عزم جدی دولت سیزدهم برای تکمیل راه آهن دورود_خرم‌آباد/ موانع آغاز فعالیت پروژه رفع شد

بر اساس گفته مسئولان پروژه راه آهن دورود_خرمآباد طی یک سال گذشته مورد توجه ویژه دولت بوده و مشکلات قراردادی آن به صورت کامل حل شده است همچنین این پروژه ملی در لیست طرح های اولویت دار ریلی کشور قرار گرفته و برای سال جاری 1930 میلیارد ریال اعتبار برای ان در نظر گرفته شده است.

خبر ساز از لرستان- محمد عبداله زاده؛ طرح راه آهن دورود_خرم‌آباد با طول ۱۱۴ کیلومتر با اعتبار ۴۶۹ میلیارد تومان در سال ۹۲ با هدف اتصال راه آهن سراسری شمال به جنوب غربی کشور کار خودش را آغاز کرد این طرح به مدت پنج سال توانست به پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی برسد و طی این مدت حدود یک هزار نفر از مردم لرستان در این طرح مشغول به فعالیت بودند اما از اواخر سال ۹۷ به علت مشکلات قرارداری و تامین منابع مالی این پروژه روند تعطیلی خود را آغاز کرد تا اینکه به صورت کامل در ابتدای سال ۱۳۹۸ تعطیل شد.

پس از تعطیلی این طرح آرزوی دیرینه مردم لرستان مبنی بر اینکه همانند ۲۲ مرکز استان دیگر به شبکه ریلی متصل شوند بر باد رفت اما، با آغاز فعالیت دولت سیزدهم مردم استان امیدوار شدند که با همت دولت انقلابی مشکلات این ابر پروژه ملی حل شود.

در تاریخ ۱۹ آذرماه پس از حضور رئیس جمهور در لرستان وزیر راه و شهرسازی در محل پروژه حاضر شد و وعده داد مشکلات این طرح ملی برطرف شود و تا پایان دولت سیزدهم راه آهن دورود-خرم‌آباد به بهره‌‌برداری برسد.

حال پس از گذشت ۱۰ ماه از سفر رئیس جمهور به لرستان به سراغ پیگیری وعده حل مشکلات این پروژه رفتیم.

طولانی ترین تونل اجرایی خاورمیانه در بخش ریلی در این مسیر قرار گرفته است

شاهین اسد فامین مدیرکل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه یک کشور در ارتباط با پروژه راه‌آهن خرم‌آباد-دورود-اندیمشک، به خبرنگار فارس گفت: طرح راه آهن دورود- خرم آباد- اندیمشک یک ابر پروژه ملی است که مشخصات منحصر به فرد خود را دارد این مسیر ریلی دارای ۳۲ کیلومتر تونل است و طولانی‌ترین تونل اجرایی خاورمیانه در بخش ریلی در این مسیر قرار گرفته است.

شاهین اسد فامین با بیان اینکه این پروژه دارای ۲۰ دستگاه پل های خاص متعدد به طول ۳.۵ کیلومتر و حجم عملیات خاکی آن ۲۵ میلیون متر مکعب تخمین زده شده است، افزود: در خصوص طولانی شدن زمان اجرای این پروژه گفتنی است در سال های آغازین اجرا تامین اعتبار مورد نیاز از محل سهام فولاد خوزستان صورت می‌گرفت و روند تامین منابع مورد نیاز با مشکلی مواجه نشد.

وی ادامه داد: در ادامه پس از اتمام ظرفیت اعتباری مذکور روند تخصیص اعتبار از منابع عمومی کاهش یافت و این امر موجب رکود عملیات اجرایی در چند سال گذشته و تعطیلی بخش‌های مختلف و مهم پروژه شد به نحوی که در چهار سال گذشته برای این طرح هزینه بر و سنگین از نظر اعتبارات مورد نیاز صرفا ۷۳۰ میلیارد ریال تخصیص اعتبار صورت گرفت.

پروژه در لیست طرح های اولویت دار کشور قرار گرفته است

مدیرکل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه یک کشور با بیان اینکه از سال گذشته با توجه به پیگیری های مستمر و با عنایت به ایجاد ظرفیت‌های اعتباری تهاتر نفت در قانون بودجه کشور، این پروژه ملی در لیست طرح‌های اولویت دار ریلی کشور قرار گرفت، اظهارداشت: اعتبار طرح از محل منابع عمومی با پیگیری های جدی به دو برابر افزایش یافت که این رویداد نویدبخش سرعت گرفتن اجرای پروژه و توجه جدی تر به این طرح مهم ریلی کشور را به همراه دارد.

اسد فامین با اشاره به اینکه مشکل عدم تامین شرایط قرارداد قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا نیز طی جلسات متعدد در سازمان برنامه و بودجه با ارائه گزارش ها و استدلال های منطقی از طریق وزارت راه و شهرسازی پیگیری و حل و فصل شد، افزود: با اخذ ضریب مناسب و حل مشکل تعادیل قراردادی شرایط بسیار خوبی برای امکان جذب اعتبارات در نظر گرفته شده برای پیشرفت مناسب عملیات اجرایی فراهم شده است.

اعتبار پروژه امسال ۱۹۳۰ میلیارد ریال است

وی بیان کرد: اعتبار سال‌جاری این پروژه ۱۹۳۰ میلیارد ریال است که تاکنون تخصیصی صورت نپذیرفته است لکن تخصیص از محل تهاتر نفت در دست اقدام است و با توجه قرار گرفتن در فصل کاری، تسریع در تامین اعتبار و به موقع بودن آن با تامین اعتبار از اهمیت بالایی برخوردار است و با توجه به عزم جدی که برای تکمیل این طرح عظیم ریلی وجود دارد به زودی شاهد فعال شدن کارگاه‌های پروژه هستیم.

مدیر کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه یک کشور در بخش پایانی صحبت‌های خود اظهار داشت: با توجه به پیش بینی اعتبار مناسب برای تسریع در عملیات اجرایی از محل تهاتر نفت و همچنین حل شدن مشکلات قراردادی، جلسات متعددی در محل اجرای پروژه با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه و مهندسین مشاور راه آهن دورود_خرم‌آباد برگزار شد و دستورهای لازم به منظور ارایه برنامه زمان بندی متناسب با هدف گذاری های طرح و تامین تجهیزات مورد نیاز صادر شد.

مشکلات قراردادی پروژه به صورت کامل حل شده است

منصور حمیدی سرپرست کارگاه راه آهن دورود _خرم آباد نیز در گفتگو با خبرنگار فارس در ارتباط با وضعیت این پروژه اظهار داشت: از سال ۱۳۹۵ به عنوان سرپرست کارگاه در این مجموعه فعالیت می‌کند که متاسفانه از ابتدای سال ۹۸ پروژه با پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی تقریبا تعطیل شده است.

وی با بیان اینکه با آغاز به کار دولت سیزدهم و پس از حضور رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی در محل پروژه شاهد حل شدن مشکلات این ابر پروژه هستیم، افزود: طی یک سال گذشته مشکلات قراردادی این پروژه به صورت کامل حل شده است.

در صورت تامین اعتبار منابع مالی در کوتاه ترین زمان ممکن عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود

حمیدی با اشاره به اینکه در حال حاضر نقاطی از این پروژه برای آغاز عملیات اجرایی توسط تیم‌های فنی و مهندسی شناسایی شده است، بیان کرد: در صورت تامین اعتبار منابع مالی این پروژه ملی در کوتاه ترین زمان ممکن عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

سرپرست کارگاه راه آهن دورود_خرم‌آباد اظهار داشت: با توجه به رخدادهایی که طی یک سال اخیر برای این پروژه رخ داده نسبت به آغاز کار این ابر پروژه ملی امیدوار هستیم.

وی با اشاره به اینکه به منظور اجرای این ابر پروژه ریلی ۲۳ میلیون متر مکعب عملیات خاکی صورت می گیرد و در ساخت آن ۵۴ هزار تن کارهای فولادی، ۳۳ کیلومتر تونل و بیش از ۱.۲ میلیون متر مکعب عملیات بتن ریزی انجام می شود، اظهار داشت: پیشرفت فیزیکی کل پروژه حدود ۴۰ درصد است که از این میزان ۱۱ میلیون متر مکعب عملیات خاکی، ۱۰ کیلومتر حفاری تونل ها، اجرای ۹ هزار تن فولاد و بیش از ۲۰۰ هزار متر مکعب بتن ریزی تکمیل شده است.

انتهای پیام/۸۵۰۲۰/ی

بیشتر بخوانید