا 8 هزار نفر افزایش جمعیت پیدا کنند چون هم افزایش کلاس داشتیم و هم در دو استان به ناچار افزایش بالای 30 نفر در کلاس درس داشتیم چرا که در برخی مناطق مانند تهران، تعداد جامعه ایثارگری بالاست و ناچاریم افزایش کلاس و مدرسه دهیم.

رزاقی افزود: وزیر آموزش و پرورش اصرار زیادی به افزایش مدارس دارد و ما هم با این اولویت، در مناطقی که ساختمان داشته باشند و تراکم مدارس دولتی را بالا نبرد، موافقت خواهیم کرد؛ بر همین اساس شرایط را بررسی کردیم و 19 مدرسه در دست بررسی برای افزایش است که در این صورت تعداد دانش‌آموزان افزایش بیشتری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه حدود 62 درصد در مدارس شاهد، جامعه ایثارگری داریم که در رأس آنها فرزند شهید تا نوه رزمنده است، گفت: امسال برای گسترش جامعه ایثارگری، امتیاز ایثارگران را افزایش دادیم و همین باعث شد که بخش‌های دیگر امتیازش پایین آید.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اشاره کرد و بیان داشت: در بحث ترویج، دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران را داریم و علاوه بر اینکه وزیر آموزش و پرورش به منزل شهدا می‌رود و از خانواده آنها تقدیر می‌کند، در مناسبت‌ها نیز از خانواده ایثارگران دعوت کرده و مطالبشان را پیگیری می‌کند.

وی به استانداردسازی مدارس شاهد اشاره کرد و افزود: از سال گذشته به رغم کرونا، شناسنامه فعالیت را به عنوان استانداردسازی جاری کردیم و امسال به صورت مشخص در برنامه سالانه اداره‌کل شاهد و ایثارگران آوردیم و در ستاد شاهد و ایثارگران هم مصوب شده است و در سال تحصیلی آینده، تمام مدارس شاهد منطبق بر شناسنامه فعالیت مدارس شاهد فعالیت می‌کنند؛ این همان استانداردسازی است که اساسنامه سال 96 از آموزش و پرورش خواسته بود.

رزاقی در پاسخ به این پرسش که «آیا مدارس شاهد درجه‌بندی می‌شوند؟»، اظهار کرد: فعلا دنبال درجه بندی مدارس نیستیم. در درجه اول دنبال این هستیم که همه مدارس مطابق یک چارچوب فعالیت کنند. بعد به سمت درجه‌بندی برویم. البته به دنبال درجه بندی یک، دو و سه نیستیم. بلکه بنای ما بر این است که هر مدرسه نسبت به سال قبل، خودش را ارتقا دهد و استان و منطقه درباره فعالیت مدرسه تصمیم‌گیری می‌کنند.

وی تصریح کرد: وقتی مدارس را درجه بندی می‌کنیم وارد کارهای شکلی می‌شوند و به همین دلیل اینگونه نگاه نکردیم؛ بلکه می‌بینیم مدرسه از نظر فعالیت آموزشی و پرورشی در سال قبل چگونه بوده و آیا امسال بهتر شده است؟ اگر فعالیت مدرسه بهتر شده باشد به این معنی است که می‌داند برای سال بعد چه کاری می‌خواهد انجام دهد و اگر بهتر نشده باشد، به استان اعلام می‌کنیم و باید در این زمینه اقدام کنند مثلا مدیر را جابجا کنند یا اقدام دیگری انجام دهند.

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید